Chili, Capsicum baccatum / c.chinense, Osa 2, alk. 12/2013 ->

Kyssäkaalin Haroldi on erittäin maukas hedelmäinen ja suuria kohtalaisen tulisia podeja tuottava chinense. Yksi parhaita, siksi itsellä ollut kasvatuksessa joka vuosi.

Teepä salsaa johon pohjaksi 1/2 litraa appelsiinimehua, desi sitruunamehua ja 1/2 l ananasmurskaa

Kuullotettua sipulia ja valkosipulia maun mukaan. Samoin Haroldeja, ehkä itse laittaisin litran verran mutta voi vähemmänkin laittaa. Kiehautetaan ja soseutetaan ja lisätään 2 dl omenaviinietikkaa ja 1/2 tl Atamonia. Kuumiin umpiopurkkeihin kuuma massa niin säilyy/ei säily kun syödään pois.

kopsasin tuon blusmanin salsa-reseptin saman tien itelleni. Täytyy kokeilla. Mulla on mietoja chilejä joissa on pientä poltetta, ne vois olla sellasia että kävis omaan suuhun salsaksi tehtynä. En tykkää kovasta poltteesta.

Oma suosikki-chilikin on tänä kesänä löytynyt: Sugar Rush. Aivan ihana hedelmäinen tuoksu kun sen avaa, ja se seuraa vähän mukana siinä maussakin. Eikä polta, maustaa kuitenkin.

Onko chilien talvettamiseen jotain ohjeita? Mulla ois sisällä omnicolor ja orange bhut jolokia. Kumpikin voi erittäin hyvin, ovat tuuheita, tautivapaita ja muutenkin kauniita. Kukkii edelleen ja kypsyttelevät satoa mielin määrin. Meniskö nuo ihan sisäkukkina talven? Pitääkö leikata, tai vaatiiko viileää?

Kannattaa lukaista ainakin aluksi chilifoorumilta tämä ketju

Chilit ovat suht helposti talvehtivia.

Nuu, Sugar Rush alkoi kiinnostaa. Minkä firman siemeniä?

Tuomipihlaja, mulla on Sugar Rusheja. Saat siemeniä jos tahdot.

Tuomipihlaja, sain viime syksynä yhden podin ja keräsin siitä. Firma lienee siis oma :slight_smile:

Suosittelen sitä kyllä jos ei halua suuhun poltetta vaan ennemmin tyytyy makuun ja pieneen “lämpöön”.

Kyssis tossa jo ehtikin tarjoomaan niitä siemeniä sulle, mutta jos teillä Kyssiksen kanssa jostain syystä ei posti kulkisi niin laita mulle sitten hölöä :slight_smile:

Nuu, minkä näköinen sulla on Sugar Rush? Kun googlasin, niin vastaan tuli mm chilivaarin pohdiskelua, kun hällä oli sekä punaisia, että keltaisia SR:ja. 

Mulla on kauniin oranssin keltaisia. Maistanu en ole vielä. Ja muistaakseni Miikoksen chilikirjeestä otin siemeniä.

Juurikin keräsin viimeiset Sugar Rushit ja säilön ne etikkaliemeen Aji Fantasyjen, Jalapenon ja Inca Red Dropin kanssa :stuck_out_tongue:

Chilisiemenkirjeessä tulee olemaan Sugar Rushin siemeniä ihan kiva määrä :wink:

kuva Tältä näyttää mun kasvattama Sugar Rush.

Mulla on erinäköisiä mut tää on vissiinkin epästabiili lajike. Maku on samanlainen mut ulkonäössä on heittoa.

Ok Miikos. Isäntä saa toimia koemaistajana kuitenkin, jos sattuu olemaan joku supertulinen.

Kiitos chilinsiementarjouksista! Pistän Kyssikselle yksäriä. Kauniitakin olivat.

Pitihän sitä sitten maistaa... 

mies maistoi kyllä ensin, eikä ilmekkään värähtäny. Ite otin pienen palan ja tuoksu oli hyvä, persikkainen. Maku ok, lämpöä levis suuhun.

Ja sitten nappasin podin pään suuhuni ja nyt juon maitoa....

jos tää on vaan lämpöä, ei poltetta, ni olen kyl tosi vauva näitten chilien kanssa.

Kyssis, sä oot niin herkkä :wink:

Nii oonkiiblush.

Kuulostaa kyllä hyvältä tuo persikan tuoksu.

Maistelet ja käytät vähän kerrallaan enemmän niin siitä se toleranssi kehittyy. Mekin arvostetaan enemmän makua kuin poltetta, mutta välillä tulee oikein himo tuliseen ruokaan. Synkkänä syysiltana täyttää chilit tuorejuustolla, käärii pekoniin ja laittaa uunipellille kärvistelemään. Sitten syö mutristellen ja haluaa kuitenkin lisää :wink:

Se mun sugar rush on tuollainen samanvärinen kuin Kyssäkaalin kuvassa. Tosin mulla on myös väriltään keltaisempia mutta oletan et nekin olis värittynyt oranssimmiksi jos olisivat ehtineet kypsyä tarpeeksi kauan kasvissa kiinni.

Se poltteen määrähän voi vaihdella saman kasvin eri podeissa, ja se vaihtelee myös yksittäisen podin eri kohdissa. Mut eikö ollutkin ihana tuoksu, pelkästään sen takia jo sitä vois kasvattaa :slight_smile:

Toivottavasti noita SR siemeniä vielä jäljellä chilikirjeessä ku tänne ehtii.Olis kiva kokeilla,minäkin oon aika vauva chilien kans :stuck_out_tongue: