Cattleya-risteymät

Minä esim. löysin omani bermuda-plantagenin tarjouspöydältä dendrojen joukosta :-)

Ja mie täältä meidän paikallisesta plantagenista...

Saman ketjun kauppa, mutta Raision suunta. Tarjouspöydällä 9.90 kun näkyy Cattleyaa, niin sen ostaa, vaikka kukat olivat vielä täysin nupussa eikä kenelläkään ollut mitään hajua, minkä värinen kukka on tulossa. Löysin eilen illalla kyllä yhden kuvan ihan just samanlaisesta kasvista, mutta sivulla ei tietenkään ollut sille mitään muuta nimeä kuin pelkkä Apple Blossom. Etsintä jatkuu... kyllä minäsille etunimen löydän tai sitten se pitää nimetä minun toimestani Apple Blossom 'cream delight':ksi

Tulenpas tänne hihkuilemaan: pikkuiseen mini-cattleyaani on tullut ponteva verso, joka kasvaa hurjaa vauhtia aurinkoisella ikkunalla. Ehkä mä vielä opin tän cattien kasvattelun. Noita miniversioita mahtuu ikkunalle kyllä pitkä liuta, jos menestys jatkuu talven yli...

Hienoa, plumeria!  hymy
Meilläkin on melkein joka cattleyassa uutta versoa tulossa. Hätäisimmät pääsi jo tänään kuistille ulkoilemaan, kun mittari näyttää pariakymmentä.
Riittävästi vaan ilmaa juurille ja valoa lehdille (myös talvella...) niin eiköhän noitten kanssa pärjää...silmän isku

Ikkunallani aloitti kukinnan tällainen hybridi. Sukupuusta löytynee jotakin muutakin kuin kattleijaa...

Kukissa on jännä kiilto, mutta ei mitään tuoksua.

Onpas komian värinen!

En malttanut olla laittamatta kuvaa Cattleyastani nupullaan- olen niin ylpeä, että ylipäätään se on alkanut kukkimaan.

Mikä Cattleya, on jännän väriset nuput.

Siinä se ongelma onkin, kun itse en tiedä. Ostin tämän Rannoilta toista vuotta sitten nimettömänä. Kunhan kukat ilmestyvät pyydän teiltä, cattleya-tuntijat tunnistamis apua. Olen hieman hämilläni, kun tällainen aloittelija onnistui saamaan hänet kukkaan. Tästä rohkaistuneena tilasin Sophrolaeliocattleya Mae Mawkins `Miyan´ yhteistilauksesta. Kasvi näyttää hyvältä ja se on kukkinut vastikään, joten sen kukittamiseen menee varmaan vuosi ainakin. Ohjeissa korostetaan valon määrää ja siinä ovat aivan oikeassa. Olen pitänyt tuota ensimmäistä ajoittain ulkona auringonpaisteessa(ei paahteessa) ja näyttää todella pitävän siitä.

Olen aivan täpinöissäni, kun nyt sitten se ensimmäinen kukka aukesi: Huomio kaikki Cattleya-viisaat. Tässä pukkaa sitten sitä kukkaa tunnistettavaksi.

Se voisi olla joku Sophrolaeliocattleya. Ehkä vaikka SLC Jewel Box?

Onpa siinä upea väri, oikea herkkupala.

Auutzz...oletpa aarteen löytänyt, törnrosa! Ja vielä kukittanutkin...Onnea! hymy
Minäkin ehdottaisin jotain Slc.tä. Pistäpä google kuumaksi...ja käy samalla nuuhkimassa,  tuoksuuko hän?

Joopa joo, täytyy googlettaa........... Kävin oikein nuuskimassa eikä se tuoksunut. Laitan vielä vertailun vuoksi Slc Maehawkins`Miyan´, jonka hankin yhteistilauksesta ja tämän kukkivan kuvan vierekkäin. Miyassa on vain yksi lehti bulbissa ja tässä kukkivassa kaksi. Miyassa näkyy vielä kukinnan jäljet, joten siinä riittää uutta haastetta.

Olipa hyvä idea panna meikäläinen kuukkeloimaan... nyt sitten viimeistään on pieni pääni aivan sekaisin niistä kaikista ihanuuksista, joita siellä näin. Sellainen kuin Slc Jewel Box `Dark Wathers´ vaikutti samanlaiselta kukaltaan, jos sitten sillä on kaksi lehteä bulbissa kuten minulla. Se on tosiaan harmi, kun ei kuvata koko kasvia lehtineen. Silloin tunnistaminen olisi helpompaa.

Iiihhihhihii...sorry, törnrosa! kieli ulkoa 

sehän tossa kuukkeloinnissa niin hauskaa onkin...ei vielä aamulla herätessä tienny että ai tuollaisenkin orkidean voisi haluta...ja tuollaisen...ja vielä tuonkinnauruanaurua

Sain äsken Tuulikki Rannalta nimen kasvilleni. Yleensä hän on ollut niin kiireinen, että en laskenut ollenkaan sen varaan, että hän ehtisi vastaamaan. Se on: LC Royal Emperer x Potinara Sally Taylor. En kyllä itse olisi osannut liittää potinaraan, sillä yleensä potinaralla on(mielestäni) jotenkin pyöreämmät kukat (värikkäitä toki).

Hyvä, että kasville löytyi oikea nimi. Ei tarvitse googlen perusteella arvuutella Lisää kuvia, kun tilanne kehittyy...?

Tässä sitten "Hänen keisarillinen korkeutensa" kaikkine viisine kukkineensydän.