Cattleya-risteymät

Aivan upea kieli ulkoa tuota kelpaa ihastella.

sanokaas nyt että onko nämä cattleyat niitä vaikeimpia orkideoja?

Varmaankin riippuu ihan lajista ja siitä minkälaiset kasvatuspaikat on käytettävissä. Minulla on pelkästään yksilehtisiä lajeja ja ne talvehtii hyvin huoneessa jossa on patteri kiinni. Keväällä aloittavat nätisti kasvun ja kukkivat loppukesällä.

Tuo minun kaunokaiseni yllätti minut kyllä täysin helppoudellaan. Tosin se oli viime kesän ulkona ja otin sen sisälle vasta syksyllä. Talven se vietti viileässä huoneessa (12-18 astetta) ja keinovaloa lisänä ja vähänlaisesti kastelua. Aloin pitämään sitä ulkona keväällä heti, kun lämpötila antoi myöden ja sitten yöksi sisälle.Tuolloin aloin lisäämään myös kastelua, koska alkoi kasvamaan. Sen olen huomannut, että pitää kovasti valosta.

Minulla oli yksi yksilehtinen cattleyahybridi, joka oli huonokuntoinen raasku jo ostettaessa. Kasvi olla möllötti talven yli tekemättä mitään, ja nyt keväällä alkoi vihdoin kasvattaa uutta bulbia. Bulbi kuitenkin mustui piakkoin ja kuoli pois. Kasvi teki vielä toisenkin, mutta sekin mustui. Vähitellen mustuivat kaikki bulbit. Kasvi oli samoissa olosuhteissa kuin muutkin orkideat (vähän viileämpi huoneilma, n. 18-19*C, etelä-länsi-ikkuna) koko talven ja muut pärjäsivät hyvin. Olisikohan ollut sitä mustamätää? Ostettaessa oli jo yksi lehti/ bulbi leikattu pois kaupassa. Ja tämä kasvi on nyt ensimmäinen orkidea, jonka jouduin lopulta hävittämään (eli minun mielestäni ei ole järin helppo tapaus!)

Nyt on sitten hankittuna uusi kaksilehtinen cattleyahybridi (kaksilehtiset ovat jonkin lähteen mukaan vähän helpompia kuin yksilehtiset?). Katsotaan miten sen kanssa käy!

Kastelun kanssa pitää olla varovainen ennenkuin uusi bulbi on tarpeeksi iso ja tietenkin myös talvella. Minullakin mustamätä tappio yhden uuden versoalun keväällä mutta leikkaus, desinfiointi ja kuivatus pelastivat kasvin . Nyt on kasvanut uusi verso nupputuppineen.

Tällaisia Cattleyoita on nyt myynnissä useammassakin paikassa, eikä mikään hirveä ole hintakaan.

Minun silmääni tuo näyttäisi Epicattleyalta (esim. Don Herman taitaa olla melko samanlainen). Onpa muuten todella rehevä kasvi kukkanen (Psst! Mistä noita löytyy?)

Siitä ihan kävelymatkan päästä tuon poikkesin hakemaan. ;)

Taitaa Raakin kasvi olla sama minkä löysin keväällä "lähipuutarhaliikkeen" kukkapöydältä. On tosi terhakka kasvamaan.

Olisiko Raakin  kasvi Epilaeliocattleya Don Herman "Gold Rush". 

Mitäköhän tälle Bc. binosalle tekisi? Kaveri näyttää haluavan kuolla, kuten kaikki muutkin hallussani olleet katleijat... (Tästä lähtien täytyy kyllä pysyä erossa niistä.) Laitanko sammaleeseen vai pienempään kaarnamurskaan vai jotain muuta? Muutama juurentynkä tuossa vielä näyttää olevan.

