Kaikille tiedoksi, sain tänään vihdoin ja viimein siemenet laitettua
ja kirjeisiin. Eli kaikki saavat. Ja sitten vielä tietoa, en ota niistä
mitään maksua, on ilo antaa, kun itse ne olen poiminut ja ajatellut
että jos vaikka vielä sattuisivat itämään, niin mikä iloinen mieli on
monen sydämessä. Ja siemenet vielä on kotoisin Israelista.
Sitten pieni, pikainen varmistuskysymys, noin niinkun varmuuden välttämiseksi tai juuri sen vuoksi… kannattaakohan laittaa itämään nyt heti vaiko vasta keväämmällä kun taas on valoa enemmän?
juoksee postilaatikolle tarkistamaan, joko siellä on
Luulisin että keväämmällä vasta kannattaa laittaa itämään. Joten malttia nyt multaan laittamisen kanssa. Ei tullut tarkistettua tätä asiaa, kun juttelin erään suomalaisen (on asunut siellä kibutsilla jo vuodesta 1970).
Kiitos Pirkko-Martta, posti toi äsken.
Iso kiitos Pirkko-Martalle, saapuivat tännekin tänään. Olin ensin aikalailla huuli pyöreänä kun en keksinyt mistä oli kysymys. Ihania asioita tämmöiset älynystyröiden raapimiset.
Suurkiitokset Pirkko-Martalle, kotiutuessani tänään sairaalasta löysin postin joukosta kivan kuoren, kiitos!
Kylvin tänään Adenium obesum ja Adenium Zaftig Moon. Kumpakin pari siementä.
Sitten kertoilet miten alkoivat itämään. Kiinnostus nousi heti, itselläkin jo syyhyää, et milloin laittais multaan.
Ajattelin että nyt on paremmin tilaa kuin keväämmällä. Terraarioon laitoin lämpömaton päälle.
Minäkin kylvin jo pari viikkoa sitten obesumit. Rikoin pari sellaista siemenpötkylää katsoakseni millainen itse siemen olisi, mutta ei löytynyt mitään. Kylvin kaikki. Ovat minullakin lampun alla vähän niinkuin kasvarissa ja joka päivä kurkin näkyykö mitään :))
Pirkko-Martta, vajaa viikko siinä meni, eilen alkoi ensimmäinen nostaa nokkaansa
Jaahas, pitäisiköhän sitten laittaa minunkin ne multaan. Mutta minne, kaikki paikat on kukkia täynnä. Ehkä se laatikko johonkin sopii, aurinkoiseen paikkaan ikkunan lähelle, minulla kun ei ole mitään lisävaloa antaa kasveille.
Adenium-pienokaiset tänään.
Jokos Pirkko-Martta olet kylvänyt.
En vielä, kun täällä on kerrottu, ettei saa kylvää alakuulla.
alakuulla??? mitä se tarkoittaa?
Tuolla jossain toisessa keskustelussa oli näitä vanhan kansan viisauksia, Uskoisin sen tarkoittavan aikaa kun kuu “pienenee”. Lienenkö oikeassa??
Alakuu on se aika kun “oikealta ohenee”, eli kuu täydenkuun jälkeen pienenee, yläkuu on aika pimeän kuun jälkeen, kun " vasemmalta vahvenee". Ei kai noita kukaan ihan hirveän tosissaan ota, mutta minusta on hauska kantaa mukana jotain vanhoja uskomuksia. En ole huomannut niistä haittaakaan olevan, ja tuleepa seurattua kuuta, luontoa ympärillä, havainnoitua kaikenlaista, mikä usein jää näkemättä!
eli siis vähän niin kuin biodynamista viljelyä (demeter)?