Kiitos tiedosta jahooli. En ole näitä pistokkaista lisännyt, mutta katsotaan nyt mitä tapahtuu, kun pelkästään keltareunaisia on jäljellä.
Naapurin rouvalle kelpasi ne vihreät anopinkielet, joten pääsin niistä kivuttamasti eroon. Jostain syystä en osaa tunkiolle viedä terveitä kukanalkuja, vaikka olen itse niihin kyllästynyt.
Jos joku meinaa harventaa anopinhammastaan, niin mä tahtoisin tarjoita hellän kodin sellaiselle alulle:-) Eikös se lähde niinku anopinkielikin ihan yhdestä lehdestä, jos on lähteäkseen?!? Mulla olis jotain vaihtareitakin tarjolla niin rohkeasti vaan viestiä heittämään mikäli vaihtelu virkistää:-D
Pakko jakaa tarina siitä, miten sitkeä anopinkieli voi olla.
Eli äitini peri omalta äidiltään suuren anopinkielen 15v sitten.
Äitini ei perustanut kasvista lainkaan, hänestä se oli ruma, mutta kukaan ystävistään ei sitä suostunut myöskään ottamaan.
Kukka ihmisenä ei silti raaskinut heittää sitä pois, joten sijoitti anopinkielen kesäksi parvekkeelle, tuli syksy ja kukka kasvoi kovasti vielä viileinäkin iltoina.
Kukka unohtui parvekkeelle ja eleli siellä noin kuukauden paukkupakkasissa, kunnes äitini muisti kukkaparan ja haki nuupahtaneen oloisen kasvin sisälle, aikeenaan heittää se pois.
Kuitenkin äiti unohti taas koko kukan keittiön nurkkaan viikoksi, kunnes muisti vilkaista poloista rumaa jättiläistä.
Niin vain oli käynyt, että anopinkieli oli lämpimässä vetristynyt ja aloittanut uusien lehtien kasvattelun
Tämän jälkeen äiti päätti, että koska hän on niin sitkeä sissi, on hän ansainnut paikkansa sisätiloissa.
Nykyään tuon samaisen kukan pistokkaista kasvatettu jälkeläinen kasvaa minulla ja vaikka on ajoittain ollut jopa 3kk ilman kastelua ja elellyt samassa pikkuisessa ruukussa 3v ilman mullan vaihtoja, on kasvu tasaisen reipasta, varsinkin silloin, kun "rääkki" jakso päättyy
Eli tosiaan, saattaisin itsekkin väittää, että ainoa mihin anopinkielen saa tapettua, on liiallinen hoivaaminen
Tässä on minun anopinhampaat ja onko tuo keltareunainen nyt sitten anopinkieli? Nuo hampaat on olleet vuosikausia minulla, jaoin ne joskus keväällä ja nyt on purkit jo täynnä. Tuo isompi on aika uusi ostos, en ollut koskaan ajatellut oikein ostavani näitä kukkia, mutta niin vain alkoi yhtäkkiä tehdä mieli tuollaista keltareunaista, näin jossakin ohjelmassa tuollaisen.
No nyt on sitten opiskeltu anopin kielet ja hampaat:))
Itselleni on jostain kulkeutunut anopinhammas ja taidankin hankkia sille kaveriksi anopinkielen. Kukkiiko toi hammas? Sen niin väliä, kun on söötit tötteröt kutenkin.
Minulla ei kyllä suju anopinhampaan kanssa läheskään yhtä hyvin kuin Maksaruoholla. Sain pienen jakopalan noin vuosi sitten, se on tehnyt peräti yhden lehden eli nyt siinä on jo kolme! Ja pieniä kitukasvuisia rääpäleitä nekin Vieressä sen sijaan rehottavat vanha mummon anopinkieli ja samoin vuosi sitten saatu 'Hahnii’ko se nyt on vaikka kaikki saavat yhtä huonoa hoitoa ;p
Nyt on anopinhampaalla pari kaveria, tavan kieli ja sitten tollanen vähän leviämpi kieli, joka mielestäni on myös vaaleampi ja toi sahalaitainen kuvio väkyy näkyy siin tosi hyvin.
