Ananaskirsikka (karviaiskoiso), Physalis peruviana

Pöh, en ole meiltäpäin löytänyt mistään. Ja vielä noin halvalla!

Tosiaan halpa hinta, kattaa varmaan just ruukun, mullan ja lannoitteet :o

Joo, oikee hinta on 3e, myyjä sekoili (tai antoi tahallaan alennusta )
Tää itsekylvetty näyttää nyt ihan hyvältä! Nuppukin siellä on. Mistä mahtaa johtua että mulla on kauheen matalat taimet ja haaroo pienenä. Etenkin paprikat&chilit. Ne on 10cm korkeita ja niisson nuppuja, kun puutarhalta ostettettujen 40cm roikaleiden päässä on vasta nuput  lannotankohan liian vähän…

Tatti, ei voi mitää, mutta purskahdin nauruun sun viimeisestä lauseesta… Lannoitanko liian vähän…
Vieläkin muistan elävästi ne kuvat niistä taimista joissa oli yhden 5000 kanan kokoisen kanalan kakat päällä.

Mun pitäisi kans koittaa tuota karviaiskoisoa taas. Pari vuotta sitten sain pari taimea, mutta ei ne sinä kesänä kyllä kasvaneet yhtään ja heitin hanskat tiskiin.

Tää mun kyseinen taitaa olla mansikkakoiso, mutta sama kasvi kaiketi?

Kertokaahan  syntyykö tästä mitään? Ei ole kasvanut, puolet lehdistä karsin pois olivat vioittuneita. Ei se kuollutkaan ole, mutta…

http://aijaa.com/0031710365470

nostanpa tätä jos joku osaisi vastata.

Mikä ettei. Opin ainakin että siitä surkeimmasta ja pienimmästä voi tulla paras taimi. Nyt kukkii jo toin mun pikkunen, en kyllä olis uskonu

Oiskohan ananaskirsikka mahdollinen talvettaa? Jos tekisi niinku pasuunalle, että runko poikki ja autotalliin, no kokeilen ainakin syssyllä

Nosta vaan se ruukku ikkunalaudalle ja kohtele kuin viherkasvia eli kastelet. Niin talvetan omat ananaskirsikkani, ne siis jotka on istutettu senkokoisiin ruukkuihin jotka mahtuvat ikkunalaudalle. Yhden tai kaksi kasvia aina taimetan, se riittää seuraavan kesän tarpeisiin.

Keväällä leikkelen sitten oksia ja laitan juurtumaan vesilasiin. Silleen saan itselleni ja kavereille uusia reilunkokoisia taimia niiden talvehtineiden kasvien lisäksi.

Ja sitten yrität pitää mahdolliset kotieläimet pureskelemasta runkoja poikki…

Mä tungin Nuulta saamani kasvin kasvihuoneeseen takapenkkiin. Näyttää viihtyvän, ehkä turhankin hyvin, kunnes eilen oli kamala tuuli ja kasvarista lensi yksi ikkuna pois ja ananaskirsikka oli kumossa. Byhyy, toivottavasti se virkoaa vielä, on kaunis ja on raakileita jo roikkumassa! Mietin talvettamista, mutta se varmaan suuttuu jos kaivan sen syksyllä ylös penkistä? Tai sitten jos kesällä jo ottaisi pistokkaan ja laittaisi sen ruukkuun? Hmm… jos se siis elossa vielä säilyy edes.

Ensimmäiset pienenpienet karviaiskoisot syöty. Oli niin ihanan makeita. Näitä on pakko saada lisää, ja niitähän kyllä kesänmittaan tulee, toivottavasti. 

Oli pakko ikuistaa tämä ihana pieni makea ihme, mies ehti jo syödä omansa. Luonnon oma taideteos.

Taimia on runsaasti, on mansikkakoisoa, karviaiskoisoa ja ananaskirsikkaa. Ihmetyttää vaan kasvuvauhti, ovat tällä hetkellä max.30cm korkeita, täynnä nuppuja, kukkia ja lyhtyjä. Lannoitetta saavat kerran viikossa kuten viime vuonna, jolloin oli melko viidakkomainen tunnelma. Kaikki taimet ovat muovihuoneissa jossa lämmin kasvaa. Kai se kevät oli sitten sen verran kylmempi kuin viime vuonna. Muuta selitystä ei kai ole.

Koska oot kylvänyt karviaiskoisosi, kun nyt jo kypsä hedelmä? Vai oletko talvettanut niitä?

Tuomipihlaja: Laitoin siemeniä (kolmea eri lajiketta) itämään helmikuun lopulla (helmikuun 3.s viikko).
Iti hyvin mutta silloinkin kasvuvauhti oli hitaanlainen. 
En pysty tilanpuutteen vuoksi talvettamaan, mieli kyllä tekisi, ja ehkä pari otan syksyllä sisään koemielessä. 

Kiitos, Chali. Kiintoisaa, ens vuonna mun täytyy koittaa, kun mulla nyt on enemmän kasvihuonetilaa kuin aiemmin. Mitä lajikkeita sulla on, ja mikä on tämä, joka on jo nyt kypsä ja ilmeisen hyvänmakuinen siis?

Tuomipihlaja: No niin, löysinpä pussukat.
Eli kuvassa on Karviaiskoiso, Physalis peruviana edulis. Meidän mielestä paras. Makeahko.

Toinen kasvamassa on Ananaskirsikka, Physalis pruinosa. Hyvä vahvanmakuinen.

Kolmas kasvamassa Mansikkakoiso, Physalis grisea. Ensimmäinen kokeilu, joten odotamme kieli pitkällä ensimmäisiä hedelmiä.

Helppoja kasvattaa, ihan kuin tomaattia. Olleet myös helppoja idättää. Olen idättänyt muovirasiassa kostean talouspaperin päällä.

Mietin noita Chalin viestin nimiä ja tein nettihakuja ajatuksieni vahvistuksiksi.

Physalis grisea on toiselta nimeltään meksikontomatillo, ainakin löytämieni nettilähteiden mukaan.

Physalis pruinosa on mansikkakoiso. Myydään myös ananaskirsikka-nimellä.

Physalis peruviana, syn. Physalis edulis, on karviaiskoiso.

Karviaiskoison muita nimiä ovat ananaskirsikka, kapinkarviainen ja kapinmarja.

Nyt alkoi kyllä karviaiskoiso kiinnostaa minuakin, varsinkin kun on talvetustilaakin ikkunoilla tai kuistilla. Ehkä tää kesä on jo vähän ohi kun ei se kasvihuonekaan ole vielä pystyssä, mutta olen ihan myyty tuosta Chalin kuvasta ja kuvauksesta ja ens kesänä tarttee varmaan koittaa:-)

Tällainen pussukka ostin: Mansikkakoiso, Physalis grisea.
Onko minua huijattu?
mansikkakoiso

Sekä karviaiskoison että mansikkakoison kasvutapa tuuhea ja haaroittuva.
Kävin äsken katsomassa ja viimeistään huomenna saadaan taas maistiaisia. 
karviaiskoiso
Karviaiskoiso.
Mansikkakoisossa yhtä paljon kukkia ja raakileita. Ananaskirsikat tuottaa myös mutta ovat isompia ja korkeampia kuin kaksi muuta lajia.