Betonityöt (itse tehdyt)

Olipa mukava nähdä työvaiheesi ja selostukset. Tosi hieno tuli! Miten paksulti luulisit massaa olevan? Kuinka paksulti tuolla leuan alla on, laitoitko sinne ensin vähän ja lisäsit, vai saitko kaiken pysymään kerralla? Minun monen vuoden merenneitoprojektini sai tästä uutta potkua, saisinkohan nyt keväällä aloitettua… ojennukseen tuleva käsi tukirakenteineen mietityttää eniten.

Massaa on vaihtelevasti 2-3-4 cm. Paistissa ja etulavassa eniten,kun siinä muotoilin jäljestäpäin lisää. Leuan alla on vähiten, olisiko ohuin kohta n. 1-1,5 cm. Siinä olisi pitänyt olla ohuempi kerros paperia että olisi saanut verkon alle enemmän puristettua massaa, olisi lujempi.

Ajattelitko istuvaa merenneitoa, sellaista kuin "den lilla havruuva" Tanskassa? Jos minä tämän kokemuksen pohjalta suunnittelisin sellaista, tekisin varmaankin ohuesta harjateräksestä pystytangoilla rungon, johon kiinnittäisin ojentuvaa kättä varten oman harjaterästangon tueksi alhaalta asti. Sitten täytteitä ja katiskaverkko, vai kanaverkkoako se on . (Onko niillä eroa?)

Huomaan että poro kasvoi työn aikana, katiskaverkko vaiheessa on vastasyntyneen olemus, valmiissa on jo ison syksyllisen vasan olemus…

Hienon työn olet Ania tehnyt ja miten siististi! Minulta ei ikinä sisätiloissa moinen onnistuisi :slight_smile:

Kuinkahan hää kestää ulko-oloissa?

Ania, istumaan tulee mutta ei tanskalaisen merenneidon asentoon, toinen käsi tulee melkein vaakasuoraan… Harjaterästä olen ajatellut tueksi, mutta ei ole hitsaustaitoa. Miehelle olen asiasta puhunut, mutta ei ole vielä ottanut tuulta ajatus rungon tekemisestä. Tuo sanomalehtitäyte on kätevä, olen tehnyt kerran “koskisauruksen” ja sen muotoilin ensin styroxista. Ei ollut kivaa, tosin siitä sai heti muodossaan pysyvää runkoa aikaiseksi, ja sen päällystin sitten verkolla. Katsotaan nyt miten tämä syntyy. Ehkä harjaterästä ja styroxia ja sanomalehteä ja verkkoa…

Voi siitake sentään, kuinka hieno työ sulla on, Ania! Voi mahoton sentäs, et joku ossaa. Ja erittäin kiva, ku oot laittanu kuvie kera vaihe vaiheelt. Hieno seurata, miten työ etenee… Kertakaikkise hiano, ny mää verä vähä henkee…

Kyl määki ny verä vähä henkke! (menikö oikein?) Kun tekisi mieli aloittaa uutta… Tuo takajalka ei ole ihan ok. näin kyllä jo aika alussa että on huonossa asennossa, olisi vaan pitänyt silloin olla kärsivällinen ja väännellä runkoa, siinäkohtaa oli metallilanka jota en oikein saanut taipumaan. Oikeastaan on aika tärkeää että runko on niin laiha että sitä voi sitten täyttää tarpeen mukaan.

Kyllä minä sen etupihalle pistän olemaan kesät ja talvet, voisihan sitä vähän talveksi peittää.

Tärkein meinaa unohtua!

Tässä kiitoskukkaset Puunaiselle ja Sinixille kipinästä ja ohjeista. Osansa myös kissapatsaan tekijällä, nimi on kadonnut mielestä.

Sain eilen lopullisesti siivottua huoneen jossa tein valun. Onneksi oli pientä kirjahyllyä lukuunottamatta tyhjä seinien maalausurakan vuoksi. Enpä enää suosittele kenellekkään sisällä valua. Tein kyllä työn mahdollisimmman vähillä sotkuilla, mutta sitä hienon hienoa sementtipölyä sai harjata ja imuroida ja luututa eräänkin kerran ennenkuin hyväksyin lopputuloksen.

