Auringonkukka, Helianthus annuus

Irsaaaa, Käy tokmannilla. Siellä on punasen isoauringonkukan siemeniä. (Siemenet 5 pussia 2e)

Punaiset auringonukat onnistuivat paremmin kuin koskaan. Koulin niistä 10 suurinta.

Mä ajattelin laittaa taas suorakylvönä. Onnistui hyvin niinkin

Minen oo koskaan saanu arskankukan taimia kartanolle asti, jossei Aatu ole syöny niitä niin sit non kuollu muuten, pitäskö vielä kokkeilla, tuola siemenlootassa saattas jokunen siemen olla jemeksessä

Mulla olis nyt neljä 10-15 senttistä tainta. Ajattelin istuttaa ne samaan ruukkuun jonka läpimitta on siinä pari-kolkyt senttiä ylhäältä. Onko sopiva määrä?

(ei kirpase yhtään karsia;D!)

Ai niin! Varsinainen kysymys kuuluu: Voiko ne laittaa nyt isompaan ruukkun laittaessa vielä “kaulaa myöten” multaan?

Mul ei oo vieläkää itänyt!!! ÄRRR

Laita vain kaulaa myöten multaa irsa. Mä en osaa auringonkukista saanut niin syvälle ja huomaa, että alaosa varresta on tosi tosi kapoinen.

Tatti, jos sulla on vielä siemeniä jäljellä, laita märän talouspaperin väliin ja johonkin rasiaan lämpimään paikkaan, Ei mene kun pari päivää, ja siitä viikko kun olet multaan laittanut, sulla on hyvät taimet!

10 päivää sitten kylvin suoraan maahan. Taisin laittaa liian syvälle :frowning:

Malttia malttia Turha stressailla, kyllä ne sieltä nousevat jos ovat noustakseen.

Mullon eteisessä sellasessa isohkossa astiassa arskat itämässä, jokunen niiston noussu ja sielä oli, huom oli yks aika pitkä taimi, ei oo enää, Milli söi sen, mikä helekatti siinon että tuolla pariskolla känä käypi mun arskan taimiin

Meillä on auringonkukista suurimmat jo >60cm mittaisia. Kaksi laitoin ruukkuihin kasvamaan ja loput on jo kasvimaalla. Ruukussa kasvavilla kummallakin taitaa olla 45cm ruukku. Voi olla isompikin…

Täytyy kyllä kertoa teillekin kun ostin siemenpussin jossa lukee Isoauringonkukka ‘Total Eclipse’. Melkoinen yllätys oli takaa löytyvä teksti: Pensastava kasvutapa, sopii ruukkuihin ja ryhmiin. Korkeus 60cm. Kannattaa tukea.

No voi! Hevonpeetä sitten kehiin ja avomaalle osa. Mökillä on hiekkamaa, joten kasteluongelmia vissiin tulee! Eipä silti, linnunsiemenistä kasvatettuja, ei hirveesti harmita jos ei onnaa:D!

Meillä on hyvin paahteinen kasvimaa. Sillä sinne tulee auringonkukkia mukaan tungettuakin jotta saa edes jotain vähän varjostamaan. Helppoja ja nopeakasvuisia kasveja. Viime kesänä oli aika nihkeetä se kastelu meilläkin ja siemenetkin taisin kylvää vasta toukokuun lopulla. Kuitenkin kasvoivat liki kolmemetrisiksi. Kukinta vaan meni sen verran myöhäiseksi että tänävuonna piti aloittaa vähän aiemmin (ja jos vaikka kasteliskin välillä)

Tässä on nämä ruukkupirut. Vasemmalla Craven Strain ja oikealla oleva on Kong. Aika tasatahtia kasvavat. No, Craven Strain saattaa olla pari senttiä pidempi. Periaatteessa sen pitäisikin kasvaa korkeammaksi, mutta aika näyttää. Kongin kasvutapa on huomattavasti vankempi. Ja ruukut siis oli sen 45cm.

Jmillä jo komeat taimet, mulla ei ole vielä edes siemenet ostettuna -hyvä muistutus tämä- viikonloppuna siemenet maahan ja kesästä tulee aurinkoinen :slight_smile:

Kannatti uhota pentissä, heti iti 

Viimeinen erä siemeniä meni multaam muutama päivä sitten. Fiksuna vein pannuhuoneeseen itämään kun siellä on lämmintä. Että pitikin sitten unohtaa ne sinne. Nyt on semmosia 10cm mittaisia vaaleita luikeroita…

Hyvin huomaa lämpimän viikonlopun vaikutuksen. Kumpikin ruukkuhirmu kasvoi viikonloppuna yli 10cm :slight_smile:

Pussillisesta variegata-arskan siemeniä tuli 3 oikeasti kirjavalehtistä. Tänään pääsivät omaan yksiöönsä hevonkakkapedille.