Chili, Capsicum baccatum / c.chinense, Osa 2, alk. 12/2013 ->

Lauantaisauna kannattaa pitää ohjelmassa ennen chlien syöntiä, toinen järjestys on polttava ratkaisu.

Hanskat kädessä olen niitä käsitelly. Ja pessy käsiä moneen kertan. Vältän koskemasta naamaani, mut vessassa käynti silti jännitti.

Koko kämppä tuoksuu tulisellecheeky.

kuva

Poltetta pullossa.

Kyssis,mitä kaikkia aineksia tuo sisältää?Ja miten käytetään?

Herkullisen näköistä.

Pilkkosin keltasia chilejä, vettä lorautin kattilanpohjalle, sokeria vähän, joka sit meinas palaa pohjalle. Lisäsin vettä, keitin pehmeeks. Sauvasekoittimel soseutin, öljyä ja vettä niin paljon että tuli juoksevaa. Sokeria ukko kaipas vähän lisää. Kiehautin uudelleen ja pullotettiin. Ite en edes maista, on sen verran tulista. Ukko käyttää lähes kaikkeen ruokaan.

Kyssis, viittikkö laittaa ton kuvan & ohjeen reseptejä chilistä ketjuun?

Toi on kyl maailman epämääräsin ohje, mut voin tiettymail.

Ihan hyvä ohje se on =)

Minä tunnistin chilissä vilistävän tuholaisen ripsiäiseksi. Annoin koko puskalle kunnon Spruzit-kylvyn (taisin 0,5l suihkutella) ja jätin jätesäkkiin vielä muhimaan kahdeksi päiväksi. Multaan kippasin kans tuota tököttiä pari desiä. Enää ei ole näkynyt uusia kakkapalleroita lehdillä, eikä mitään liikkuvaa. Chilille on alkanut kasvamaan jo uusia lehtiäkin. Mutta, pitäiskö mulla uusia käsittely noin niinkuin varalta? En millään raskisi heittää isoa Naga Jolokia puskaa kompostiin. Jos ei ripsiäisiä oteta huomioon, niin se on talvehtinut hienosti. :slight_smile: Pelargonit olen siirtänyt viereen, mutta nyt mietin että olikohan kovin hyvä ajatus…

Nonnis, tulossa ens kaudelle on Orange Rocoto (4), Rubens (3), Aji Fantasy (3), Sugar Rush (3) ja Inca Red Drop (4). Laitoin jokaisen  siemenen itämään omaan pottiinsa niinkuin mulla on tapana, jätän sen koulimisvaiheen väliin.  Noista jätän vaan yhden jokaista itelleni ja loput menee sit ajallaan uusiin koteihin.

Kesänlapsi, mitä siinä spruzit-pullon kyljessä lukee ohjeena ? Puhutaanko käsittelyn toistamisesta mitään, eli tappaako se muna-asteella olevat myös ? Jos se ei tehoa muniin niin sitten varmaan täytyy uusia, olettaisin.

kuva

Viime kesältä Aji Fantasy, siemen oi pitkänomaisesta hedelmästä mutta

minun kasvatuksestani tuli tuollainen.

Ihan oikeen näkönen on sohvakukan Aji Fantasy, tollanen sen kuuluu ollakin :slight_smile:

Tuossa on varmaan mukana Jamaican Bell/Champion/Starfish tai joku muu samantyyppinen baccatum toisena vanhempana. Tosi kaunis podi =)

Edit. Pöh, antaa tän aivopierun olla täällä. Mä sekotin tän Aji Finlandiaan =P

Chilit on alkaneet kasvaa luonnonvalossa ikkunalla. Leikkelin tänään kaikki, vaikka nuppujakin olivat ehtineet pukata. Vanhat poditkin oli kuivuneet talven aikana.kuva

Täällä on kasvamassa tälle kaudelle tällainen chilikomppania:

- Aji Finlandia

- Locato

- Pequante

-Panambi

- Moruga Scorpio

- Fidalgo Roxa

- Jamaican Bell

- Bolivian Rainbow

- Inca Red Drop

- Basket of Fire

- Sweet Old Wringled Man

- Fish Pepper

- Starfish

- Pipelo 😁

- Champion 

- Aji Benito

Järkky määrä mutta osa niistä menee kavereille keväällä kun ilmat lämpenee 😊

Kiva armeija kasvamassa sulla Satu71 =D

Hitto kun villichilit on vähän nihkeitä itämään. C. tovarii iti 100 % kahdella siemenellä parissa viikossa mut muut näistä antaa odottaa. Pidemmän aikaa lautalla olleista on kaikki villejä/luonnonlajeja. Mitään ei tapahdu :stuck_out_tongue:

Muut on itäneet ja jo kasvaneetkin noidenkin edestä, en valita :)Armeijaa pukkaa siis täälläkin.

On kyllä melkoinen armeija todella ja tiedän että oon vielä pulassa chilipöheikköjen kanssa :wink: silti tekis vielä mieli laittaa muutaman chilin siemenet lautalle. Ehkä kuitenkin parempi jättää se tekemättä vaikka mieli tekis kokeilla niin paljon uusia lajikkeita :slight_smile:

Menit Satu-71 kahella eelle.  Onko sulla kaikki jo itänyt? Mulla Naga Jolokia vielä arpoo, vaikka eipä tuo ole niin justiinsa vaikkei itäiskään, kun edellinenkin on vielä hengissä ja pukkaa uutta lehteä oikein urakalla. Talvetettu Omnicolor on myös erittäin hyvän näköinen. Itseasiassa se on saman näköinen, kuin syksyllä sisälle tuodessakin. Ehkä vähän kasvanut vain, ja tyvi puutunut kauniisti.  

Pitää kyllä vakavasti harkita nuita omia sitten koulimisen jälkeen tuonne keittiön ikkunalaudoille. Vuosi sitten siinä oli pelargoneja komia rivistö. Jos nyt laittais chilit. Isäntäkään ei voi niistä vikistä, kun itteppä tilasi vaikka mitä erilaisia. Ja kun halusi paljon, niin saamansa pitää. mail

Kun epäilin, ettei nuo mun vanhat siemenet ehkä enää edes idä, niin nappasin mukaani pussin, jossa lukee päällä Barak sen enempiä ajattelematta. Minkähänlainen siitä mahtaa tulla? En varsinaisesti kaipaa chilejä sen kummemmin, kunhan saan pienen satsin chiliketsuppia tehtyä, että josko tuosta olisi siihen apua? 

Kesänlapsi, täällä on kaikki itänyt ja koulittukin jo 😁 toisia lehtiä kasvattavat jo innoissaan. Mulla oli silloin joulukuussa lautalla sellaisen chilin siemenet kuin Peito de Moca mutta ne ei itäneet ollenkaan. Aion nyt kyllä yrittää vielä uudelleen kun haluan edes yhden sellaisen chilin kasvattaa 😉 myös pari Rocoton siementä laitan vielä lautalle jättipaprikan kaveriksi köllöttelemään 😄