Naurattaa kun joku esitteli jossain toisessa ketjussa ison orkidearuukun sisältä löytämäänsä pientä ruukkua, joka oli asetettu alassuin estämään juurten lillumisen vedessä. No niin löysin minäkin sen pikkuruukun sieltä sisältä, ja arvatkaa onko tuo kasvi nyt istutettu siihen kun näytti niin säälittävältä isossa astiassa sen jälkeen, kun oli kuolettanut parhaimmat bulbinsa naurua Eli ruukun läpimitta nyt 5 cm.

jippii!! tämmöinen saapui minulle tänään..nyt vaan innolla odotetaan kukintaa

onko muuten kellään kokemusta tälläisista "dialaeliacattleyksista"?

dialc.Winter fantasy

Mulla on se yksi Iwanagara, jonka vanhemmissa löytyy niin Diacrium, Laelia kuin Cattleyakin.
Vaikuttaa äly helpolta, on kukkinut nyt 4 kk yhteen menoon ja kolmea uutta versoakin pukkaa. 

Mistäs tilasit?

Ostin 3 vuotta sitten Saksasta kasvin, joka näytti samanlaiselta kuin Juudaksen uusi kasvi. Nimilapussa luki Blw Apple blossom "Hihimanu", kukat olivat vaaleanpunaiset, tuoksuvat ja muistaakseni kasvoivat nippuna verson päässä. Samana kesänä se teki nupun, mutta kuivatti sen syyskesällä, vika varmaankin oli hoitajassa, joka ei ole erityisen taitava. Kasvi tuntuu tykkäävän vedestä ja vaikuttaa aika sitkeältä tyypiltä.

Tuo Blw-merkintä ei sano mulle mitään ja kuukkeloimalla Apple blosson "Hihimanu" nosti esiin iwanagaarat, joten päättelin, että ehkä omani on joku sellainen. Nyt kun täällä on ollut keskustelua ja kuvia iwangaaroista, olen päätellyt ( taas kerran ), että ehkä mun kasvini ei olekaan varsinainen iwanagaara, ulkonäkö ja kukkien kasvutapa kun ei ole sama kuin täällä julkaistuissa kuvissa.

schwerteriltähän tuo tuli tilattua...

Moikka!

Auttakaapa aloittelevaa cattleyan kasvattajaa: Keväällä 2006 hankkimani slc Mahalo Jack (ensimmäinen cattleya-tyyppinen orkideani) on nyt tehnyt ensimmäistä kertaa nuppuja, uuden verson kärjestä näkyy ainakin kolme nuppua. Onko kellään kokemusta tästä kasvista tai muista slc hybrideistä: pitääkö ennen kukintaa hoitoa jotenkin muuttaa, esim. vähentää tai lisätä kastelua tai lannoitusta..? Olen kastellut kasvia keväästä lähtien n. 4 - 7 päivän välein miedosti lannoitetulla vedellä. Kasvupaikkana sälekaihtimilla varjostettu eteläikkuna. 

Käsittääkseni tämä risteymä pitäisi olla ns. idioottivarma kukitettava, mutta en kestä ajatusta, että viime metreillä tärvään kukinnan hoitovirheellä... :)

Mitään radikaaleja muutoksia ei kannata kukinnan aikana alkaa harrastamaan. Jo nuppujen ilmestymisen kertoo siitä, että kasvi on tyytyväinen oloonsa. Lannoituksen voi jättää pois kukinnan ajaksi, sillä joillakin lajikkeilla se saattaa lyhentää kukinta aikaa. Lannoitus viestii kasville, että nyt täytyy kasvattaa lehtiä lisää, kun kerta ravintoakin on tarjolla. Älä lopeta kastelua kukinnan ajaksi kokonaan, sillä kukka tarvitsee kosteutta myöskin. Cattleyathan eivät ole muutenkaan mitään juoppoja joten sellainen niukahko kastelu on hyväksi sille. Pidin alku kesästä kukkivan hybridini visusti sisällä vaikka muut pääsivät ulkoilemaan. Vasta kun kukinta oli ohi sekin pääsi muiden joukkoon ulos. Nyt näyttää oikein hyvältä ja uusia takabulbeja on kasvanut, joten ensi kesän kukintakin on varmistettu(näin alkuunsa).