Cattleya-risteymät

En muista (olikohan se ... emental kun iskee... ) olenko jo laittanut iloksenne tämän. Cattleya Bow Bells x Susan Hye kukki ennen joulua. Yksi kaikkein rakkaimmista. Nykyään jo melkein kiusallisen isokokoinen.

Linkin laittaminen taisi sittenkin onnistua.

Himskatti. Voisikohan tämä olla samaa sukua....mistä olet Marna hankkinut tuon kaunokaisesi?  

Uteliaana olen jo vuoden kohta katsellut yhtä nimilappua, josta en kaikkea ymmärrä:

Lek Ctna. Maui Maid, alba (kolmio)6/43 x C. Hawaiian Wedding Song.

Kasvattajan nimeä en tiedä, jostain Saksasta, tuo Lek?? ja kolmio ja numerot??? Tuli mieleeni just nyt taide ja grafiikka ja vedokset noista numeroista, mutta osaako joku valistaa tietämätöntä!?

Voisiko “Lek” olla thaita? Tarkoittaisi “pieni”.

Nappasin kuvan nimestä ja samat kysymykset edelleen voimassa..

Toi kolmonen voisi olla äkäseen nykästy nelonen… 46/43

Siis, Cattleytonia Maui Maid (alba) x Cattleya Hawaiian Wedding Song, eikö niin? Nuo muut lienevät kaupan omia merkintöjä. Cattleytonia on risteymä  Cattleya x  Broughtonia.  

C Hawaiiian wedding song. Keltainen ei oikein erotu, kun on valoa vasten otettu kuva

Ok, kiitos teille! Nuo muut merkinnät tosiaan oli ihan käsittämättömiä. Kyllä on kaunis kukka Mummilla. Onko tuo Wedding Song keskikokoinen vai pienempi? Kuvittelen, että tuo omani jää aika kohtuullisen kokoiseksi, jos ei peräti pieneksi.

keskikokoinen.

Ostin tänään Backakselta tämän, kyseessä Iwanagara Apple Blossom. Orkidearintamalla on ollut omalla kohdallani jo pidempään aika hiljaista mutta kaikki muuttui kuin taikaiskusta kun satuin käymään Backaksella tänään ja siellä olikin oikein Orkidea-asiantuntijoita paikalla neuvomassa ja laaja valikoima orkideoita myynnissä. Olin jo tarttumassa dendrobiumiin mutta neuvoja kehotti ottamaan mieluummin tämän Katleijan koska se ei tarvitse lämpötilanvaihtelua samalla tavalla kuin dendro. Ainakin Hyrinä ja joku muukin tässä viestiketjussa on kuvien perusteella onnistunut tämän samaisen kaunokaisen hoidossa ja kaipailisin nyt teiltä koottuja vinkkejä. Tämä pääsee kohtuuvaloisalle ikkunalaudalle kotonani ja toivon valon riittävän no-jaa Kasvi on todella hyvässä kunnossa, on uusia juuria ja lehdet ja bulbit todella hyvissä voimissa. Miten pidän nyt huolen että kukkia tulee tuon yhden vanan lisäksi useampia? Nyt kukassa siis yksi lyhyt vana jossa kaksi kukkaa. Tähän mennessä orkideakokemusta on vain phaleista ja venuksenkengistä. Hyppäsinkö liian isoihin saappaisiin tämän Katleijan kanssa? Edes kohtuullista kuvaa oli tuskaisen vaikea saada, tämä kelvatkoon...

Olikos sulla Pupu oikein nimilappukin tuossa Iwanagarassa...?
Minä ostin omani nimettömänä Plantagenista viime keväänä ja ihan ilman suurempaa panostusta "Iivana" kukki n. puoli vuotta yhtä soittoa useammastakin bulbista. Ja tuoksui.

