Iltasanoman kielitestissä tuli eteen yksi aivan uusi sana ja reputin, siksi koko testin eli tuli yksi väärä jos arvaus nyt pieleen voi mennä niin meni. Teen joskus testejä kun haluan saada nokilleni mutta yhdyssana vipuun en ole mennyt.
Peruutin pimeässä pitkän matkaa. Ja sitten kapealla tiellä auto lipesi sivuun. Eikä lähde millään nousemaan tielle takaisin. Jätin sinne. Katson aamulla sitten, kun v…utuksen mainingit ovat vähän lauhtuneet. Onneksi ei ole kenenkään vaivana siellä, missä on.
Juu…meitin paku kitkoilla tuppaa jäämään tasasellekkin melkeen jos joutuu pysähtyyn, mut lecasoraa ois hyvä olla autossa ja pien lapio.
Astianpesukone sanoi sopimuksensa irti. Poistovesipumppu ei toimi. Huomenna tulee kahdeksan henkeä puurolle ja kahville. Pitää ottaa osin kertakäyttölautaset omaan käyttöön.
Vaihdamme tiskikoneen uuteen joka 8 vuosi jottei se hajoaisi eikä alkaisi vuotamaan…mut ollaan huomattu että kerran viikkoon pitää laittaa +70 asteinen pesu niin kone pysyy puhtaampana ja tietty sihti pitää pestä aina välillä.
Ollaan täällä asuttu nyt 20 v ja kolmas tiskikone ja kolmas mikro on meneillään ja kahdesti uusittu jääkaapit ja pakastin. Hella on semmonen että pakko uusia vaan levyt …kun kivitasoon tehty aukko on tietyn kokoinen ja sopivaa uudenaikaista ei löytynyt…uudet pikalevyt on vaa kätevät ja nopeat. Uuni on nyt liipasimella kun täytti 20 v…mut hyvin tänään paistoi appelsiini-vanilija kakun.
Miten voi ottaa pois tai torjua sitä jäsentä, jolla on vain numerosarja ja yhtään viestiä ei ole häneltä tullut foorumiin? Yksi numerosarja on ottanut minut seurantaan.
Vai miten se nyt meni
Selvä, kiitos tiedosta.
Muutama vuosi sitten kaupungin päättäjät saivat kerrankin hyvän idean. Muutama nuori maalasi kesätyönä alikulkutunneleihin kuvia, vain kolmeen jäi töherryksiä. Seuraavana kesänä maalattiin kahteen vain väripintoja jonkun tahon määräyksestä. Aika pian töhrijät huomasivat puhtaat pinnat. Yleensä on mustia töhryjä, mutta yhdessä tunnelissa on ison ruusun päälle maalattu valkea teksti. Miksei voi jättää moista harrastusta, kun kerrankin olisi kaunista katsottavaa tunnelien seinillä?
500 euroa tuli sähkölaskua kun en oo halunnu paleltua pakko keksiä jotain.
Muistakaa että Ilmalämpöpumppua hankkiessanne ostatte NORTH version ja tarpeeksi tömäkän ja missä ulkoyksikössä on sulatusvastus …tonnin rimpuloilla ei ole mitään tekoa enään kun pakkanen kipuaa 20:neen.
Plus että pumppu aina välillä sulattelee itseään jolloin ei lämmitä kymmeneen minuuttiin. Pumppu on hyvä lisä muttei ainoa lämmitysmuoto …takka ja kaasutakka ainakin lisäksi jos koneeseen tulee esim.kortti vika voi huoltoa joutua odottaan pakkasillakin 1-7 vrk …
Boch mainosti jossain uutta pakkasiin tarkoitettua ilmalämpöpumppua. Kestää kuulemma hyvin -25. Meiilä on Mitsubishi on toiminut pakkasella. Kallis se kyllä oli.
Kyllä ne vanhemmatkin ilmalämpöpumput toimii kovassakin pakkasessa, jos toimimisella tarkotetaan sitä että ne pysyy käynnissä ja puhaltaa sisään ilmaa. Siinä käy vaan niin että jos ilmalämpöpumpun käyttöohjeessa sanotaan että toimii -15 asteen pakkasille saakka, niin kun pakkanen siitä kiristyy niin pumpun teho laskee. Meillä vanha ilmalämpöpumppu (toiminta -15 asteeseen saakka) puhalsi ilmaa siellä -26 asteilla ihan terhakkaasti, mutta puhallusilman lämpö oli silloin jo haaleaa. Hyötysuhde verrattua sähköpatteriin siis heikkenee mitä kylmempi ulkona on.