Olen menossa viikonloppuna Betoni- ja mosaiikkityöt puutarhassa -kurssille. Kalan aihio on tehty tulevaa valua varten. evä vähän repsottaa, mutta asettuu, kunhan saan betonit kohdalleen. Vähän epäilen, että tulee varsinainen mätikala eli pulskan puoleinen.

Kala on saanut betoninahkan ympärilleen. Jonakin päivänä (toivottavasti tänä kesänä) saa vielä mosaiikkisuomut.

Tein viime kesänä betonista raparperin, vuorenkilven ja kuunliljan lehdistä valutöitä.

lehtiä

Tekeminen oli kivaa, mutta nyt en keksi näille mitään käyttöä  Kuunliljoista tuli mielestäni kauneimmat.

kuunliljat

Pitänee panna nämä valut jemmaan, kyllä aika tavaran kaupitsee.

Onpas tosiaan kuunliljavalut nättejä! Tuo rivi puupinoa vasten näyttää just kivalta, etkä voisi reunustaa jonkun kohopenkin noilla? Pääsevät pystyasennossa oikeuksiinsa, maantasalla nuo kauniit aaltoilevat reunat hukkuisivat.

Aivan ihania valuja. Noista saisi tosiaan jonkun upean reunuksen. Sopii hyvin yhteen myös kivien ja kallion kanssa.

pari valmista

Askartelin muutamia lehtiä ajatuksena vesipuro rinteeseen. Ylinnä on pieni suihkulähde, josta vesi valuu alaspäin. Valmisbetonia menee suureen lehteen ½ pussia, ja pienempiä tekee 3.  Valmiina on nyt kaikki 5 kappaletta. Ensi kesän puronen on siis lähes valmiina, vain suihkulähteen vermeet puuttuvat.
Muottilehdet kannattaa ottaa pois jo vuorokauden jälkeen, sillä betoni tekee ne aika hauraiksi parin vuorokauden jälkeen.

Valmisbetoni on 25 kg:n säkeissä. Tarkoitako, että yhteen lehteen menee 12,5 kg…?

Ei kait niin paljoa voi mennä, riippuu tietty valun paksuudesta ja koosta. Mä oon ainakin tehny jostain pussin pohjista noita lehti valuja. Vaikka painaahan semmonen iso lehti tietty aika paljon… Mulla on noin 3-4cm paksuja, ehkä 50x50cm kokoisia.

Totta, kyllä ne muottilehdet irtoavat sitenkin, mutta paljon helpompi oli ottaa ne pois nopeammin. Kaiken lisäksi ne ylimääräiset "valut", joita voi tulla, oli helppo rapsia irti.
Suuri raparperinlehti oli noin 70x65 senttiä, ja paksuus 3-4 cm. Siihen meni oikeastaan yllättävän paljon ainetta, koskapa se oli niin suuri, pistin paksuutta runsaskätisesti. Pikkulehti 40x45 samalla paksuudella tuli siis vielä samasta pussista.Ja hieman jäi vielä jäljellekin.
Viiteen lehteen ja pariin "kärpässieneen" on mennyt siis vähän vajaat 2 säkkiä. Lehtiaihiot pienenivät kerros kerrokselta, ettei kokonaisuus tulisi liian raskaaksi.
 Hyviä vinkkejä siitä suihkuläteen "koneistosta" otan mielelläni vastaan. Kohtuuhintaisia, tietenkin,

Betonityöt on täällä taas in, koska valuhommia on tehty ihan simona. Kirpparilta haalitut Ikean lamput on saanut ihan oman tarkoituksensa minulla, kun ne ovat loistavia valumuotteja hörhelöille. Parit kädet tietysti on valettu myös.

Sydän ja leppis valutyöt

Leppis valutyö

Tämä on tehty johonkin muoviseen piparilaatikkoon.

Piparivalu

Sitten on taas käytetty Ikeaa hyväksi kukkasen muotoon.

Kukkavalu