Cattleya-risteymät

Kukassa myös LC Angel Bells  (kukan koko 15cm)

Ja sitten tämä,viime hankinta jolle nimeä en tiedä,tuoksuu kovasti ja on kaksilehtinen

Minulla myös tekee Potinara Burana Beauty kahdesta bulbista kukkavanaa, joihin kumpaankin tulee ilmeisesti vain kaksi kukkaa. Muuten kyseisellä puskalla on kokoa! Teki nimittäin paljon uusia versoja, kun siirsin sen suurempaan ruukkuun ja kaarnanpaloihin.

Kerrassaan upeita kukkiasydän. Minulla menee varmaankin jonkun aikaa, kun tuohon pisteeseen ovat kasvini päässeet. Tuo Blc.Tipmalee Almakee on minullakin, mutta nyt on enemmän ongelmia saada kasvi pysymään pystyssä purkissaan. Hankin sen tässä kuukausi sitten paljasjuurisena ja olen istuttanut sen karkeaan kasvualustaan. Lehdet ja bulbit ovat sen verran kookkaat, että meinaa välillä kipata nurin. Minulla on sellaiset tikku-lanka viritelmät asennettu purkkiin tukemaan kasvin juurtumista alustaansa.

Joudun tunnustamaan, että käydessäni lauantaina ostoksilla törmäsin seuraavaan kaunottareen, jota olen pitkään halunnut. Ja niin se muutti meille! Toivottavasti pärjäämme.

Kylläpä onkin pahasti käynyt, kun tuollaisen tunnustuksen joutuu tekemään. ;)

Tosin tuota näissä orkideapiireissä sattuu aika usein itsekullekin. :)))

No pitäähän sitä nyt joka kodissa se yks Burana-paketti olla…naurua 
hyvä hankinta, kuuluvat helpoksikin haukkuvan.
Miekin sorruin ihan tuoksun perusteella ja tänään oli toisenkin kukkavanan nuput  lupaavasti höröllään
aijai

Mullakin kukkii tuo Burana ja tuoksu leijuu tuolla ikkunan lähellä, välillä käyn sitä nuuhkimassa. Alma ja Burana kukkivat molemmat siellä vierekkäin.

Tuoksu on Buranassa se yksi pointti - ei liian voimakas, vaan sopiva. Kun tuota vaan malttais olla "hoitamatta liikaa". Eiks vaan, että nyt kun se on aloittanut kukinnan, niin nyt ei sitten kovin paljoa kastella - ainoastaan sumutellaan ? Tämä on minulle eka Cattleya - että vähän hermostuttaa. Viikonlopun aikana tuli Googleteltua paljonkin ja nyt on kaikki tieto sitten yhtenä kaaoksena ...

Minulla aloitti kukinnan pari päivää sitten Blc. Chunyeah # 19. Olen kyllä hieman epäileväinen nimilappuun sillä muistuttaa aika epäilyttävästi Almaa. Olisko pieni moka kasvattajalta?

Voi olla mokakin mutta pistäisin silti lanttini likoon Chunyeah''in puolesta....niitäkin on montaa sorttia.

Tässä pari Cattleya hybridiä, joiden nimilaput hävinneet, muistan vain että molemmissa oli
yhtenä vanhempana C. netrasiri beauty. Molemmissa mahtava parfyymin tuoksu, erilainen
kuin P. burana beautyn tuoksu, jos oikein muistan siinäkin on C.netrasiri beauty toisena
vanhempana.

Onpas herkkiksiä  jos joskus jaat niin muista minua....

Onpas herkkiksiä  jos joskus jaat niin muista minua....

Mikähän on kun Treen näyttelystä Kargelta nuppuisena hankittu Lc Thai Glow teki kyllä ihan nätisti nuput Melkein Valmiiksi, mutta nyt vaan ruskettaa niitä yks toisensa jälkeen eivätkä jaksa aueta?
Kasvi on mulla eteläikkunalla lisävalon kera, kastellut olen varovasti pari kertaa.
Onkohan mitään tehtävissä? apea

Cattleya hybridi LC Honigmond, persikan värinen kukka, miedosti tuoksuva.

Jole, montako sataa siulla näitä olikaan kasvamassa kieli ulkoa , ihanan makeita ovat.

Veronica, ihan liikaa niitä on, eilen niitä kannoin kasvihuoneesta sisään, kun lupasivat pakkasia
ensi yöksi tänne eteläänkin, varmaan viisikymmentä jäi vielä sinne, tänään ei ehtinyt loppuja hakea
kun oli työpäivä vaikka pyhä onkin, toivottavasti puhallin toimii ja pitää huoneessa ainakin 10 C
pakkasesta huolimatta, vielä ollaan plussan puolella täällä, vaikka lunta saatiinkin tänään

LC Keowee

Hoitovinkkejä tälle pelastetulle raasulle kaipailisin. Juuret tällä eivät olleet ihan parhaassa mahdollisessa kunnossa, mutta kuten kuvasta näkyy, pari uutta alkua on tulossa. Ravinteita se on saanut, koska vahingoista viisastuneena, kaikki uudet tulokkaani käyvät heti provado-kylvyssä. (En halua enää samanlaista öttimörriäisarmeijaa kaikkien vanhojen orkideojeni kimppuun, kuten kesällä kävi.) Cattleyat käsittääkseni tarvitsevat talvilevon vähällä kastelulla, eli annanko nyt olla vähällä kastelulla talven läpi, vai yritänkö kastella kasvia kuntoon vielä jonkin aikaa? Lehdet ovat ihan jämäkät, mutta nuo pari oikeanpuoleista lähes kokonaan irti... Näyttää päässeen kuivumaan pahasti jossain vaiheessa.

Peppeliini, en usko että nuo ovat uusia versoja vaan uskoisin että ovat vanhoja koska ovat noin pieniä. Uudet on erinäköisiä ja lähtevät eri paikasta. Mie laittaisin lepäämään eli kasteluväli harvemmaksi ja upotus lyhyemmäksi, jos mahdollista niin hieman viileämpään paikkaan noin 16-18 asteiseen pois lämpöpatterin läheisyydestä.