Huisin pitkän skypetyksen jälkeen pääsee taas kirjoittelemaan. Kerroin tuolla ruukkupuolella punertavasta anopinhampaasta joka oli meillä töissä. Onkohan kellään sellaista ja olisiko mahdollisesti nimi tiedossa.
Lähtisin keväämmällä vaeltamaan kukkakauppoja ja etsimään jos löytäisin sellaisen ja jonkun toisen nätin matalaan ja leveään ruukkuuni. Jos olisi nimi tiedossa, voisi sellaisen tilatakin jos ei muuten löydy.
Googlaillessa löytyi tällainen, onko sinne päin?
http://www.theamateursdigest.com/sansev36.htm
Kiitos Heksu, just oikea. Nyt vaan etsimään sitä. Oliskohan kellään jakopalaa keväämmällä, voi olla hankalahko löytää? Kaikki kulut korvataan, toivoo nimimerkki en siitä silloin tykännyt…
Tässä on minun Anopinkieleni, joka siis peruja äidiltäni, joka joutui todistamaan sitkeytensä
Tuo on tällä hetkellä tosi pienessä ruukussa ja pistokkaista kasvaneet uudet versot alkavat täyttää loputkin vähästä tilasta, joten hän pääsee piakkoin vähän suurempaan ruukkuun. Pisimmät lehdet ovat 80cm pitkiä
Keihäsanopinkielestä virisi hyvä keskustelu tuolla: Mikä huonekasvi mahtaa olla kyseessä.
Miepä siirryn tänne, ettei hyvä juttu katoa.
Jostani luin, että keihäsanopinkielen sivutaimet tuppaavat kasvamaan lamoavasti. Olisikohan tässä kasvissani lamoamisen oireita?? Tötteröitä kaikki tyyni. Yksi verso on ruskistunut latvastaan, ostin letitettynä ja avasin systeemin.
Iskenen poikueen omiin ruukkuihinsa, kasvatan ja letitän ja lahjoitan letitettynä herkkäuskoisille
Kuin sinä saat ne letitettyä, eikö nuo uudet versot ole aika jäykkiä?
Näyttää jämäkältä, taipuu kuin pajunvitsa. Letitys onnistuu mainiosti, odotan lisää pituuskasvua.
Piti jo kokeilla, löysästi sain letille, mutten kyllä kunnolla uskaltanut vääntää… hyvä juttu kuitenkin, olen miettinyt, miten nuo sojot kannattaisi uudelleen istuttaa, mutta nehän saa herkkäuskoisille ;D
Käy Jade vilasees sitä mun versiota siinä toisessa ketjussa, onko se samannäköinen `?
(No ny täs asiaketjus ei kukkaa voi ymmärtää, mitä sä meuhkaat x 10000)
Tarvittaisko tässä modea siirtelemään viestejä…
Vot. Tässä kuva keihäsanopinkielestäni, siellähän piileskellen seassa pienenä on sekä tötterökeihäitä ja näitä laakalehtiä!
Otapa tästä nyt selvää kantaa.
Nimimerkki Jade on ollut samaa mieltä alkuillasta lähtien: keihäsanopinkielen ruukusta kasvaa myös laakalehtisiä (mikä lie oikea termikään?), mistä häntä syvästi kumartuen kunnioitan.
Olen ollut kirkkaasti siinä uskossa, että letitettynä ostamani keihäsanopinkielet tietävät, kuinka kasvaa. Näköjään ovatkin omapäisiä, vai omalatvaisia, vai omakeihäisiä???
Nyt mie otan omistani nuo laakalehdet pois, istutan heidät ja tarkkaan kuin käy.
- keihäsanopikieleksi uskon hänet käsi kylvömultasäkin päällä vannoen, koskapa hänet arvovaltaisesta puutarhaliikkeestä 2010 hankin.
No mulla tosiaan näyttää siltä että ensin tulee laakaa ja sitten se alkaa … keihäytyä?