Apua , neuvoja ym. asiaa tietokoneista

Hei nyt mä löysin. Sen osoiterivin vasemmalla puolella on sininen kaareva nuoli, mutta se heittää mut kyllä jäsentilin sivulle.

No mulla päivitys heittää minne sattuu, nyt äsken eiliseen sitäsuntätään.

Nuo yläpalkin tekstit on minusta aina vaihdelleet satunnaisesti, välillä näkyy yhtä ja välillä toista sorttia, räpläilemällä eestaas löytyy :slight_smile:

iiris-kukka, pääasia että löysit sen "päivitä"-kohdan :slight_smile: Eri selaimilla (eli IE, FF jne. paikka ja ulkonäkö varmaan vaihtelee. Joku muukin kertoi tänään joutuvansa siitä jäsentiliin :slight_smile: Minulla on selaimena IE (Internet Explorer) ja siinä päivitys heittää etusivulle.

Minullakin aina tuo päivitys-nappi heittää minne sattuu keskusteluun…

Juu, se päivitysnappi on tuo nuolen osoittama ja kun hiiren vie sen kohdalle, niin siinä lukee, että Päivitä avoin sivu, mutta täällä pentissä se heittää käyttäjän mihin sattuu - minut yleensä Etusivulle. :slight_smile:

Sivun päivittäminen heitti ainakin minulla alkuillasta jäsentili-sivulle, mutta nyt se menee etusivulle.

Näiden outojen temppujen takia rupeen jo epäilemään, että joku taitaa pitää hauskaa meidän kustannuksella.

Tuo on kyllä älyttömän kätevä tuo Raakin käyttämä tapa näyttää aivan käytännössä miltä asia näyttää. Kun osaiskin… hhuoh!

Dabbler, kyllä se "joidenkin" aika ja energia menee ihan muuhun kuin tuollaiseen hauskanpitoon, ei kannata moisia mietiskellä. Kun katsoo mitä kaikkea kokonaisuuteen, josta yksi osa on puutarha.net. kuuluu se viimeistään aukenee  

Käytä nappia PrtSc (printscreen vaimitäsenytoli) ylärivillä ja muokkaa saamaasi näytön kuvaa Nuu:)

Minut se vippaa just siihe sivuun, jonka "kautta" olen kirjautunut.

Muuten, itte en tienny joskus, et mitäs se päivitys tietsikassa edes tarkoitaa ja sitten kiltit Nuu ja Heksu neuvoivat. Aina se tullee tän torpan akan mieleen ko siittä sinisestä kiemurasta nuolesta painaa hiirellä. (Kuullostipas taas sellaselta ei-lasten-korville…=DDD!)

Minä käytä Firefox -selainta - Internet Explorer on erinäköinen.

Täällä pentissä minäkin olen tainnut eniten netin ja koneenkin käytöstä oppia, aina on auliisti neuvottu:)

Kyllähän tän oppii, ei ole vaikea :slight_smile:

Inki, painoin sitä PrtSc - näppäintä näppäimistössä. Mitään ei tapahdu. Minulle täytyy neuvoa tarkemmin, en ole niin fiksu kuin Heksu.

Juu, Inkin kanssa kyl just samaa mieltä. Ilman Penttiä ja kaikkia neuvojia, olisin kyllä tuplasti tyhmempi tietokoneen käytössä! Ei oo ollu niin tyhmää kysymystä, ettei viisasta vastausta olis tullu.

Parasta on ollu se, et joitain juttuja oon voinu opettaa LAPSILLENI!!! Yleensä se on kyl ollu toisin päin, vaan…mistäköhän olen tietoni hankkinu =DDD!

Pakko kertoa: Kaikkein paras on ollu se, ku mun pikkutytöt on halunnu kaikenmaailman profiileja vaikka mihin, niin oon sanonu, et nettikäyttäytyminen on sit oltava samaa tasoa ku meillä vanhimpien aikana. Ja jos ette usko, niin Pentissäpäs on sellasia asiantuntijoita, joidenka avulla saan kaivettua viestit vaikka vuoden takasesta! Et eipä tartte mun ko kysyä ja avot! Neuvot tullee ja äiti saa selville ootteko kiroilleet/kiusanneet/tai muuta hölmöä…

Toistaseksi tää Pentin mahtivoima on pitäny tyttärien kielenkäytön suhteellisen sivistyneellä tasolla, kiitos Pentin (siinäkin =DDD!).

PrtASc näppäin siirtää näytön näkymän leikepöydälle eli clip boardille. Jotkin ohjelmat suostuvat paste’aamaan (liitä?) viimeisen PrtSc-näkyman "Copy" toiminnon tavoin kohteeseen.
  .
Tämä on siis tapa tehdä kuvakaappus mistä vaan, mitä näyttöruudulla näkyy.  .
   .
   .

Mahtavaa tagetes, ensinnäkin allekirjoitan oppipaikan - täältä olen minäkin kaiken vaatimattomalla tasolla vielä(kin) olevan oppini saanut. Ette usko kuinka kiitollinen olen!  Toiseksi  iso oivalluksellesi penttipelotteesta  - varsinkin kun totta joka sana

Weikko, kiitän. Epätoivon määrä on niin kova tässä vaiheessa että jatkan oppimisen yritystä huomenna. Kaikilla on omat vahvuutensa, tietokoneen toimintoihin liittyvät eivät todellakaan ole niitä minun!

Nuu, älä vaan kysy mitään, miten ne toimii suameksi. Nää erilaisten ohjelmistojen suamennokset ovat todella syvältä sieltä…" Mää en ymmärrä niistä mitään enkä jää ongelman kanssa yksin.

Nuu, siihen hauskanpitoon palatakseni…

Ei sitä koskaan tiedä mitä nuoriso keksii meidän vanhuksien pään menoksi. :slight_smile:

Meidän poikamme muuttaessa opiskeluiden takia toiselle paikkakunnalle, hän otti käyttöönsä etäkäytön meidän kotikoneelle ongelmatilanteita varten.

Kyllä sitä alussa olin itsekin pihalla, kun yhtäkkiä hiiren nuoli alkoi pyörimään näytöllä vimmatusti.

Isäntäkin luuli koneen lopullisesti sekoavan, kun kesken pasianssin alkoi kortit liikkua itsekseen.

Nyt ei enää moneen kuukauteen näitä tempauksia tapahtunut, taitaa pojalla olla muut pyöritettävät mielessä. :DDD

Minä käytän itse kuvankäsittelyohjelmaa tuon kaappauksen ottamiseen, kun olen sen käyttöön tottunut.

Kokeeksi otin nyt kaappauksen tuolla PrtSc -napilla näytöltä. Sitten avasin Paint -ohjelman ja sinne liitin kaappauskuvan hiiren kakkosnapilla. Sieltä löytyy noita erilaistia merkkaus- ja piirustusvälineitä ja rengastin yhden viestin käsivaraisesti ohuella pensselillä. Kuvan leveydeksi asetin siellä 600 ja tallensin kuvan pienennettyjen sekalaisten kuvien kansioon ja sitten sieltä siirsin sen viestiini. Kuvan tarkennusta en sieltä löytänyt, mutta se olisikin tarkempi, jos sitä rajaisi edes vähän.

Tuo Paint ohjelmahan tulee kai nykyään kaikissa PC -koneissa automaattisesti mukana.