Minulla on nykyään vain yksi Lemon drop? chili Sitä syksyllä vähän karsin ja nostan sisälle. teke satoa koko talven kesäki taaas ulos. Vähän lisävaloa.
Yritän talvettaa muutaman puskan ensi vuodelle. Leikkasin aika rajulla kädellä. Pidän ne nyt n. 18 asteisessa huoneessa lattialla ja kastelen niukasti. Tuolla tavalla Champion meni talven. Alkoi maaliskuulla tekemään uutta kasvua ja toukokuussa se jo teki podeja olkkarin ikkunalla. Kokoa oli korkeus ja leveys suuntaan 140 senttiä molempiin. Oli kiva chiliverho ikkunalla =D
Nyt vaan mietin, et josko nuo muutamat talvehtii ja aloittaa kasvunsa maaliskuulla ni meiltä loppuu valoisat ikkunat heti alkuunsa
Minä yritän talvettaa Bolivian Rainbown. Kannoin sen pari viikkoa sitten sisälle kasvarista ja nyt se saa viettää talven olohuoneen ikkunalla. On tälläkin hetkellä aivan täynnä podeja. Mietin että pitäiskö jo laittaa pari siementä Fish pepperiä itämään kylvölautalle tekis kyllä mieli tehdä pieni tilaus Fataliille mutta ehkä pitäis nyt vaan malttaa vielä.
Vois olla kimpan paikka Fataliille ;D
Älä muuta sano, mulla chilinsiemenet vilkkuu jo silmissä
Siis KUINKA AIKAISIN te laitatte chilit itämään???
Tammikuussa.
Viime vuonna laitoin jo joulukuussa ja tänä vuonna taidan laittaa jo marraskuussa ensimmäiset
Joulu tammikuun vaihteessa pitää alkaa pölistelemään multaa ja siemeniä
Tänä viikonloppuna itämään menee ainakin C. lanceolatum ja C. pubescens Rocoto Montufar (PI 585273). Lisävalojen pitää olla kunnossa, jos näin aikaisin alkaa.
Osalla on kasvu ja kypsyminen niin hidasta, et haluan nyt koittaa näitä tiettyjä aikaisella kylvöllä siks et saisin satoa jo kesäkuulla. Siks taidan laittaa muutenkin aikaistetulla aikataululla tänä vuonna. Riippuen siitäkin miltä talvetettavat alkaa näyttämään =)
Mulla oli kesällä kaks chiliä, jotka sain ystävältäni. Nyt olen pitänyt niitä olohuoneen ikkunalla. Yritän talvettaa niitä. Huomasin tänään, että toinen tekee nuppuja kovaa kyytiä ja kaksi kukkaa on jo auki. Purkin kyljessä lukee Chili mini mix. Teki pyöreitä tummanruskeita chilejä. Tarkempaa tietoa tuosta ei ole. Pitäiskö nuo nuput ja kukat nyppiä pois?
Meillä on olohuoneessa melko lämmintä, koska siinä on pönttöuuni, jota lämmitetään lähes päivittäin. Mahtaako olla liian lämmin paikka noille chileille? Muut ikkunat eivät ole niin valoisia enkä noille viitsi viritellä ylimääräisiä valoja. Joka paikka on jo niitä täynnä. Tuo toinen chili on Turbo Pope. Teki oransseja ja tummia chilejä.
Mulla on pelargoneja ym varastossa talvehtimassa, mutta siellä on reilusti viileämpää. Sinne voisin ne myös viedä, mutta onko se liian viileä paikka? Lämpöä pidetään vähintään kymmenessä asteessa. Mutta lauhoilla keleillä, ja niitähän täällä on riittänyt, asteet nousevat. Eli käytännössä siellä on ollut tähän asti keskimäärin 15 astetta. Mutta pakkasten tullen laskee kyllä sinne kymmeneen.
Ihan normi huoneenlämpö käy, ja itsellä pukkaavat satoa ympäri vuoden. Joten älä nypi kukkia ja nuppuja pois vaan nauti tulevasta sadosta! Suihkuttele välillä niin ei tule ötököitä.
Viileässä ovat kuolleet kun olen yrittänyt varastossa talvettaa (reilut +10 astetta).
Bolivian Rainbow on niin söpö etten raaski syödä :/
Onpa tosiaan kaunis!
Kiitos Oulunseudulta. Lannoitetaanko noita chilejä nyt talvella, jos kerran satoa tuottavat. Vai jaksavatko ilman?
Sohvakukka, tuohan on joulunpunainen!
Lannoitan silloin kun kukkivat kovasti, jos muistan.
Tuo on kasvi minun mielen! Toivottavasti saan selviämään talven yli.
Minullakin pari chiliä, jotka yritän pitää hengissä talven yli kasvivalon avulla. Yksi on oikein topakan oloinen ja ilmeisesti podin muodosta päätellen joku jalapenon tapainen. Nyt kasvissa yksi iso podi ja se alkaa punastella sopivasti juuri jouluksi…
Minäkin yritän talvettaa chilejä ensimmäistä kertaa.Autotallissa on Black Royal ja Naga Morich ja sisällä Peters Pepper ja Basket of Fire.Peter on tiputtannu kaikki edelliset lehet pois ja kasvattaa nyt uusia ja näkyy muutama nuppuki.Toivottavasti onnistuu.