Cattleya-risteymät

Aaapuva. Tässä se on, mun kamala ja ihana Cattleyani. Sain sen elokuussa ja ei ole kasvanut yhtään. Kastelen sitä viikottain ja lisävaloa saa myös. Miten saisin sen kukkimaan? Elelee ikkunalaudalla. Bulbit ovat kyllä lihoneet näistä kuvista ja muutenkin se näyttää paremmalta kuin saadessani. En tiedä lajiketta. Lisäohjeita kaivataan ja joku taikakonsti kansnaurua

Kuvat ovat saantipäivältä.

Kattleyan kukka tulee siihen viimeksi kasvaneeseen bulbiin lehden tyvestä. Jos ei ole nuppua niin nyt on sitten lepoaika vuorossa ja kukinto tulee taas uuden bulbin myötä. Luehan Cattleya-sivuja, siellä on paljon tietoa.

Yksi pikkukysymys: Cattleyani uusi bulbi teki tämän ohuen lehden josta kukinto tulee, mutta viikko takaperin se lehti kuivui. Onko nyt niin että pilasin jotenkin odotettavan kukinnan? Kasvi saa lisävaloa. Miten minun olisi pitänyt toimia?

Ei kai sille olisi voinut mitään, joskus käy niin. Mie olen välttänyt hoidossa muutoksia nuppuvaiheessa. Jossain kyllä luin että ei pitäisi kastella kukinta-aikana. Neuvokaapas tietävämmät.

cattelyaa ei saisi kastella ennen kukintoa eikä kukinnon aikana.

Jopas on mennyt omalaatuiseksi tämä orkideaosasto - että Cattleyaa pitää etsiä ällä kirjaimen kohdalta ja kaiken lisäksi siitä on tullut laji!

Niin se maailma muuttuu!

Laitantänne tämän juuri kukintansa aloittaneen Cattleya -sukuisen tuntemattoman lajikkeen kukan kuvan siksi , kun olen sen saanut nimimerkki orkidealta jakopalana. Hän taas oli sen hankkinut Plantagenin poistopöydältä nimettömänä.

Tämä onkin ainoa Cattleya, jonka olen itse saanut uudelleen kukkimaan eikä se tykkää yhtään huonoa kastelusta samalla tavoin, kuin muutkin orkideani, eli parin viikon välein upottamisesta myös kukinnan aikaan.

Tämä kukkii jo kolmata kertaa minulla, aikaisemmat kuvat löytyvät täältä ja täältä.

Raakki, samaa ihmettelin minäkin, Cattleya risteymätkin ovat muuttuneet nyt lajeiksi, kovasti ovat mutkat vedetty suoriksi … no kai tähänkin tottuu.

Raakin cattleyalla upea värisydän. En meinannut saada silmiäni irti siitä. Juuri tuollaisia lämpimän hehkuvia värejä kaivataan silmän iloksi, kun ulkona on hämärää ja ankeaa.

Hei Raakki, Jole ja muut ihmettelijät!

Mutkat on todella vedetty suoriksi, mutta sillekin on selitys.

Emme pysty jakamaan tiedostopuuta eri tasoihin (mikä helpottaisi tosi paljon viestien etsimistä). Jos katsotte listaa tarkemmin (ja vaikka aakkostatte sen), huomaatte, että ensimmäinen sana on tavallaan ensimmäinen "taso". Ja sen jälkeen tulevat siihen liittyvä seuraava "taso". (Onpa vaikea selvittää, mutta fiksuina ihmisinä toki ymmärrätte mitä tarkoitan). Tämä helpottaa niitä, jotka eivät käy lukemassa viestejä säännöllisesti.

Ja mitä tulee tuohon "lajiin" , niin meiltä harrastelijoilta voi odottaa mitä tahansa mokauksia, ehkäpä tuo on sieltä pienemmästä päästä ja ihan anteeksiannettavaakin? Tavallinen harrastaja tietoa etsiessään tuskin miettii lajin ja risteymän eroa.

Mutta kaikki hyvät ehdotukset loogisuuden lisäämiseksi otetaan tietenkin kiitollisuudella vastaan!

Raakki, mukavaa että cattleya tykkää olla teillä ja on minullekin ilo katsella sen kuvia.

raakin cattleya- hybridi on todella todella kaunis.

En tiedä mikä on parasta, mutta kastelen katleijoita nuppu,sekä kukkavaiheessa. Sen jälkeen pidän kuivemman lepokauden. Nuppujen ja kukkien nopea lakastuminen voi johtua myös valon puutteesta. Katleijat  tarvitsevat yleensä päivänvalon lisäksi lisävaloa pimeimpään aikaan.

Raakin katleijaristeymän kuvasta tuli kyllä mieleen oma Lc Thai Glowni, kuva edellä ketjussa.Kukki syyskuulla, annoin sen olla rauhassa kukinnan jälkeen, ja nyt kävin purkkeja läpi, niin oli alkanut uusien versojen kasvattamisen, 15cm oli jo toisessa valmista. Vedin sen paremmam valon alle ja annoin vähän vettäkin. No, nähdään sitten mitä hänelle tapahtuu jatkossa.

Nyt taitaa tulla tappioita surullinen Burana alkoi ruskettaa lehtiään ja kurtistamaan bulbeja. Sumuttelin bulbeja ensin ja ihmettelin, että mikähän vaivaa. Viikko sitten uskoin, että kaikki ei olekkaan kunnossa ja kurkkasin purkkiin (kasvi hankittu tänä syksynä). Mitä näinkään; purkki täynnä mätiä juuria! Putsasin juuret niin hyvin kuin voin ja laitoin semiin. Nyt sumuttelen edelleen bulbeja ja lekasoran pintaa. Ei näytä kyllä hyvältä. Tiedän, että on täysin väärä aika tehdä tämä, mutta oli pakko. Tulis pian kevat, olis toivoa...

Pidän täällä peukkuja buranasi puolesta! Siinä on todella upeat kukat. Tosiaankin nuo cattikset ja hybriditkin eivät ole niitä juopoimpia. Kastelu muistuttaa lähinnä kaktusten kastelua-ja hyvin pyyhkii.

Nyt taitaa alkaa paistamaan sittenkin! Purkin läpi näyttäis, että muutamat juuret ovat venyneet alaspäin kohti kosteutta ja ensimmäinen ulottuu jo vesitilaan . Kasvi itsessään on jo hiukan virkeämmän näköinen, tosin vielä tänään oli yksi lehti pudonnut. Ehkäpä Burana-ressu näkee kuitenkin kevään silmän isku

Eli mitä tästä pitää oppia; aina näköjäns pitää kurkata juurien kunto kun uuden kasvin ostaa. Pitää tarkistella muutkin tulokkaat, kun vaan ensin lopettavat kukinnan.

Tässä vähän uuden vuoden terveisiä mummolle, iso kiitos neuvoistasi! Ja vinkiksi muillekin, jotka elvyttelevät juurettomia cattiksiaan... tämä toimi!

Tuosta Hyrinän mukista poistaisin itse tuossa vaiheessa sammaleet kun juuret ovat nyt jo noinkin vahvat ja laittaisin tilalle pelkkää lecasoraa. Happitilanne paranisi. Kaarnaan sitä ei mielestäni voi siirtää noin vaan, koska juuret ovat nyt sopeutuneet märkään ympäristöönsä.

Hyrinä oliko se ihan juureton kun tuohon laitoit? Kauanko meni aikaa että näyttää tuolta? Sammaleeen varmastikin täytyy olla elävää.

Ei noissa juurissa silloin hurraamista ollut, jakopalat sain joskus huhtikuulla mutta ne pääsivät alussa vähän huonoon kuntoon kun vasta harjoittelin tätä juurrutushommaa...oho Muistaakseni joskus kesällä sitten hankin tota hydrosoraa ja vaihdoin ihan fressit sammalet. Juurien kasvuun taisi sitten kulua joku parisen kuukautta.

En ollut vielä suunnitellutkaan uudelleenistutusta kun tuntuvat viihtyvän hyvin noinkin. Osa juurista on kasvanut jo mukin reijistä uloskin...mutta ehkä se kuvaa jo tuota Harin mainitsemaa hapentarvetta? Eli kiitos vinkistä, Hari, pistän korvan taa! Tykkään tuosta sorasta istutusmateriaalina kovasti, voi olla että kaarna jää pikkuhiljaa taka-alalle.