Betonityöt (itse tehdyt)

On…on…
Onneksi tulee talvi ja ehkä se viilentää innostusta.
Ja ei toki pihalle mahdu mahdottomia…

Muottejakaan ei kannata kauheasti hankkia, kun niitä oikeastaan käyttää vain kerran tai pari.

Ai kun olet tehnyt hienoja valuja, tuli levoton olo…

Tosi mukava nähdä noita kuvia!

Minä olen saanut vain omat kalossivaluni tehtyä ja olen niihin kyllä ihan tyytyväinen. Harmi vain, että se oli niiden kalossien meno. Vanhoista kaunoluistimista revein irti nuo nauhapitimet (vai mitä ne on?) ja liimasin silikonilla paikoilleen. Hyvin tuntuu pysyvän. Nauhat on tehty hamppunarusta.
Kalossit

Kalossit b

Illakko, nuo mitkään kalossit ole, hienot juhlakengät. Ei sinulta ideat lopu, minä aina vain suunnittelen.

:slight_smile: Taisi tulla juhlakengät juu, mutta muotiksi piti hankkia kalossit, että sai korotkin juhlakenkiin.

Onkos kukaan kokeillut silikonimuotin tekemistä itse?
Ainetta saa kuulemma askarteluliikkeistä ja sillä voi tehdä muotin periaatteessa mistä tahansa esineestä.
Betonivalut kiinnostaa muakin ja tekis mieli kokeilla.

Vau,Illakko on tehnyt makeet kengät.

Kiitos kehuista ja peukutuksista.

Tuota silikonia minäkin olin ajatellut kokeilla muotin teossa, mutta hinta pisti hanttiin, kun kuitenkin pitäisi tehdä ihan kunnollisen kokoisia muotteja. Netistä lueskelin, että edullisempi vaihtoehto olisi sellainen maitoliimamainen muottilateksi, mikä sivellään esineen pintaan. Ehkä sitä malttaisi joskus kokeilla.

Ai jessös ku o makeet kengät Illakolla! Hieno keksintö noi nauhatkin ja luistinnipsukat.

Tein betonilintuja, laitoin työvaiheista kuvia omaan galleriaan: Anian kuvat sivu 137

Pistän sinne myös kuvia riekkojen tekovaiheista

Loistavi nuo Anian työvaikekuvat! Saneerauslaasti on tosi helppo ja kätevä koristetöissä, siinä oleva liima kovettuu ensin ja hyvin pystysuorillakin pinnoilla. Sekoitetaan vesi aineeseen, ennetaan tekeytyä ja 15 min kuluttua sekoitetaan uudestaan. Tarttuu ohuena kerroksena myös peltiastian tai mihin tahansa pintaan, eikä sitä voi poistaa kuin mekaanisesti. Säkki ei ole hinnalla pilattu 15 kg säkki maksoi 5,70 kun viimeksi ostin. Tein vuolukivellä laatoitetun puutarhapöydän, liekö hörhelö sarjaa koskapa ei ole patsas. Patsasteluksi menee jos sellaisia yrittäisin.

Huom Illakko ja muut betonivalutaitajat! Huomenna pitäis valaa kavereitten kera kenkiä ja käsiä. Meillä olis valittu parit kengät, mutta pitääkö ne öljytä sisältä tai tehdä jotain, jotta kengän saa paremmin irti valun jälkeen. Kengät on tarkoitus leikata pois. Mutta jos ne tarttuu siihen betoniin? Ruokaöljylläkö ensin huljutellaan koko kenkä? Entäs käsi? Muovihankoihin vaan betonia sisäänKÖ?
Tarttis saada pikasta neuvoa, katsoin kyllä ketjun läpi, vaan en ihan täsmätietoa tähän löytänyt.

Ihan kokeilupohjalta voitelin kirppiskumpparit öljy-mäntysuopaseoksella. Öljyn lisäsin senvuoksi, koska olin ostanut ale-korista kurpitsansiemenöljyä joka maistui palaneelle popkornille. Lopputuloksena oli öljyiset ja pahanhajuiset sementtikengät. Toimihan se kyllä. En muista valoinko ekat kengät kuiviin kenkiin.

Hanskaan olen kaatanut suoraan löysää sementtiä, yhden kerran olen talouskäsineisiin valanut ja silloin laitoin käsineet hiekkaan ja vähän muotoilin sormien asentoa. Siinä käy helposti niin että koukistettu sormi jää taitten kohdalta ohueksi ja katkeaa. Mutta kokeillahan voi.

Poikien vanhoja palloja olen valanut niin, että otin venttiilin kohdalta navan pois ja irroitin sisäpallon. Asetin pallon kuoren hiekkasankkoon jota täytin karkealla hiekalla samaan aikaan kun täytin palloa sementillä, näin muoto säilyy, välillä pitää kopistella ilmakuplia pois. Jalkapallosta ja lentopallosta tulee hyvännäköiset, kun saumat jäävät betonipintaan selvästi näkyville. 

Lisäys edelliseen: Pallojen sisään en laittanut mitään voitelua, irtosivat ihan kohtuullisen hyvin kankaasta.

Yksi hauska kokeilu oli, kun tein pyöreän laatan näin:
Melassiämpärin kannelle ripottelin ohutta hiekkaa, päälle laitoin yön yli sanomalehden välissä prässätyn = nuutuneen lupiininlehden (pysyy paremmin muodossaan). Lehti tulee siis hiekan päälle. Siihen päälle varovasti sementtiä. Tuli hauskan näköinen, varmasti joskus teen tällä systeemillä lisää, kunhan tulee sopiva aika.

