Minä en halunut avata uuttisia sivuja, koska se ääliö naama on jokaisessa uutisessa.
Tiedätkö, että spr loi ystävänpäivän, jotta ne saa lisää rahaa. Ja niin suomalaiset meni siihen ansaan.
Minä en ole koskaan ottanut kantaa siihen päivään.
Pepino, nyt on ihan pakko vähän korjata sun tietoja ystävänpäivään ( Saint Valentine’s Day , St Valentine’s Day, Valentine Day, Valentine’s Day) liittyen.
Englannissa kuningas Henrik VIII julisti helmikuun 14. päivän kuninkaan kirjeellä viralliseksi juhlapäiväksi jo vuonna 1537. Monet Valentinen päivään liittyvät tavat ja uskomukset ovatkin kotoisin Englannista
Wikipedia kertoo mm. että :
Ystävänpäivä on useissa maissa 14. helmikuuta vietettävä juhla.
Ystävänpäivä on mahdollisesti saanut alkunsa antiikin Rooman juhlasta jota vietettiin 15. helmikuuta. Juhlalla kunnioitettiin Junoa, roomalaista naisten ja avioliiton jumalatarta sekä Pania, luonnon jumalaa.
Kristityt yrittivät lopettaa tämän juhlan 400-luvun lopussa. Siihen kuuluneita perinnäistapoja siirtyi kuitenkin edellisenä päivänä vietettyyn pyhän Valentinuksen päivään.
Valentinuksen päivän romanttiseen rakkauteen liittyvillä tavoilla ja uskomuksilla on pitkä historia etenkin Englannissa ja Ranskassa, jossa vietettiin 1300-luvulla ystävänpäivän juhlia ja rusettiluistelun kaltaisia lemmenarpajaisia. Viralliseksi juhlapäiväksi Valentinuksen päivä julistettiin Englannissa vuonna 1537.
1800-luvun alussa Valentinuksen perinne siirtyi Atlantin yli Yhdysvaltoihin. Siitä kasvoi nopeasti suuri kansanjuhla kortteineen ja lahjoineen. Samaan aikaan päivän vietto oli jo unohtunut monissa Euroopan maissa.
Ystävänpäivää on Suomessa vietetty 1980-luvulta.Kansainvälisestä Valentinuksen päivästä poiketen suomalainen ystävänpäivä on yleisemmin ystävien muistamisen, ei vain rakastavaisten juhlapäivä.
Minä en luottaisi Wikipediaan, sillä siellä ei aina ole oikeat vastaukset.
Edit; Joissakin maissa vietetään rakastavaisten päivää.
Wikipedia on aloittanut vasta tämän vuosituhannen vaihteessa, tuo tieto on vanhempaa.
Ihan se ja sama mitä jotkut päivät ovat aikanaan oikeasti olleet niin käydessään amerikoissa niistä kaikista tehdään kaupallista hömppää ja suomi matkii parhaan kykynsä mukaan.
Thanks giving ei oo levinnyt Suomeen. Hyvä että tämän pitkän talven aikaan on jotain mukavia valopilkkuja, ei niitä oo pakko harrastaa. Onneksi on joulu, sitä kohti nyt mennään.
Joo ei minuakaan haittaa , jos joku haluaa juhlia ja leikkiä halloween kuteissa.
Kivaa se että vähän synkässä syksyssä on iloa ja valoa.
En osallistu, mutta ei mua kyllä haittaa , vaikka muut osallistuisi.
Turhaa on muitten touhuista välittää ja ottaa stressiä, ei ne mun kotiin tule.
Niin ja jouluna saan tänä vuonna reilun viikon loman, se on parasta joulussa, muuta en kaipaakaan joululta.
USA:n kiitospäivä ei leviä Suomeen, koska sen juhlapäivän alkuperä ei ole Euroopassa. USA:n kiitospäivään kuuluu tarina alkuperäisasukkaista, jotka pelastivat Euroopasta tulleet siirtolaiset nälänhädältä ja sitten kun siirtolaiset olivat saanet ensimmäisen sadon, he järjestivät kiitosjuhlan. Tarina ei ehkä ihan pidä paikkaansa, mutta periaattessa kiitospäivä vastaa siis suomalaista kekriä tai sadonkorjuujuhlaa.
Minä tykkäsin USA:ssa asuessa Thanksgivingistä, koska se on sopivasti ennen joulua ja siihen päivään ei liity samanlaista stressiä kuin jouluun. Se on mukavaa yhdessäoloa ja paljon hyvää ruokaa.
Time-lehti: miksi Suomi viettää ystäväpäivää väärin?
“Time on tehnyt artikkelin Suomen ja Viron ainoina poikkeavasti viettämästä ystävänpäivästä. Maailmalla kyseessä on rakastavaisten juhla Valentine’s Day – treffien, suklaan ja kukkien päivä.
Mutta ei Virossa eikä Suomessa, kahdessa pienessä Euroopan maassa joissa 14. helmikuuta on ystävänpäivä, platonisen rakkauden juhla, Time kirjoittaa.”
Että semmosta.
SPR teki sen, kun ajatteli, että suomalaisiin sopii paremmin ystävänpäivä. Päätti pistää ensimmäisenä kortit myyntiin, jotta saa rahaa.
Meillä ei ostella kiina krääsää ei aikanaan edes kummilapsille eikä hoitotytölle.
Virpojille hankittiin karamelleja ja hankitaan vieläkin vaikka lapset vähenee.
Meille on juhlaa se että ystävät tulee kahville eikä siihen tarvita mitään muuta.
Uudenvuoden aattonakaan emme paukuttele koska paukut on saastetta, melusaastetta ja roskaa. Herkuttelemme toki ja pääsiäisenäkin kutsutaan ruokavieraita mut semmonen tavarajuhla on auttamattomasti pois.Ystävänpäiväkortitkin jäivät kun postitus on niin sikamaisen kallista, ainoa hömppä mitä ennen harrastin.
Minä vietän aina joka joulua. Rakastan joulua, mutta markkinointi ei kiinnosta.
Onko sulla iso perhe?
Sattuu niin lujaa silmiin tuo jatkuvasti toistuva rakkolaastarimainoksen “tanssipätkä” TTK:n mainostauoilla. Varmaan olis löytynyt joku selkärankainenkin siihen tuon madon tilalle, joka ei ota ainuttakaan askelta koko pätkässä.
Minä käyn jääkaapilla mainosten aikaan, sen kyllä huomaa…
Me tallennetaan tikulle tai boksiin kaikki mainoskavan tuotteet jotta mainoksista päästään helpolla.
Mä ehdin niin vähän katsoa telkkaria, että en tiedä edes mistä mainoksesta on kysymys.
Katson tosi vähän telkkaria, en koskaan ole paljoa ehtinyt/tykännyt katsoa.
Lyön TV:n aina kiinni kun trumpista ruvetaan puhumaan. En halua tietää siitä mitään.