Jos ei ole, ni mulle voi laittaa hölöä, ni lähetän.
Kiitos Kyssis
Katon sen siemenkirjeen ensin, ruikutan sit sulta, jos siel ei oo :))
Kesänlapsi, tässä ku oon keräilly chilipuskiani sisälle satoa kypsyttelemään niin tosi monessa on ollut tota hahtuvaa lehden alapinnalla. Ja muutamissa sitä on jo luonnostaan ilman kylmiä kelejä tms., Goat`s Weed on tosi karvainen aina
Eli ne on pelkät villahousut.
Kyllähän meidän leveysasteilla chilit tarvitsee jollei turkkia niin villahousut ainakin!
Nopsa kysymys, muutama puska on isommassa laarissa kasvihuoneessa, jos poikkaisen varren ja tuon sisään, kypsyykö chilit silti vai pilaantuuko vain?
Osassa vielä satoa kypsymättä, suurin osa pienemmissä purkeissa jotka saa sisään, pipelot ja nimettömät thai-chilit isossa laarissa ja hirmuisesti olisi satoa tulssa…
Jos ne ovat vielä täysin vihreitä tahtovat kypsyä huonosti sisällä, oman kokemukseni mukaan. Osittain kypsä saattaa kypsyäkin.
Harso niskaan niin menevät vielä ulkona kun eivät ole kovin kylmänarkoja.
Ja chilejä voi käyttää raakoinakin, makueroja voi olla suuntaan jos toiseen joten voi kokeilla maistaa, joitakin chilejähän syödään nimenomaan raakoina.
Jos tuot puskat sisään niin älä laita toiseten kasvien kanssa samaan tilaan. Tuovat usein punkkeja yms. mukanaan mullassa.
Koskeekos se myös paprikoita. Toin nimittäin monta ruukkua makkuriin ja olen sieltä sitten vähitellen syönyt. Just heivasin yhden tyhjäksi syödyn kompostiin.
Kurppa, juu, en olisi halunnut mitään sisään ottaa, mutta onneksi pystyy laittamaan sisälläkin täysin eri tilaan kuin muut kasvit…
Pakkaselle/nollaan on luvattu ensi yötä, ei taida ihan niin hurjista kylmistä selvitä?
Chilit ja paprikat tuppaa olemaan varsinaisia kirvakasarmeja, täynnä ties mitä öttiäisiä. Vielä on chilejä lasitetulla parvekkeella ja torjuntakeinona ei nyt voi käyttää oikein mitään muuta kuin vesisuihkutusta kun on kasveissa raakileet päällä. Sisäänkään ei uskalla vielä tuoda kun en halua tuota siipikarjaa muihin kasveihin lämpimän asunnon kuivuvaan huoneilmaan mellastamaan.
Olisiko jollain supertulisia chilin siemeniä tarjolla? Antaisin ystävämme Thaimaalaiselle vaimolle kasvatettavaksi, kun “täältä ei kuulemma saa kunnollisia chilejä” tarkoittaa tulisia:)
Jos jollain ylimääräistä, niin olisin kiitollinen jos onnistuisin jokusen saamaan!
Minä toin chilit sisälle parvekkeelta kun niissä ei näyttänyt olevan ötököitä ja alkaa olla kylmä parvekkeella. Niissä on vielä raakileitakin, joten annan niiden olla ikkunalaudalla kasvamassa.
Mietin tässä että pitääkö chilit jotenkin leikata/latvoa talvea varten?
Vielä löytyy kerättävää ja käsiteltävää.
Huh,on siinä chili poikineen ja tyttärineenkin.Mahtava sato!
Hui ! sanon minä.
Hain viimeset chilit kasvihuoneesta ja leikkelin puskat kompostiin. Nää pitää varmaan silputa pakastimeen, koska kuivattuja on vielä maustekaapissa aika paljon. Parvekkeella on vielä muutama puska podeineen ja sisächileissäkin olisi kypsiä poimittaviksi. Jostain syystä meillä ei enää kulu niin paljon chilejä kuin ennen, niin en enää oikein innostu tuosta sadonkorjuusta.
Tämän chilipuskan haluisin talvettaa. "Harold st Barts".
Kyssäkaali, miksi juuri tuon? Näön vai maun vuoksi, vai salaisen merkityksen?
Se on tollanen kompaktin kokonen, nätin mallinen, tehnyt vasta vähän podeja. Näyttäis aika ötökkävapaalta( toki suihkutan sen hyvin). Ja pitäis olla herkullisen makuisia tulisia podeja. Isäntä saa maistella ja kertoa, itselle liian tulinen.