Chili, Capsicum baccatum / c.chinense, Osa 2, alk. 12/2013 ->

Chileistä yleensä neuvotaan, että ne voi koulia sirkkalehtiin asti mullan sisään. Sieltä ylempää ne ei tee yhtä helposti juuria kuten tomaatit.

LL, suosittelen New Mexicon chilejä (Big Jim, Chimayo, Anaheim) tai Beaver Damia tai Hungarian Hot Waxia grillataviksi

Eilen vasta meni lautalle itämään chilit.

Laitoin tänävuonna vain ja ainoastaan 2 lajia eli mariachi jalopeno ja big bomb pepperiä.

Olen miltei ainut joka nuita rouskuttaa niin nämä kaksi valitsin lajikkeiksi.

Viimevuonna sain tosi hyvän sadon chileistä vaikka tomaatit kärsi ja kärvisteli kasvarin kesäkuisessa kylmyydessä.

Mariachi on kestosuoskikki minulla ihan etikkaan säilöttynä kun on hieman paksumaltoisempi kuin early jalopeno mitä myös olen kasvatellut. Big bomb on taas tulisempi ja sitä säilön silputtuna pakkasessa ohuena levynä ja myöskin tein texmex kastiketta tortilloille. Just syötiin viimeinen purkki viikonloppuna joten, pitää pakastetusta kietellä seuraavat tortilla kastikkeet.

Minun piti talvettaa edes yksi chilipuska sisällä mutta pakkanen ehti puraista niin nakkasin veltostuneet puskat pois…

Nyt kun nuo chilin siemenet ovat itäneet, niin tykkääkö ne olla alle 20 asteisessa vai tykkääkö ne ennemmin kasvaa lämpimässä, huoneenlämmössä? Kaikki muut taimet kasvatan viileämmässä.

Ekaa kertaa nyt chiliä siemenestä kasvatan, niin on vähän hakusessa vielä.

Minäkään en tiiä kumpi parempi, mutta miulla on molemmissa enkä kyllä mitään eroo ole toistaiseks huomannu.

Vois tietenki chili-forumia vilikasta tässä ittekukakin, siellähän varmaan on tietoo.

Lajista riipuen pitävät eri lämpöolosuhteista. Lämpimintä kaipaavat ovat C.chinenset jotka reagoivat kylmään esim kukint-aikaan tekemällä puolukankokoisia podeja. Rocotot (C.pubescens) taasen ovat kotoisin korkeammilta ylängöiltä ja suorastaan nauttivat kun yöllä viilenee +10C tietämille. Päivällä saa olla yli +20C.

Baccat ja annuumit sekä frutescensit ovat näiden välillä, mieluummin lämmintä kuin viileää mutteivät heti ota nokkiinsa jos yöllä käy +12C:ssa.

kuvakuva

Kuvassa keltainen rocoto. Autotallissa jossa yöllä on ollut +10C eikä päivälläkään +22C:ta enempää. Itänyt jouluaattona.

Varastossa, jossa nuo taimet ovat, on lämpöä 15-18 astetta. Eli onko kuitenkin järkevintä viedä nuo sisälle kasvamaan? Tuo varaston lämpötila ei taida riittää.

Turbo puben olen talvettanut sisällä, mutta nyt onkin kyse pienen pienistä siementaimista.

Jos olet niitä habaneroja saanut itämään niin ne varmaan kantsii tuoda lämpimään.

Nyt pitää vähän perehtyä asiaan enemmän. Mää en yhtään muista, mitkä ovat habaneroja ja mitkä rocotoja ym. ym. Tää taitaa olla ydinfysiikkaa. Niin pihalla olen noista. Pitänee vähän tutkailla, kun pääsen kotiin.

Rocotojen siemenet ovat mustia.

Mulla rocotot muutti viikonloppuna lähes keskelle olohuonetta. Kumma ettei ole tullut sanomista tuosta, ehkä tuon voisi ajatella jonkinlaisena vihersisustuselementtinä paremman puutteessa.

kuva

Kaunis vehreä elementti sisustuksessahan tuo on:)

Hyvän näköisiä kasveja:)

Pienet ruippelotaimet on mun chilini vielä. Haaveilen noista jewen kaltaisista runsauksista! Mutta kiinnostaisi, miten te hoidatte kirva-ym. tuhoilaistorjuntoja? Kun aikoo syödä chilejä, niin voiko esim. Raidia käyttää vai pitääkö tyytyä suopaveteen? Onko jokin kasvun vaihe, jonka jälkeen ei voi käyttää teollisia aineita?

Minulla ei ole ikinään ollut ötököitä chileissä vaikka varsinaisia ötömagneetteja ovatkin. en laittaisi mitään myrkkyjä vaan suopavedellä kylmällä sellaisella suihkuttelu ja jostain luin toisen luomu vinkin koto kasvattajille. Tulista chiliä liottaa vedessä ja laitaa tulisen veden sitten suihkepulloon ja sillä suihkuttaa kasveja. En ole itse koskaan joutunut kokeilemaan mutta kait kasvi oman kapasiininsa kestää. jostain kaupoista löytyy podeja joita sit vaan liottamaan ja saamaan kapasiini suihke aikaiseksi:)

Minun chilit vain ollamöllöttävät.. Ovat lautalla pohjalämmön päällä olleet kohta viikonpäivät. Ovat tosin vanhoja siemeniä parisen vuotta sitten tilattuja..

Kirvat ei ole mun chilejäni kiusanneet, mutta vihannespunkit on parina viimevuonna vaivanneet kasvihuoneessa. Olen käyttänyt niitä vastaan luonnon pyretriinistä ja rypsiöljystä tehtyä ruiskutetta. Sama tiivistepullo on riittänyt mulla monta vuotta. Sitä on markkinoilla ainakin parilla eri valmistajalla: Neudorffin Sprutzit ja Cooperin bioruiskute.

Hyvä, että löytyy vaihtoehtoja. Eihän sitä tiedä, tuleeko öttiäisiä, mutta jotenkin olen jo varma siitä :wink:

kuvaKuinka palijon minä nyt leikkaan tuota viime kesäistä Peter Pepperiä? Siinon kypsymässä kaks pipeloa.

Sellanen viis senttiä mullan pinnasta. Ei siihen enempää kannata jättäächeeky. Kasvaa vaan turhan suureks tänä kesänä.

Joko nyt jyräytän sen poikki vai myöhemmin?

Eli vakavasti puhuen: mä leikkaisin tosta ne ruskettuneet päät pois. Ja silleen oman mielen mukaan, että minkä mallista haluat siitä kasvattaa.

Näyttäis haarovan alhaalta aika hyvin, niin tosta puolesta välistä silleen , että vanhoista lehtihangoista alkais tehdä uutta oksaa.