Kesällä pidin häntä ulkona kuistilla puolivarjossa aika myöhään syksyyn ja kun alkoi lämpötilat lähestyä nollaa otin sisälle. Kesän aikana väsäsi muutaman uuden bulbin mutta en tiedä jaksaako vielä kukkia noista, vähän on ollut pilkkua/mustumista havaittavissa uusissa bulbeissa.
Kun kukinta oli suurinpiirtein ohi, vaihdoin kasvualustaksi lasittamattoman saviruukun ja hydrosoraa. Talvisaikaan harvakseltaan kastelua, lannoittanut en ole yhtään. Vain välillä vähän B-vitamiinia tai merilevää.

Olettaisin, että kun huolehdit riittävästä valonsaannista ja lannoitat & kastelet niin, että bulbit kasvavat pulleiksi syksyyn mennessä, et voi epäonnistua.

Hyvän hankinnan teit, kuulemma Iwanagarat ovat cattleya-hybrideistä niitä helpoimpia.

Hyrinä, cattleya-hybridit eivät ole ehdottomasti niitä, niissä kun on niin montaa lajia sekaisin, joten ehkä ovat itsekin sekaisin, milloin pitäisi kukkia. silmän isku nimin. Kokemusta on.

Hei vaan sullekin ...

Hyrinä ei tässä ollut nimikylttiä, paikalla ollut asiantuntija osasi suoralta kädeltä kertoa tarkan lajin ja kirjoitti sen oikein lapullehymy Onko kasteluna ollut upotusmenetelmä? Tykkääkö nämä suihkuttelusta/onko edes tarpeellista? Kävi mielessä vielä se, että pitäisikö suihkutella provadolla lehdet ihan siltä varalta että jotain öttiäisiä olisi jossain piilossa... MItä mieltä? Vai vetääkö herneet nenuun, onhan tuo kodin vaihtokin aina ressin paikkaärtynyt

Minä harrastan tuota upotuskastelua lähes kaikille, riskeistä huolimatta.
Mielestäni siinä saa kasvualustan parhaiten kastumaan läpimäräksi. Sen jälkeen annan kuivua ja uusi kastelu vasta, kun alusta on hyvin kuivunut.
Kostea ilma on varmasti hyväksi. Suihkuttelusta ollaan montaa mieltä, jos siitä tykkää niin paree suihkutella aamupäivällä ettei lehtihankoihin jää vettä versoja mädättämään. Voi myös laittaa kasveille aluslautasen tai tarjottimen, jolla esim. lecasoraa ja vettä.
Provadosta ja muistakin myrkyistä olen sitä mieltä, että otan käyttöön vasta kun on todella tarvis. Uudet kasvit kannattaa pistää karanteeniin = erilleen muista joksikin aikaa. Tarkkaile näkyykö öttiäisiä ja ryhdy vasta tarvittaessa toimenpiteisiin.

Ja hei vaan Jole, tämähän on se meidän ikuisuus-keskustelunaihe... en minäkään tiedä, milloin Iwanagaran pitäisi kukkia, mutta pidän sitä kuiteskin jonkun sortin cattleya-hybridinä.
On kait se ainakin esi-isissä mukana...Vai mitä mieltä itse olet? silmän isku

Madeiran Funchalin Cattleya viikko sitten:

Ivanagaran kukkimisesta sen verran, että minulla tekeee parhaillaan nuppuja ja muistaakseni on aikaisemminkin kukkinut lopputalvella, alkukeväällä.Lämpötila varmaan vaikuttaa nuppujen ilmestymsien aikaan. Minulla tuntuu kaikki olevan myöhässä, kun olen eräiden muiden kasvien takia pitänyt viherhuoneen aika viileänä. Ja ehkä viime kevään kylmyydelläkin on osuutensa asiassa.

Mulla iwana - sen kerran kun se nuppua teki - teki sen loppukesästä, kun sitä oli oikein hyysätty ja kasteltu. Sittemmin ei mitään havaintoa nupuista. Ollut varmaankin liian kuivilla ja siirsinkin se semihydroon loppusyksystä. On ainakin hengissä eikä näytä hirveän pahaa siitä tykänneen.

Ctna Why Not "Round About" Kukki syksyllä ja nyt uudelleen.Lisää kukkia on tulossa.