Chili, Capsicum baccatum / c.chinense, Osa 2, alk. 12/2013 ->

Nämä on ollu lautalla yli viikon.

Ei itänyt minunkaan Sugar Rushit tänä vuonna. Päätin sitten luovuttaa niiden kanssa. Mulla on muutenkin jo tulossa ihan reipas chiliviidakko niin ehkä jätän tältä kesältä ne kasvattamatta. Viime vuonna kasvattelin niitä ja satoa tuli ihan hyvin :slight_smile:

No jo ovat paksup.rseitä Sugar Rushit. Mä meinaan lähetin niitä Karvarille ja ihan elinkelposen näkösiä vieläcrying.

Ei näy mitään vielä.Viikon ovat köllistelleet lautalla.Jos minoon vaan niin huono kasvattaja :frowning:

Karvari, laita mulle hölöllä yhteystiedot. Oon menossa huomenna ihmisten ilmoilla käymään ja siellähän on se postin laatikkokin sit mihin voi tipauttaa sulle kuoressa noita siemeniä. Sugar Rush, eikö niin. Montako taimea aattelit kasvattaa ? Mulla ei oo mitään isoa määrää niitä siemeniä mut uskon että sun tarpeisiin riittää. Ite laitoin kolme siementä taimimultaan ja kaikki iti yhtäaikaisesti, eli kyl nää itää sullakin :)

muoks, kirjotin ensin et oon menossa huomenna ihmisten iloilla käymään... ilmoilla piti kirjottaa

Ei ole Explosive Ember myöskään kovin nopea. 11.päivä lautalla ja yhdessä siemenessä vasta juuren alkua näkyvissä. Lämpimän patterin päällä ovat.

Minulla oli kolme chiliä talvehtimassa sisällä viime vuodesta. Kaksi heitin pois kun niihin tuli vihannespunkkeja oikein seitillä, vaikka ne olisi ehkä voinut siitä toipua. Sen sijaan yhden säästin koska se tuntui aika terveeltä eikä siinä näkynyt seittiä missään. Se tekee uusia oksia ja pari kukkaakin on jo auki. Ilmeisesti päivät ovat jo sen verran valoisia että se saa ikkunalaudalla riittävästi valoa. En kuitenkaan anna sen tehdä vielä podeja, ehkä kuukauden tai parin päästä sitten.

JIIIHUU!Chilikirja tuli ja sen mukana paljon siemeniä kokeiltavaksi. Kaikki ei millään mahdu parvekeviidakkoon, joten täytyy valita. Onko tuo lautta nopeampi idättäjä kuin esim. turvenappi minikasvihuoneessa patterin päällä?

Jos vain yhtä lajiketta  haluaisi kasvatella niin  valitsisn jalapenon.

Voi syödä leivän päällä, eikä ole lian tulinen. Esim. cheyenne on liian tulinen ja tulisuus aika tylyä, ilman mitään makeutta.  

1)  Jalapeno  ( esim. early  jalapeno) 

2)  Tulista kastiketta varten  joku  Habanero.

3)  ?    On vielä  hakusassa.  Saisi mieluusti olla  jalapenon luokkaa tulisuus ?

Minä tykkään leivän päällä Hot Lemonista. On se vähän tuimempaa ku Jalapeno, mutta tosi makuisa. Omnicolor ja Cayenne on kans meillä semmosia jokapaikanchilejä. :slight_smile:

Missä vaiheessa Fish Pepperissä pitäis alkaa näkyä kirjavuus? Ekat kasvulehdet on valmiit, ja ovat kyllä ihan vihreitä.

Miun Fish Pepperissä on jo ekat kasvulehdet kirjavia :slight_smile:

Jalapenon  tulisuudessa on se hyvä puoli,  että  puskasta voi valita   miedompia ja tulisempia  sen mukaan  kuin kukin ruokalija   tykkää. mitä kypsempi niin sen tulisempi.  Toki  riippuu säästäkin tuo tulisuus. 

Onko mitään   suhtkoht vastaavan tulista  chiliä,  mutta kookkaampaa,  jota olisi helpompi  esim. krillata.  Taitaa kyllä jalapenojakin olla  isohedelmäisempiä.

