Alppiruusu ja atsalea, Rhododendron

nova zembla on aukaissut kaksi kukkaa. Nuppuja tuossa on vaikka kuinka, mutta saa nyt katsoa aukeavatko..

Viime syksynä alennusmyynnistä ostettu Blue Peter kukkii myös kauniisti..

Kukintaansa aloittelee tämä kaunis pieni rodo

olskohan ollut vuoristoalppiruusu? Korkeutta n.30 cm.

Tähtiputki, hankin samanlaisen hiljan, onko sulla pitempiaikaista kokemusta tuosta rodosta, talvenkestävyydestä yms?

Miä hankin ton rodon vuosi sitte, jot ei oo kovinkaa paljon kokemusta siitä. Talvehti tosi hyvin. Talvella peittyi kokonaan lumen alle.Uutta kasvua kivasti kukinnan lisäksi.Mun mielest tosi sievä ja kaunis pienikukallinen rodo.

Tähtiputki ja malvankukka, minulla on tuo samainen pieni pensas. Olen pitänyt sitä atsaleana .

Korjasin sen talteen tänä keväänä siskon nurkilta kun hänellä on piharemontti menossa eikä paikkaa sieltä tälle löytynyt.

Ikää tällä on jo noin 5 vuotta. Talvenkesto hyvä, kasvanut siis Kiteellä tätä ennen. Siirrelty paikasta toiseen ainakin kolme kertaa ennen tätä.

tämmöisenä sen toin, en ole ennen nähnyt kukkivan vaan elossa on kestänyt.

Laitoin ruukkuun odottamaan mökille viemistä ja tämäpä alkoi kasvamaan ja teki nuput.

Nyt kukkii mökillä, ehkä joudun siirtämään vielä parempaan paikkaan joskushymy

Mulla on ollut tuollainen muutaman vuoden. Hienosti kasvattaa lisää oksia ja lehtiä. Kukinta meillä aika niukkaa mutta onkin pohjoispuolella taloa. Hällä nimenä Rhododendron ferrugineum, vuoristoalppiruusu. Kuvan lisäilen myöhemmin.

Vuoristoalppiruusu= ruostealppiruusu

Lempparini omassa pihassa `Haaga` Teki useita valtavia nuppuja, osa kuivui surullinen Vieressä oleva `Hellikki` teki valtavasti nuppuja, kaikki ovat kuolleet... Kesän kuivuus viime vuonna ehkä aiheutti? Nyt saivat juuristolleen hevonpeetä hymy

Hei rodoharrastajat, kerratkaapas mullekin se rodojen pohja. Eikös se pitäisi olla hapanta maata ja ei typpeä? Ei kait lantaa saisi rodoille antaa? Reilusti vaan sanomaan, jos olen ihan pielessä.

Mulla kasvaa melkein pelkässä turpeessa. Hevonpeestä yli puolet oli turvetta kun sitä sinne viskelin... Kasvualustassa mukana vähän peltomultaa eli saveakin siellä on En muuten muistanu ollenkaan ajatella et saako antaa pas*aa vai ei oho Vielä saa pois jos näin on.

Mun rodoni kasvaa melkein pelkässä suoturpeessa tai mitä mutaa se mahtaa olla. En ole edes lannoittanut mitenkään, vaan joka kevät haen suolta turvetta juuurelle. Hyvin on pärjännyt parikymmentä vuotta.

Ymmärtääkseni siinä hevonvoimassa ei ole mitään estettä rhodoille kunhan laittaa sen alkukesästä. Tällöin rhodolla on voimakkain kasvu. Joskus heinäkuulta tulee lannoitus lopettaa, jotta rhodo pääsee valmistautumaan talveen. Se typen lisääminen syksyllä huonontaa rhodon talvehtimista. Hevon peehän ei pilaa maan Ph:ta, vaan on mielestäni hapan tuote. Käytän itse hevonlantaa kaikille kukilleni ulkona ja lisään tuhkaa niille, jotka pitävät kalkkisesta maasta.

Ok, kiitos.aurinko

Ok, hyvä ettei tarvi lähteä pois nyppimään. Kiitokset myös täältä

Alppiruusun leikkauksesta kyselisin kokemuksia.  

Meillä on pihamaalla n. 17 vuotta vanha rhodo, korkeutta on n. 2 m ja leveyttä lähes 3 m ja nyt se alkaa olla ja hiukan riutuneen näköinen. Latvoihin tullut kukinnan jälkeen hyvin uusia lehtiä, mutta alempaa alkaa olla jo aika paljas, eli ei enää kovin kauniin näköinen.

Voiko rhodon leikata, esim. metrin mittaiseksi? Lähteekö se uudelleen kasvamaan vai onko parasta kaivaa koko hoito ylös ja istuttaa uusi? Jos voi leikata, mikä olisi paras aika tehdä se, kevät, syksy vai onko merkitystä?

Kuinka leveitä aboutirallaa ovat P.M.A.Tigerstedt ja Mikkeli? Molemmista löysin tiedon, et ovat noin 2 m korkeita, mutta kuinka isoiksi leviävät. Entä ovatko tällaiset korkeammat rodot muuten periaatteessa samantapaisia kuin pienemmätkin, siis sellaisia pyöreän pensasmaisia?

Onko Törnrosalla laittaa kuvia tänne omista kasvateistaan, mainitsemasi kasvit kun ovat just ne, joista yritän valita meille sopivampaa.

Kiitos!

Ne mun Rodot ovat vielä kovin pieniä ja näin ohi kukkineina eivät paljon minkään näköisiä. Se P.M.A.Tigerstedt kasvaa kyllä korkeutta varmaankin sen pari metriä, mutta on kasvustoltaan siro rakenteinen eli kapea ja korkea. Mikkeli kasvaa enemmän pallomaiseksi. Näistä kotimaisista lajikkeista Pekka on se kaikkein tanakkakasvuisin ja se kasvaa myöskin leveyttä sen kolme metriä. Kukat Pekalla ovat aluksi hennon vaalean punaiset ja sitten kukinnan edetessä vaalenevat hieman. Oma mielipiteeni on se, että alppiruusut kannattaa istuttaa sopivan väljästi, jotta oksat saavat ojentua niin laajalle, kuin mahdollista ja siten pensaasta kasvaa komeampi. Sinne väleihän voisi laittaa joitakin happamassa maassa kasvavia kukkia ja vaikkapa pensasmustilkkaa.

Kannattaa käväistä vaikkapa Mustilan sivustoilla katsastamassa. Alppiruusujen paras istutusaika olisi keväällä maan sulettua, jotta juurten kasvu pääsisi käyntiin ja seuraavaan talveen varautuminen voitaisiin maksimoida. Usein nuo kotimaisten Rodojen taimet ovatkin loppuun myytyjä juhannukseen mennessä. Ulkomaisten taimien talven kestävyys on taattu ainoastaan eteläisimmässä suomessa.

Kuvassa Nova Zembla, jolle olin antamassa jo viime vuonna tappotuomiota, kun tuntui kulahtaneen, eikä kukkinut. Tänä vuonna sitten kukki, joten jääköön tuohon... Tosi söpö oli ja viimeinen kukka kukki vielä ihan kesäkuun lopulla! Näkyypä kyllä huonona tuo kuva -ainakin tässä näytöllä. Höh!

Leikkasin omat risuiset  parikymmentä vuotta vanhat alppiruusuni pari viikkoa sitten juuresta poikki, ja nyt näkyy jo aika paljon uutta kasvua. Ei tämä ehkä ole paras leikkausaika, mutta elossa näyttävät puskat olevan.