Tourangelle, kun tulet ensi kerran kirkolla käymään, niin saat minultakin pipeloisen siemeniä
Huitukka,onko sinulla kuinka niitä menoja,meinaan vaan,voiko ihan yllättäen poiketa.
ei ole tällä viikolla. vasta lauantaina ristiäiset. eikä ole kyllä ensi viikollakaan. laitan viestiä jos on
huitukka hei ,pisti ysäriä.
Tänään keräsin kesän parvekkeella olleista chilipuskista kaikki raa-atkin podit pois ja leikkasin puskat mataliksi. Nämä on semmosia useita vuosia vanhoja, joten toin ne sisälle pyretriinikäsittelyn jälkeen. Toivottavasti ne taas jälleen selviävät hengissä tästä rajusta toimenpiteestä.
Sisächilitkin kokivat leikkauksen, koska peittivät koko työhuoneen ikkunan. Vähän hirvitti leikata kukkivat oksat pois Rocotosta, mutta tänä vuonna se on vihdoinkin tuottanut satoa ja nämä viimeiset kukat ei varmaankaan olisi tuottaneet mitään ilman lisävaloa.
Viikonloppuna kylmäsavustin ja kuivasin kasvihuoneesta kerätyt viimeiset chilit. Tänään jauhoin ne tehosekoittimessa jauheeksi. Tottakai tein sitten sen virheen, että raotin sekoittimen kannun kantta heti, kun olin sen pysäyttänyt ja sain pöläyksen chilipölyä naamalleni. Aika kauan sain pärskiä ja niistää ennenkuin kutitus ja polte nenässä lakkasi.
Viimeiset sitkeät sissit vielä lasitetulla parvekkeella, antaas kattoo kuinka kauan hermo kestää niitä siellä vielä pitää… Genesee, voiko mitä hyvänsä chiliä yrittää talvettaa matalaksileikattuna vai toimiiko se vain joillakin lajeilla? Missä ja miten säilytät niitä talven yli?
Kaikki chilit ovat monivuotisia, eli kaikkia pitäisi periaatteessa pystyä talvehdituttamaan. Minulla ei ole hyvää viileää tilaa, joten joudun pitämään chilini ihan huoneenlämmössä ja tämä olosuhdeshokki on niille yleensä se tappava vaihe. Chilit viettävät talven askarteluhuoneen länteen päin olevalla ikkunalla. Siellä ei ole muita huonekasveja, koska en halua riskeerata kirvojen tai punkkien leviämistä sisäkasveihin. Vaikka ruiskutan kasvit pyretriinillä ennen sisälle tuontia, jotuu käsittelyn yleensä uusimaan muutaman viikon kuluttua, kun kirvat on kuoriutuneet. Vaikka ulkona näissä ei näy mitään öttiäisiä, niin jotenkin niitä aina alkaa sisällä lisääntymään. Ulkona on kai sen verran hyödyllisiä hyönteisiä syömässä tuhohyönteiset pois ja sisällä niitä ei ole niin tuholaiset pääsevät sisätiloissa lisääntymään vapaasti.
Yleensä maaliskuussa joudun hengissä selvinneistä puskista leikkomaan talven aikana vähässä valossa kasvaneita hentoja versoja lyhyemmiksi, niin että uusi kasvu tuuheutuu ennen kesää. Vanhimmat nyt sisälle tuoduista chileistä on baccatumeja jotka on kylvetty 2008. Sisäkasvatuksen vanhimmat on myös kylvetty 2008 ja niistä on pari annuumia ja yksi pubescens.
Missä lämpotilassa chilit parhaiten talvehtisivat?
Tuota samaa mietin minäkin. Ekaa kertaa yritän saada kaksi chiliä talvetettua.
Ja tuo ötökkäjuttu kuulostaa pelottavalta. Olen myrkyttänyt omat chilini Spruzitilla, mutta vielä ne ovat kasvihuoneessa.
Kiitos tiedoista jälleen kerran Genesee. Chilit ovat parvekkeellakin varsinaisia kirva- ja öttiäisimureita, täytyy myrkyttää kunnolla ennen sisääntuontia. Talvella huoneilma kuivuu ainakin kerrostaloissa, joten pitää kai muistaa ruiskutella kevyesti talvehtivia rankoja… Ja ruiskumyrkkyihin on tyytyminen kun juuriston kautta imeytyviä ei voi käyttää kun satoa on tarkoitus syödäkin…
Olen vajaan kymmenen vuoden aikana testannut chilien talvetusta useamman kerran eli joka syksy. Vanhimmat chilini ovat jo varmaan jotain kahdeksanvuotiaita. Tässä omia kokemuksiani:
-valoisassa ja viileässä, n. kymmenasteisessa varastossa: ei onnistu.
