Cattleya-risteymät

Tässä viimeisimmät kukkivat cattleyat. Nimistä valitettavasti ei ole tietoa. Ensimmäinen on kahden

euron poistokukkana ostettu ja toinen on hankittu yhdistyksen näyttelystä jokunen vuosi sitten.

Ihania, varsinkin tuo keltainen.

Tämä odotteli palatessani lomilta. Slc. ''Wendy''s Valentine June'' on hankittu kesällä Schwerterin tarjouksesta kympillä. Kukkii kuulema useamman kerran vuodessa - no toivossa eletään.

Ostin viime viikolla ohikukkineen Cattleyan poistokärrystä parilla eurolla. Kotona kasteluntarvetta tutkiessani tulin hieman pöyhäisseeksi kasvualustaa ja mitäs sieltä löytyikään... Valtava määrä mädäntyneitä juuria. Napsin ne yksitellen pois ja lopulta jäljelle jäi vain pari pientä tervettä tynkää. Kasvi on nyt sammalpussissa tehohoidossa. Saa nähdä säilyykö se hengissä. Tuli heti kunnolla haastetta orkideaharrastustaan aloittelevalle! silmän isku Kuinkahan kauan mahdollisten uusien juurien kasvaminen kestää?

Uudet juuret kasvavat uuteen versoon joka seuraavaksi kasvaa edellisen tyvestä, tuliko monimutkaisesti sanottua. Mie en ihan varmaksi tiiä kasvaako tähän vanhempaan osaan enää uusia sillä nehän ovat vesi-ja ravinnevarastoja lähinnä että älä niitä siitä huolimatta poista.

Lutukka, kyllä tuo hyvinkin käyntiin lähtee. Kun Cattleijasi on juuri kukkinut, sillä on nyt todennäköisesti vuorossa muutaman viikon lepoaika, joten älä yritä saada sitä väkisin juurtumaan. Pussiin, valoon ja hieman viileämpään, mutta sammal ei saa olla kosteaa, vain hiukan nihkeää, muuten juurten sijaan pussiin kehittyy mätää ja hometta. Sitten kun vihreitä juurenpäitä alkaa ilmestyä, voi kosteutta ja lämpöäkin lisäillä. Aikaa voi mennä muutama kuukausi.

Tuo Harin cattis on todella herkullisen näköinensydän. Mitähän uutta mahdoit tuoda lomamatkaltasi tällä kertaa?silmän isku.

Ennen vanhaan katleijat tulivat ulkomailta paljasjuurisina, eli ihan tuon näköisinä. Kannattaa huuhdella hyvin ettei tule mitään tuholasisia. Kukinnan jälkeen on lepoaika ja se voisi jatkua ainakin tammikuun loppuun asti, että valon määrä lisääntyisi. Mikäli se on muovipussissa , olisi parasta pitää muovipussin suu ihan auki, sillä katleija tarvitsee raitista ilmaa. Luultavimmin se tekee ensin verson vanhojen bulbien vararavinnon turvin ja sitten vasta alkaa juuret kasvamaan uuden verson tyveltä. Silloin, kun ei ole juuria ei kastelustakaan ole mitään hyötyä. Valo on tärkeää lepokaudellakin.Katleija tarvitsee paljon valoa ja kasvuvaiheessa kastelua ja lannoitusta.

Hyvä mummo, veit sanat suustani , näin pitää toimia, jos meinaa saada kasvin elämään,
tiukka muovipussi ei ole sopiva millekään orkidealle milloinkaan.

Tässä tämän syksyn viimeinen kukkija.Hankittu kukattomana viime helmikuussa.

Blc.Hsinying Gold

Minulla on mielestäni samanlainen kukka kuin Merccu59:llä, mutta itse olin ajatellut nimetä sen Blc Alma Kee'ksi. Vetoan lähinnä noihin tötterön juoviin ja sinipunertavaan väriin, mutta omanikin on nimettömänä hankittu, joten varma en voi olla.

Piti vielä tunkea mukaan tämäkin.

Kiitos Hari kuvasta. Mikä voisi piristää silmää paremmin tällaisena suttuisena marraskuun päivänä.

minä ostin tälläisen kukan joku orkida laji kait ,mikähän tuon oikea nimi mahdollisesti olisi. mitä teen kukinnonjälkeen leikkanko kukkavarren pois vai pitäkö jättä siihen.entä tuo kastelupuoli.

Huhhuh! Onpa nätti! Mistäs moisen löysit? Entä maksoiko paljon???

kun kiertelee noita puutarha myymälöitä niin sieltä löytyi tuo on ostettu Backas puutarha myymälästä.

ai niin unohin mainita tuon kukan arvon kun kysäisi sitä .no jonkun mielestä varmaan paljon ,minun mielestäni ihan sopiva kaunista kukkasesta.älä pyörry vaan ,9.90euroa.

Ohhoh! Melkeinpä pyörryn oho....mutta siksi, kun oli niin huokea.

Hyvä löytö, Raili-45. Ihan sopiva hinta minustakin.

Kiitos neuvoista koskien Cattleyan elvytystä!  Näyttää voivan tällä hetkellä mainiosti, sammaleen keskeltä paljastui kolme pientä uutta juurentynkää.  hymy