Auringonkukka, Helianthus annuus

Ei ole tämäkään tavoitellun punainen. Myös tämä lajike haarautuu. Ans kattoo ehtiikö uudet kukat aueta.   :
   .

Ajattelin ens kesäksi pistää auringonkukkia meidän pitkän kujan viereen. Jos olisi koko matkalla auringonkukkia niin jopas olisi hienoa. Kannattaako tehdä “syyskylvö” vai vappukylvö? :slight_smile: Muuta kokemusta auringonkukista ei ole paitsi vahingossa lintulaudan alla kasvaneet.

Kuokka esiin. Ei taida mikään kasvaa tuossa villisti vuosi kymmenet riehuneessa pellossa. Jos kuorisi pienen kerroksen pois niin mörkökasvien juuret lähtis siinä mäkeen… Hmm…

Kylvetään vasta keväällä:)

Pääsisköhän tällä auringonkukalla jumbosijalle tuolla auringonkukkasodassa?

Linnut kävivät alkuviikosta tuhoamassa kaikki auringonkukat. Jopa nuppuvarret oli katkaistu. Nyt se viimeinen nuppu on auennut täysin maljakossa.      .

Saanhan nyt kuolata saanhan?? ihania nuo vaaleat melkein valkoiset auringonkukat. Viime vuonna pitkään metsästelin ja en löytänyt mistään siemeniä ja en ole kaupoissa käydessäni vieläkään valkoisen auringonkukan siemeniä löytänyt. Epätoivo alkaa vallata. No tänä vuonna auringonkukkani ovat enemmän tai vähemmän punaisia =)

Aivan upeita kukkia koko ketju täynnä! Hävettää vähän tulla kysymään tänne tällaista, kun tarkoitus on vaan “hyötykäyttää” noin upeita kukkasia…

Äidilläni on savinen pelto III-vyöhykkeellä Satakunnassa ja luin jostain, että auringonkukka (sekä puna-apila ja herne) jaksaisivat kasvattaa savimaassakin juuriaan melko syvälle. Auringonkukka mainittiin jossain myös hyväksi tukikumppaniksi herneelle. Äidillä on vielä paljon auringonkukansiemeniä jäljellä lintujen talviruokinnasta ja ajattelin kokeilla lähtisikö ne kasvamaan.

Tarkoitus olisi heittää peltoon sikinsokinsekaisin sitä linnunsiementä, puna-apilaa ja hernettä. Herneet on tarkoitus kylvää noin 5 senttimetrin syvyyteen, mutta nuo apilat ja auringonkukat ajattelin vaan viskoa peltoon (ja vetää harson päälle niin pitkäksi aikaa, että herneet ovat ~10 cm korkuisia etteivät tule syödyiksi).

Kysyisin siis jaksaako auringonkukka kasvaa

a) savipellossa johon paistaa aurinko vähän niin ja näin?

b) jos sen heittää vain maan pinnalle eikä peitä (muulla kuin harsolla ettei linnut vie)?

c) kilpaa pellon muiden kasvien kanssa (lähinnä jotain heinää pukkaa)?

Luultavasti jokatapauksessa tätä kokeillaan tuossa äitienpäivän jälkeisellä viikolla, mutta tietäisi vähän etukäteen onko odotettavissa pettymys vai iloisia yllätyksiä.

Auringonkukkahan kasvaa "tiaisten kylvämänäkin", eli eivät niitä linnut kaiva syvälle. Vissiin vähän kevätkostea, kylmä maa pitää ne itse itämiskosteana. Kasvavat kyllä vaikka heinikossakin, älyttömän tiheät taimet voi kiskoa pois taimena. Onnea vaan kokeilulle. Miksei kasvaisi herneen kanssa, kun olen käyttänut ruusupapujenkin tukena, kasvavat kilpaa. Auringnkukat ovat saaneet vähän etumatkaa, kun ruusupavut esikasvatettuna olen kesän alussa lykännyt juurelle. Savimaassakin olen saanut kasvamaan ihan hyvin. -mutta puna-apila on kai monivuotinen, mitenhän sen saa pois halutessaan??

Jos ne ovat vähänkin korkeampaa lajiketta ne auringonkukat, ja tiheässä, niin herneitä kyllä tulee, mutta niistä on tavattoman ärsyttävää yrittää kerätä satoa. Yritä laittaa niitä auringonkukkia jokseenkin harvaan, tai laikuittain, että mahdut itse joukkoon, jos tahdot niitä herneitä kerätä. Tai sitten laitat hernemaan erikseen, tai vaikka kiertämään sitä kukkamaata. Ilman harsoakin pärjäät: kylvä ensin kukat, ja haraa hiukan multaa päälle, ja tee sitten vasta herneille vaot siihen päälle, ellet tee molemmille omia vakoja.

Tuo laikuittain istutus kuulostaa hyvältä, mietinkin että millähän minä sieltä viidakosta löydän yhtäkään hernettä jos kaikki innostuvat kasvamaan todella hyvin (hah, niin varmaan…).

Ja vähän ohi aiheen: Puna-apilaa on pellossa ollut aiemminkin, tai on äiti kuulemma ainakin yrittänyt sitä istuttaa. Kaipa sitä mielummin kitkee maasta kuin monia muita rikkaruohoja ja jos se tuohon savimaahan suostuu syömään, olen valmis antamaan vähän anteeksikin sille.

Vielläkö joutuu odottamaan että voi siemenet laitella multiin ulos. Tänä vuonna en kyllä jaksa esikasvatella =)

Mä laitoin reilu viikko sitten muutamat auringonkukan siemenet ruukkuihin pihalle. Näin saan ne vietyä talliin yöksi jos on pakkasta. Muutama näistä on itänyt.

Hätäpräiskänä ekat kylvin jo helmi-maaliskuussa ja nyt ne sitten kukkivatkin keittiön pöydällä :expressionless:

Minä kylvin tänään.

Minulle tuli esikasvatetut auringonkukantaimet yllättäen ja pyytämättä. Tyhjensin ämpäriä johon olin kasanut lintujen siemenjätteitä ja sitten unohtanut sen vähäksi aikaa tyhjentämättä. No sehän oli täynnään itäneitä auringonkukanalkuja. Otin tuppaan ja erottelin pari-kolmekymmentä taimea ruukkuihin kasvamaan. Ei voinut olla laittamatta kun ihan ämpärillä tarjottiin :slight_smile:

Täällä myös auringonkukat ovat jo itäneet.

Miulla varattuna kukkapenkkitilaa auringonkukille eli ihan maahan tulis. Uskallan siis kuitenkin laittaa?

Kyllä uskaltaa jo laittaa.

Jaaha, jokohan minunkin pitäis sitten kylvää auringonkukat, tuohon keijupenkkiin kuusiaidan viereen meinasin takareunaan tällä kertaa niitä kokeilla. En ole kylläkään vielä siemeniä ostanut (mitään muitakaan, oonko mä vähän mattimyöhänen tänä keväänä?), mietin vielä kokeilenko linnunsiemenistä, vai ostanko ihan varta vasten… jotain entisiäkin saattaisi löytyä.

Mä laitoin eilen märän talouspaperin väliin itämään uuden satsin, edelliset unohtui ja kerkesivät kuivua!

Linnunsiemeniä mullakin on vaikka sitä tummanpunaista kyllä etsiskelin, en vaan löytänyt!