Chili, Capsicum baccatum / c.chinense, Osa 2, alk. 12/2013 ->

Oisko lannoiteöverit? Sitä toista syytä en nyt muista mut osa 1:ssä oli siitä jutua loppupuolella.

Eikös se olekin chilien kanssa niin että niitä ei pitäisi kovinkaan paljon lannoitella juuri sen takia että niihin voi tulla örkkejä ja kaikenlaista muutakin ongelmaa?

Annan saman diagnoosin kuin Miikos. Seon ödeema tai englanniksi edema. Ei mitään vaarallista, jos kasvi voi muuten hyvin ja kukkii sekä tekee podeja. Johtuu kai ajoittaisesta liiasta kastelusta.

Huh, no hyvä ettei oo mikään tuholainen :slight_smile:

Nyt kun katsoin Geneseen laittaman linkin kuvia niin muistan että mulla oli tuo sama ongelma Big Jim chilien kanssa. Kasvoivat tosi hienosti ja kukkivat ja tekivät podeja mutta lehtien alapinta joissakin kasveissa oli juuri tuollainen kummallisen röpelöinen.

Laitanpa vielä kuvan itse kasvista. "White Bullet Habanero"

Laiton muutama päivä sitten sen yhden ja ainoan Big Jim chilin siemenen lautalle ja nyt se on itänyt  ja yhdessä Fish Pepperissä näkyy ekat kasvulehdet olevan hieman pilkulliset joten oliskohan tuo nyt sitten sellainen kirjava chili  näin toivon . Huomenna meinaan vielä kaivella siemenlaatikosta Trepadeira Wernerin siemenen ja pistän sen lautalle. 

Olen saanut pidettyä viime keväisen Lemon dropin hengissä ainakin tähän saakka.  Syksyn mittaan vanhoja lehtiä on tipahdellut välillä ja uusiakin on kasvanut. Nyt siinä on neljä podia kypsymässä. Voiko aiemmin mainittu ödeema aiheuttaa myös  laikkuja. Sellaista pientä röpöä näkyy osassa lehtien alapinnoilla lähellä lehtiruotia. Myönnän kastelleeni ajoittain liikaa. 

Kasvi saa päivittäin valoa klo 7-22. Ruukku on tosi pieni, multatilaa ehkä puolisen litraa ja korkeutta noin 30 senttiä.

Lemon dropin lehdissä vaaleita kuivia laikkuja

1.2. laitoin lautalle itämään Caribbean habanero, pyramid, padron, Nuu, Bird’s eye, Meek & Mild ja Heatwave. Tästä se lähtee…

Lautalla ovat suurin osa jo itäneet, tai juurta ainakin puskeneet ulos. Aika monessa on vaan siinä juuren ympärillä semmosta valkoista. Onko se hometta, vai hiusjuuria, vai mitä? Yhdestä sortista siemenet jo loppui, mutta jos toi on hometta, niin voisin vielä uusiksi laittaa muut ja ekstrahygieniaa noudattaa.

Sattuuko sulla ElisabetB olemaan kuvaa Padronin siemenestä?

Voin lauttavirityksen kuvata kotona tai siemenpussista ottaa näytteen. Olen taimien edistystä kuvadokumentoinut aikaisempina vuosina, siemeniä en erikseen.

Juuren ympärillä ollut valkoinen varmistui normaaliksi juurikarvoitukseksi, eli ei tarvii hometta stressata :slight_smile:

Tuplaantui tänään ruukkumäärä kasvuvalon alla kun koulin chilit omiin potteihinsa. Olin laittanut itämään 2 siementä per pieni kasvatuspotti, ja nyt siirsin jokaisesta toisen omaan, suurempaan pottiin. Viikon kuluttua täytyy varmaan ne pieniin potteihin jääneet istuttaa myös isompiin.

Tarkoitus lähteä ens viikolla hieman lomailemaan niin eiköhän matka vie taas Viherlandian chili siemen valikoima katsastamaan :slight_smile:

Täälläkin muutama “tavis” chili jo kylvetty. Oliskos kellään heittää vinkkiä mistä löytyisi sen condomchilin siemeniä?Saattoi olla väärinkirjoitettu,mutta sellainen erikoisennäköinen kuitenkin.

viialiini, tarkoitat varmaan Peter Pepperiä? Kutsumme sitä pippeli-chiliksi, sattuneesta syystä :slight_smile: Mulla saattaa vielä olla jokunen siemen tallessa, tarkistan ja palaan asiaan.

Eltsu,on myös condom (chili)paprika:http://chiliwiki.fi/index.php?title=Condom_Paprika

Semmonen C. baccatum kuin Condom Paprika on myös olemassa.
http://www.pepper-king.com/en/Seeds-and-Plants/Chili-Seeds/C-baccatum-seed/Condom-Paprika-C-baccatum-seed.html

Jos noita kasvattaa Peter Pepperin lähellä, jääkö Peteristä kerätyt siemenet itämättä?

PS. Tuli tuplana, kun Kyssis ehti ensin.

Se pippelimalli minulta löytyy, mutta joskus jonkunkuvissa olen nähnyt semmoisen condominkin olevan, ja muistaakseni oli ihan chili.

No niinpä onkin Condom erikseen, olenhan minäkin sen nimen kuullut. En vain heti muistanut…

Täytyy varmaankin varoa, ettei pidä Peteriä ja Condomia vierekkäin :slight_smile:

Joku hukkuu tänä vuonna Orange Bhut Jolokiaan  Purkissa on taas itänyt 3 tainta, nyt niitä on 8 kpl! Mitenkähän monta siementä oikein kylvin tähän uusintakylvöön? Luulin, että niitä meni max 5 multiin. Tai sitten ne ovat lisääntyneet