-huoneenlämmössä ikkunalla, välillä lisävaloa (Megaman) välillä ei: onnistuu.
-suihkuttelu kylppärissä n. parin viikon välein pitää ötökät poissa
-annuumit on vaikeimmat talvettaa
-jos chili on ollut maassa ilman ruukkua, se suuttuu ja pudottaa lehdet ja mahdollisesti kasvattaa sitten uuden, fifty-sixty talvehtiiko vaiko ei
-jos chili on ollut ulkona ruukussa ja se nostetaan ruukkuineen sisälle, talvehtii melkein aina
-eka talvi vaikein, kun ekan talven selviää sitten menee aika varmasti vuositolkulla
-chili voi yhtäkkiä kuolla monen vuoden jälkeen ilman että löytää mitään syytä
Tuohon edelliseen lisäys, että useita vuosia talvehtineita chilejä ovat mulla mm. lemon drop, omnicolor, favorit orange, bubba, joku cap ja short yellow tabasco. Nuo kaikki tekevät satoa ympäri vuoden, melkein aina on jossakin joko kukkia, raakileita, kypsiä tai kaikkia yhtäaikaa, mutta harvemmin sellaista hetkeä ettei olisi missään mitään. Vaikka ovat talvet aika pimeässä kun en viitsi pitää lisävaloa päällä kun olen töissä.
Chilien maistelua, osa 2
Mun kasvattamat Championit on aika eri mallisia, kuin kuvista olen nähny. No, ukko maistamaan. Siivun otin podin kyljestä, ukko totes että tää on paprika. Että maista vaikka toi podin pää. no mähän lykkään kieleni siihen kiinni.
Ai jaa! Että paprika Vai??!! Heti alko polttaa kieltä. No ukko heitti sen podin pään suuhunsa ja totes, että onhan tässä potkua sentään.
Sit oli vuorossa Aji Benito. Siivu taas ukolle. Sanoi että vähän enemmän löytyy poltetta, kuin äskeisestä. Selvä, en maista ollenkaan.
Täällä ensimmäisen kerran kasvattelin chilejä miehekkeen iloksi...sain Rapunzelilta Aji cristalin ja Aji fantasyn siemeniä, lasin alla kasvatin ja satoa tuli mainiosti...fantasy oli TODELLA satoisa ja ainakin meillä kasvatettuna ERITTÄIN tulinen ja hedelmäinen - nam!
Nyt on yksi fantasy sisällä kypsyttämässä hedelmiään, muuten sato jo kerätty. Tuokin saa kyllä lähtöpassit, sillä chileihin tulee lähes AINA vihannespunkki huoneisto-oloissa. Kasveja voi toki suihkutella ahkerasti tai pitää vieressä haihdutusastioita, jolloin huoneilman kosteus pysyy korkeampana...vihannespunkkihan tulee juuri kuivan huoneilman vuoksi. Mutta omassa viidakossani ei löydy paikkaa, jossa ukaltaisin chili-parkaa talvettaa :( (joka huoneessa on viherkasveja)
tässä vielä Rapunzelille samalla lämpimät (suorastaan tuliset) kiitokset chilin siemenistä! :)
Onpa herkullinen kuva ja ei kestä kiittää! Kiva kun on tullut satoa. Mullakin on vielä chilejä lämmittämättömässä kasvarissa, mutta eipä ne taida siellä enää kypsyä. Sisälle en kyllä roudaa, kun mulla on ne aina tulleet öttiäisiä täyteen, joten täytyy kerätä raakoina vain.
Siirrän tähän ärsyttää ketjusta keskustelunpätkän.
Miikos, mitä chilejä meinaat alkaa kylvämään? =) mun on kyllä varmaan myös kaivettava kohta multapussi jo esille. Viikonloppuna kävin ostamassa taimimultaa kolme pussia talven ja kevään kylvöihin ja neljä säkkiä puutarhamultaa.
Muutaman C.pubescensin ja sit pari jotain villilajia Odottelen chilifoorumin siemenkirjettä saapuvaksi Selkiytyy kylvösuunnitelmat kun saan sen hyppysiini. Mun chilisiemenkirjeessä on Rocoto Orangea reilu määrä, se kannattaa laittaa ajoissa.
Onks tossa Rocoto orangessa tummat/mustat siemenet, kun katsoin kuvia, niin sellasia näkyi?
Juu siinä on melkein mustat siemenet ja ne on isoja.
Edit. Mennään pikkasen väärässä ketjussa :D Pitää laittaa siirtäen huomenna.