Aloittelen chilien kouluttelua. On sen verran pitkä(ja paksu)vartisia että pitäisi varmaan laittaa syvemmälle. Voiko ne koulia kuin tomaatit?

Orange habanero on ainoa joka ei noussut ylös mullasta. Onko se vaan hidas vai muuten hankala ryppyilijä? Kylvin kaikki 22. tammikuuta.

Istutin tänään chilien taimet pikku taimiastioista ja -mullasta isompiin ruukkuihin. Hyvät juuret oli kaikissa paitsi yhdessä kitukasvuisessa rocotossa, sen nyppäsin roskiin.

LL, uskoisin että Rubens on sellainen mitä haet. Mulla on ollut sitä aika usein, nyt taas pari tainta kasvamassa. Ton linkin takana se on luokiteltu "sweet pepper"iksi, mutta kyllä se mulla on ollut hiukan tulisempi kun se mieto jalapeno, tai ehkä samaa luokkaa. Jalapenojenkin tulisuus vaihtelee, kasvatin viime vuonna kahta eri jalapenoa ja toinen oli aivan liian tulinen. Se "Hercules" jalapeno on hyvä, miedohko chili.

Kastehelminen, se on suht hidas itäjä. Idättäessä kannattaa huomioida laji eli onko se C. annuum,  baccatum, chinense, pudescens, frutescens vaiko villi =) Nopeimpia ovat annuumit ja baccatumit, sit chinense ja sit pubet ja frutet. Villit on hitaimpia. Ja tämä yleistäen, mulla esim. villit C.tovariin siemenet itivät 100 % n. kahessa viikossa.

Hyödyntäkää chiliwikiä, siellä on paljon lajikekohtaisia tietoja kypsymisnopeudesta, koosta ja tuholaisherkkyydestä :)

Minulla  meni talvi muuta puuhatessa.  Habanerot katkaisin   jouluksi, ( talvetetut)  ja  siihen kuolivat. Annuumit kai enää oikein  kerkiää. Minulla on jotain nyt taimella.    Arvailujen varassa että mitä :), joko  jalapenoa  tai habaneroa.

Tuosta koulimisesta  on vissiin  se käsitys,  että voi koulia syvemmälle.  Viime vuonna  "loppuistutin"    pitkiä chiljejä  kympin ruukkuihin pohjalle ja syksyllä kun  otin pois niin juuripaakku oli edelleen siellä pohjalla, eli ei se ainakaan  tehnyt juuria siihen varteen. En ole sitten varma että haittasiko vai ei  tuo  kun  n. 20-30  senttiä vartta oli mullan alla.  

Taimi  on kumminkin sen verran pieni , että  kai on eri asia koulia syvemmälle  kuin jonkun joka on jo kasvanut miltei koko mittaansa.

Taitaa mennä niin, että annuumit kylvetään tähän aikaan siksi kun  luonnonvalo alkaa riittää niille.  Habanerot taas pärjää vähemmällä valolla  ja siksi voi   kylvää aikaisemmin.

kastehelminen, viime vuonna kylvin oranssia habaneroa kaksi kertaa kun en jaksanut odotella ekan satsin itämistä. 9.2. ja 2.3. Toinen kylvös iti 12.4. eli kuutisen viikkoa kesti. 

Yhtään podia eivät ole tehneet ja just äsken leikkasin ne tapiksi kun näkyi jotain ötökän tapaista lehdissä. Raidia vähän suihkuttelin myös. Minä en osaa tuota ainakaan kasvattaa, mutta toivottavasti sinulla menestyvät paremmin :)

Nyt kokeilen Barakia ja Explosive emberiä jos vaikka ne tuottaisivat vähän satoakin...

Fish Pepperin kirjavuus pitäis näkyä jo ekoissa lehdissä jos on lisävaloa tarjolla. Saattaa olla et näkyy vain häivähdys :slight_smile: Jos ei ala näkymään kirjavuutta lisävalon alla kasvaessa niin mä vippaisin “johonkin” =P

Minä kyttäsin nuo kaikki läpi kun aurinko paistoi. Kolmessa näkyy semmosia valkoisia täpliä, eka säikähin, että ovat palaneet. Hentoja, mutta kuiteski. Yksi tänään auennut lehti on puoliksi valkoinen. Jee!