Olivia - mulla ei ole tuottajaa tiedossa. Comet on ostettu Rantojen myyntipisteestä Porin messuilta. Ihmetteilin sitä, että jos ne kerran ovat erikoistuneet orkkujen kasvatukseen, miksi heidän myyntipisteessä (sama se, mikä messu on kyseessä) on aina vaan ne samat phalet, cambriat ja pari lumikuningatarta?
No eikö tuo nyt ole ihan selvä asia - mikä myy suurille massoille, sitä on esillä...yritin yhteen tilaisuuteen kerran ennakolta tilatakin kasveja mut oli kuulemma erittäin vaikeasti saatavana.
Ainakin Tampereen näyttelyssä viime vuonna heidän yhteistyökumppanina oli Karge, olisko laajemmaltikin?
Laitoin juuri komeetasta kysymyksen Kargelle, kun oli vielä muutakin viime hetken asiaa, yhteistilauksen kasvithan tulevat sieltä alkavalla viikolla.
Rantojen sivuilla ei ole kyseisestä kasvista mainintaa.
Hyrinä - Ne suuret massat ei tule koskaan ostamaan mitään muuta koska mitään muuta ei ole tarjolla eikä he tiedä muuta vaihtoehtoa. Siksi olisi hyvä jos heiltä (Rannoilla) löytysi muutakin kuin ''tavallisia'' phaleja ja cambrioita (kasvattaako ne ihan itse vai onko ne ns hollanti-bulkki?)
Niin justiinsa. Ihan samaa mieltä sun kanssa olen, alQahira.
Heillä kun olis varmaan kapasiteettia esitellä näyttelyissään paljon, paljon muutakin kuin ne tuiki tavallisimmat.
Listoillaan heillä on vaikka mitä mut kun olisit oikeesti ostamassa niin sit onkin jo vaikeampaa.
Kävin talvella Sulkavalla ja kyllä siellä ainakin oli vaikka sun mitä kivaa. Samoin minusta Tampereen näyttelyssä oli ihan kivasti valikoimaa vaikka hinnat olikin aika suolaiset.
Ehkä he eivät vaan viitsi näille maakuntakierroksille sitten niin vaivautua kaikkia erikoisuuksia roudaamaan, tiedä häntä.
Eli olisiko tuo ''Black Comet'' sama kuin Epicattleya Miva Etoile Noire? Samat vanhemmat ilmoitettu molemmille...
www.carphunters.suite.dk/Orchids/mycattleya.htm
http://www.orchidees.fr/encyclopedie/fiche.php?id=299
Rannoille kasvit tulevat valmiina tavarana Keski-Euroopasta. Käsittääkseni myös Sulkavalla olevat kasvit on tuotu maahan kukintaikäisinä. Heillä on kuitenkin välillä myynnissä myös nuoria kasveja, mutta he eivät kasvata kasveja siemenistä, silmuista tai edes pullotaimista. Voisi olla vähän turhan hidasta puuhaa. Minulla on vain hyviä kokemuksia heidän myymistään kasveista (mitkä ovat olleet alunperin siis Kargen kasvattamia) ja yleensä kukkivien kasvien hinta/laatu-suhde on ollut mielestäni melko kohdallaan.
Outoa, toinen noista ylemmistä osoitteista toimi ainakin äsken linkkinä, vaikka en siitä sellaista tehnyt (pelkästään copy-pastesin).
Minä olen onnistunut hankkimaan Rannoilta useammankin upean ja hieman erikoisemman orkidean. Viimeksi Paphiopedilum Ho Chi Minchin ja Dendrobium loddigesiin. Ja nyt kun olemme Cattleya osiossa niin upean cattleyan viime vuonna. Valitettavasti siinä ei ollut nimeä eikä Tuulikki Ranta enää muistanut kasvia. Olen tässä aina kuulutellut asiasta ja nyt pukkaa nuppuja kovaa kyytiä, joten sitten se varmaankin selviää. Kukkien väri oli silloin ostettaessa kelta-punainen.
Niihin Rantojen näyttelyihin kannattaa singahtaa mahdollisimman aikaisin, etteivät ne helmet ehdi loppua. Onneksi näiden keskusteluiden perusteella olen päässyt kehittymään näissä orkidea asioissa ja siten oppinut hyvinkin nopeasti bongaamaan ne herkut bulkin joukosta. Sitten toinen keino on vaan vaatia niitä erikoisuuksia. En minäkään kaikkia "tilaamiani" kasveja ole saanut.
Niitä Miva-alkuisia orkkuja on muitakin. Nimi viittaa ranskalaiseen Michel Vacherotiin. Mahtaako se Comet/Miva Etoile Noire-kin olla tämän ranskalaisen tekele?
http://www.orchids.org/donors/donors/27.htm
Tsih! Piti oikeen palstalla käydä kattomassa, että millaisiin "orkkuihin" alQahira viittaa!
Minäkin olen tilannut useamman kasvin Rannoilta ja olen ollut tyytyväinen niihin. Nytkin kukkiva Lc Fire Dance "Patricia" on parin vuoden takainen hankinta. Tänä keväänä sain tilaamalla SLC Mae Hawkins "Mayan". Ainoa huonopuoli on se että itse saa olla tosi aktiivinen että varmasti saa kasvit. Kannattaa sopia asiat Tuulikin kanssa puhelimitse.
Minulla on Rantojen kasveista sekä hyviä että huonoja kokemuksia, muutamalla on ollut mussujuuret (talvella ostettuja, mikä on tuohon vuoden aikaan aika tavallista). Lisäksi varmasti pitää paikkansa, että kannattaa olla aika aktiivinen noissa tilausasioissa, e-maileihin eivät välttämättä vastaa.
Viimeksi kun pitivät täällä näyttelyä, niin tarjonta oli tod. tylsää, mutta lopulta onnistuin ''cambrioiden'' seasta löytämään coelogyne flaccidan. Hyvä niin. Joku cattleya-hybridi olisi kyllä hieno... toiv. yhteistilauksesta tulevat ne tilaamani...
hmm...pitäisiköhän jo perustaa oma palsta Rannan perheyritykselle ja sieltä saaduille kokemuksille...
tai no sivuaahan tämä keskustelu ainakin hetkittäin myös cattleyoita
Marei Karge vastasi kyselyyni, että kasvi on Epicattleya Black Comet. Heillä on kuulemma niitä muutama.
Tälläkään nimellä ei löydy virallisesti rekisteröityjen joukosta.
Tällainen ylläri-ihanuus kukkii nyt meillä. Olisiko arvailuja nimen suhteen? Kukka on mukavan keskikokoinen n. 8-10 cm halkaisijaltaan ja vähän enemmän luonnonvalkoinen, kuin miltä kuvissa näyttää. Tuoksu on makea, vähän hajuvesimäinen, ei ihan miellyttävä, mutta ei mikään hajukaan.
Kröhöhöm...tämän saatan arvata, jossei nyt ihan kohdalleen niin aika lähelle ainakin
Kovin on samanoloinen kuin omani Iwanagara Apple Blossom - tälläkin palstalla jo esiintynyt.
Kukka näyttää kuvassa vaaleammalta kuin mun kasvissa, mutta alkujaan pinkkireunaiset kukat kellertyvät meilläkin vanhetessaan.
Googletas pelkkä Iwanagara, löytyy varmaan hyviä ehdokkaita
Aurinkoinen - Niitä Apple Blossomeitakin on erilaisia. Kuvasta katsottuna veikkaisin että ehkä se on Apple Blossom ''Nora''. Itselläni on ''Mendenhall''.
Tai vaikkapa ''Hihimanu''...?
No voih! Kyllähän minä katsoin noi Apple Blossomien ihanat kuvat alkupään keskustelusta, mutta kun niissä oli kaikissa kukissa häivähdys purppuraa ja omani on ollut ihan kukinnan alusta saakka pelkästään kermanvalkoinen ilman hitustakaan punaista. Kuinkas sitten ajattelin, että Apple Blossomissa kuuluu olla aina punaista...? Nyt alkaakin kova metsästys kaikkien Apple Blossomien keskeltä. Kiitoksia kaikille vinkeistä!
Onpa muuten kaunis! Nyt on taas pakko kysyä, mistä tuollaisia löytää?