Chili, Capsicum baccatum / c.chinense, Osa 2, alk. 12/2013 ->

Minä olen pari kertaa lannoittanut syksyn aikana mutta tarkoitus on pitää tuo punainen koristekasvina. Keväällä leikkaan sen matalammaksi. Siemeniä otan ja laitan keväällä kasvaan uudestaan. Toisen Rainbowin leikkasin syksyllä ja nyt siinä on lehtiä ja muutama pieni kukka :slight_smile:

Täällä on yksi metrinen loistevalon alla. Tekee innokkaasti uusia kukkia ja kun käyn vähän pumpulipuikottamassa, tulee vielä podejakin kaikista. Aika mietoja, joku itämainen, ehkä japanilainen (pakkauksenpala kummia kirjaimia siementen mukana), noin viisisenttisiä ja ruipeloita. Miedommasta päästä ja menee (ainakin mulla) juuston kanssa. Ai miksi pidän ja lannoittelen? Kun se ei kerää öttiäisiä ollenkaan! Terkkuja Nokialle. heart

Ensimmäiset siemenet lautalla.Tästä se lähtee :smiley:

Jessus!

Myskis,mitä tapahtu ?

Taivastelen vaan tota Karvaria =D En ite aatellu ihan vielä kylvää, ens vuoden puolella joskus.

Mä en jaksa kattoa kauhean monta kuukautta niitä huumeluolavaloja, joten mun startti menee varmaan tammikuun puolivälin jälkeen kuten ennenkin.

Karvari, mitä sorttia pistät näin aikaisin liikkeelle? Onko jossain jotain osviittaa mitä sortteja pitäisi pistää ensin itämään? Pitkää kasvuaikaa vaativat tietysti, mutta jotkut tuntuvat olevan kiriherkempiä kuin toiset ja ottavat kehityksessä kiinni vaikka idätys olisi hiukan myöhemminkin. Nyt on vaan turkasesti siemenpusseja kourassa eikä mitään tolkkua niiden aikataulutuksesta, aaaapuuuuaaaa! Chilihysteria lisättäköön jouluhysteriaan…

Punalatva,sinä sen sanoit!Chilihysteria lisättäköön jouluhysteriaan.

Laitoin lautalle 7 potBrain Strain Yellow,Morunga Scorpion,Rocato c.chinense,Fire Flame ja herittäin hitaaksi mainittu Orange Rocato.Minäkin kattelin eilisen illan että mistä sais tietoa mitkä ovat kaikkein hitaimmat.Huonosti löytyi tietoa.Jotku chilit olivat chiliwikissä maininnalla hidas kypsymään niin valkkasin sen perusteella ja mututuntumalla.

Joulukuu on hyvä aika alkaa idättelemään chilin siemeniä. Täällä ekat siemenet menee lautalle viikonloppuna Myöhäisimmät laitan itämään vasta maaliskuulla. Ainakin Hot Thai Culinary ehtii hyvin maaliskuun kylvönä tuottamaan huisin hienon sadon ennen syksyn ekoja pakkasia.

Kiitos vinkeistä, mutta kyllä tämä homma taitaa olla jotenki ns. korkeemmas käres. Kun hitaiden tunnistamisen lisäksi pitäisi vielä tunnistaa tai ainakin sivistyneesti arvata huonosti itävät lajit, joille saalista saadakseen täytyy ehkä tehdä useampi kylvöyritys. Syviä huokailuja, taidan siirtyä piparitaikinan tekoon…

Rocotot ja chinenset ovat hitaimpia, ja riippuen valoista kannattaa kylvää joulu/tammikuussa, jotkut laittavat rocotot jo marraskuussa. Jotkut baccatkin kestävät pitkään ennenkuin kypsyvät, mutta helmikuun alku riittänee. Annuumit ehtii hyvin helmikuussa idätettyinä.Itse ehdin viime vuonna tuolla aikataululla kohtuu tuloksiin, ja paras yksittäinen rocoto ehti 1.10 mennessä tuottaa yli 7 kiloa kypsiä, ja hieman alle 3 kiloa kypsytin vielä sisällä.

Toki vaatii kunnollisia valoja, ja itse olen siirtänyt idätystä aina hieman myöhäisemmäksi, mutta noista yo ajoista en enää idätyksiä viivytä. Samaten vesiviljelyllä saa esikasvatusta nopeutettua huomattavasti. Eikä ole mitään järkeä laittaa isoja kasveja kasvariin huhtikuussa kun on vielä kylmää. Samaten metrisistä pöheiköistä tuppaa jäämään puolet matkalle.

Mutta tässä on kovin monta tyyliä, eikä chili yleensä ole turhan tarkka kunhan ei ylikastele. Melkein kaiken muun se kestää.

Samaa mieltä Juson kanssa kylvöaikataulusta. Jos 2.1 itänyt chili ehtii kauden aikana tuottamaan 13,5kg satoa voisi ajatella että tuonkin lajikkeen olisi voinut kylvää vasta tammikuun lopulla.

Rocotot on mulla jo kylvetty ja pari tainta on jo sirkoilla. Pubet ovat yleensä hidaskasvuisempia muihin lajeihin verrattuna mutta erojakin löytyy; PI 585273 l. Rocoto Montufar on eräs vauhdikkaimmista Rocotoista. Jopa 4 kuukaudessa saattavat ensimmäiset podit olla kypsiä.

Annuumit ja useimmat baccat voi mainiosti kylvää vielä helmikuun alussa mutta riippuu tietysti kasvatusolosuhteista millä vauhdilla lähtevät kasvuun. Valoa ja lämpöä pitää olla lujasti. Helmikuun alussa ei luonnonvalo vielä oikein riitä mutta maaliskuussa riittää. 

Nyt on mielenkiintosta seurata tuon Montufarin kasvua muihin Pubeihin verrattuna. Kokemusta ei pubeista ole kuin viime kesäinen Manzano Rojo. Pisimmällä kasvussa on FG Jigsaw, ekat kasvulehdet kasvamassa =D

Bluesman, tovariit iti yllättävän nopsaan ja toisessa näkyy olevan ekat lehdet tulossa :slight_smile:

Omat tovariit eivät ole itäneet joskin yhdessä häntää pukkaa. Melko hyvin Miikos.

Viimisiä chilejä olen tässä pilkkonu ja teen isännälle pienen satsin tulista soosia. Harold st Bartsin podeja ei montaa ole, niin Sugar Rusheja ja Aji Fantasya sekaan, luotan HstB:n tulisuuteen.

Lisäks toiseen kattilaan menee lähes kaikki loput, tomaattimurskaa paketti, valkosipulia, etikkaa ja hillosokeria lopuks.

On muuten seuraimet auki ja silmist vesi vuotaa...

Näköjään haittaa jo näkemistä, sieraimia tarkotin.

Nam Kyssis  Edit: Auts, etkö sä oo jo oppinut

Bluesman, aika hyvin joo   Oli yllätys kun itivät noin nopsaan ja kasvaminen näyttää sujuvan mallikkaasti.

Nyt on koulittuna kaiken kaikkiaan 15 chiliä, justiin äsken multaan menivät 2 x Turbo Pube Red, Montufar ja Santa Natalia. Kaikki nämä pubescenseja.