Sen kannenkin voisi oikeastaan kokeilla voidella mäntynestesaippualla, pysyy hiekka paikoillaan…?
Teillähän siellä on jo isoja lehtiä vaikka missä kasvissa…

Kiitos Ania neuvoistasi. Tuo mäntysuopa on ilmeisesti tärkeä, eli ei pelkkä öljy käy. Yksi kysymys vielä. Eli ohutta (?)sementtiä lorutellaan kenkiin, jotka ensin sivelty öljy-mäntysovalla. Missä vaiheessa revit kengän pois? Kun sementti on lopullisesti kuiva vaiko lopullista kuivumista vailla? Meillä nimittäin olis muutamat saapikkaat…

Ihan omien arvailujen perusteella olen tehnyt noin. Kyllä ne voivat lähteä ihan ilman voitelujakin irti. Kenkiin saa menemään paksumpaakin seosta, hanskoihin tein ohuemman että saa sormiin asti valutettua. Näitäkin valuja pitää täryytellä reilusti että ilmakuplat nousevat heti pois.

Minä olen kuivattanut kauan, taisi olla kaksi viikkoa, mutta kai se sementti jämähtää muutamassa päivässä, nuohan eivät pääse liian nopeasti kuivumaan. Kannattaa silti kastella pinnalta muutamana päivänä. Mutta nähtyyn vaivaan katsoen ei kannata hosua irroittamisessa.

Kengän onnistuin myöhemmin katkaisemaan kun paremman työkalun puutteessa käytin sitä kuokkana rönsyleinikin irroittamisessa, elikkä pitkävartisiin saapikkaisiin laittaisin jotain "raudoitusta" varteen tukemaan

Kerran tein rottinkivarjostimeen valun näin. Töljäsin varjostimen savivellillä, varovasti lisäilin sementtiä ja täytin samalla sanomalehtimössöllä sisältä, annoin vähän kuivahtaa ja jatkoin taas. Siitä tuli julmetun painava ja epätasainen. Kun valu oli kovettunut, nostin varjostimen vesisaaviin jossa savi liukeni pois ja kuppi on vielä tänäpäivänkin käytössä, pilkottaa tuolla minun gallerian viimeisessä kuvassa.

Tuo edellinen systeemi olisi kyllä myös kehittelemisen arvoinen, savivellikerroksen saa liottamalla pois ja valunkin osaisin nyt jo tehdä jämäkämmästä seoksesta.

Olisi kiva kuulla muidenkin sementinvalajien kokeiluista, millaisia keinoja ovat käyttäneet!

Valupäivä minullakin kun pitäisi raparperia pakastaa niin on tuota laatta materiaalia, eikun hommiin

Minä olen saappaisiin laittanut toisinaan rypsiöljyä, mutta tuntuu ettei se saapas siitä sen paremmin irtoa, oli öljyä tai ei, kun on se jonkinlainen kangasvuori siellä kuitenkin hyvin ottamassa kiinni. Repiä se saapas pitää kuitenkin ja valu kestää repimisen hyvin, kun on n. viikon malttanut kuivatella. Parin kolmen päivän valunkin olen ottanut malttamattomana pois muotistaan ja kestänyt on sekin. Rautanauloja sun muuta rautaroinaa katiskaverkkopalojen kera olen valuihin upotellut. Ja kastelu on tärkää.

Hanskoihin en ole laittanut mitään voiteluita, mutta jotain rautoja kannattaisi törkkiä niihin sormiin, ettei heti katkea. Se on vaan pikkasen vaikeaa, kun on ne sormet sen verran ohuet, että saa olla kieli keskellä suuta, ettei ne raudat ala paistaa läpi sormen. Olen laiskuuttani jättänyt raudattomat betonikädet talveksi ulos mökille ja nyt toisesta kädestä törröttää enää peukalo ja etusormi, mutta hyvä kun nekin.

Yhdet kalossit odottaa valamista, koska myin nuo valamani kalossit pihakirppikselläni. Toki jäi vielä yhdet itsellekin, mutta miesten malliset ja vähän karummin koristellut. Sirot naisten mallit odottaa valamistaan, kunhan saan kuivabetonin kaupasta ulos.

Nuo valut on muuten ihan kivoja tuliaisia jollekin puutarhan omistajalle, ellei ole sitten ihminen joka vihaa kaikkia koristuksia pihassaan. Tai sitten ei vaan maut kerta kaikkiaan sovi yhteen. Kerran sukukokoontumisessa järjestimme arpajaiset, missä jokainen arpa voittaa ja kukin sai sitten vuorollaan hakea voittopöydästä haluamansa tavaran. Olin tuonut muutaman valutyön sinne palkinnoksi ja ne olivat kyllä ihan haluttuja.

Muista Memuli sitten kuvata kaikki valut, että nähdään mitä olet saanut aikaiseksi. :slight_smile:

Kiitos vinkeistä, ei siis tarvita juur öljyjäkkää.
Mua hirvittää noi raudat ja naulat, jos ne tullee läpitte, ne sit vast kamala näkösii o.

Ajattelin kokeilla noita kenkiä. Huomenna työpäiväni jälkeen meil on akkaporukan "käsityöilta". Hyvä, kun höpinöiltämme kerkeemme yhdet saappaat valamaan. Kalossit olis ihkut, mutku ei oo kalossei. Korkkareit olis.

Mää en ainaskaa malttas vierä mihinkää noit valutöit, enkä paljo muutakaa. Mää oon ajan kans oppinu, et on paljo niit ihmisii, ku ei arvost tai muute vaa tykkää ittetehryist jutuist. -Mää tykkään. Mää oisi su betonikalossis illakko, vieny heti ja muutki valus.

Oikeestas mul olis semmosset varvassukat (varpikkaat), mahtasko niis pyssy betoni, vai tulleeks niist elefanttijalat?