Jotkut uudet ilmalämpöpumput taitaa lämmittää tehokkaasti vielä siellä kireissäkin pakkaslukemissa. Kannattaa vertailla laitteiden tehoja, ja tietty myös hintoja ennenkuin tekee hankinnan. Luulen että ilmastonmuutoksen myötä on odotettavissa talvisin hyytäviä pakkasjaksoja enenevässä määrin.
Kesällä lienee sitten enemmän niitä kovia helteitä. Minä otin ilmalämpöpumpun viilennystä varten mutta se on ollut talvellakin lämmittämässä.
Liukkailla keleillä ja lumimyräkällä …sanokaa nuorille ett nenä pois kännykästä kun loikkivat tien yli miten sattuu…
läheltä piti tilanteisiin kyllästyneenä isäntä painaa torvee niin että kuuluu…ja on herätellyt nuoria ettei ne jäisi auton alle.
Muistan kun kerran eräs nainen tuojotti kännykkää ja ei katsonut eteen, kun tulin pyörällä vastaan. Huusin hänelle ja hän vain hymyili.
Minulla on suvussa kova migreenitaipumus.
Itse olen sairastanut noin 4 vuotiaasta asti, kuten tytärkin.
Kohtausten laatu ja tiheys vaihtelee, välillä jää lähes viikoksi päälle, välillä on 4 krt/kk ja välillä ei vuoteen.
Tässä syksyllä kerran lähdin alkavassa migreenissä töihin, toivoen sen helpottavan.
Lopputuloksena makasin suursäkkikasassa huonovointisena hikisenä ja todella pökkyräisenä.
Lähdin kesken päivän silloin kotiin, ihan omalla autolla ajelin, vaikka silmät oli ihan sekaisin.
Jatkossa jos hallituksen huumat toteutuu on pakko mennä ajokyvyttömänä töihin oksentelemaan.
Jos kohtaus iskee vaikka viikonkin välein, ei oo varaa niin moneen palkattomaan päivään.
Eli valmistetaan elintarvikkeita oksentelun välissä vai???
Joo minulla on siihen estolääkitys, enimmäkseen tehoaa ja ei jää päälle, mutta ei aina.
Alan todellakin odotella työuran päättymistä, tämä nykymeno on suoraan sanoen täyttä skeidaa.
Ja en ole mikään alati sairas saikuttaja todellakaan, useita vuosia on mennyt ihan 0 sairaslomilla, että siitä ei pitäis minun kohdalla ainakaan kiikastaa.
Meillä on minun lisäksi töissä neljä muutakin eriasteisista toistuvista migreeneistä kärsiviä.
Ne useimmiten tokenee päivässä , mutta uudet tuulet ei salli kotona sairastamista sitäkään.
Kauhun sekaisin tuntein seuraan suomen kehityskulkua kaikin tavoin.:crying:
Niin ja tulikin mieleen migreenistä tämä meidän ikuisuusongelma.
Helkatinmoinen kuumuus kesäisin.
Vaan siihen tulikin muutos.
Mutta ei hätää, muutos huonompaan sentään.
Jatkossa töissä ei saa olla t paidassa, vaan pitkähihainen takki on oltava.
Lykka till vaan kun lämpö nousee yli 35, voin sanoa että aivan painajaista meijän iltavuorot kesällä. Liian vähän väkeä ja paljon ajettavaa, jotta ei pyssää koneet ei todellakaan.
Joskus kauan sitten kun olin lastentarhan kyökissä kesätöissä niin kävimme vuorotellen pakastimessa siellä oli jakkara jossa jäähdyteltiin et jaksoi olla kuumassa kyökissä.
On meillä lämpöuupumisia ollutkin, mutta niin kauan kuin osa väestä pysyy tolpillaan, niin mitäpä niistä.
Juokaa vissyä, on apu, no sekö auttaa, ei todellakaan, oven kun avaa tehdassaliin, se kuumuus käy päälle kuin hyökyaalto heti ovella.
Tähän aikaan vuodesta on hyvä lämpö työskennellä t paidassa, eli siitä voi miettiä.
Sitä ei lämmitetä, koneiden hukkalämpö lämmittää.