Tänään laitoin chilin siemenet multiin! toiveissa saada muutaman puska kesäksi kasvihuoneeseen! Lajeina, lombardo, hot lemon, hotscotsh ja vampire f1.
Onkohan chileille kumppanuuskasveja tiedossa?
Juuri pari päivää sitten mietin samaa. Tulin siihen tulokseen, et ne mitkä sopii paprikan kanssa sopii myös chilien kanssa =) Samaa sukua (Capsicum) kun ovat.
http://www.saunalahti.fi/meriam1/puutteenpera/kumppanit.html
Kumppanuuskasveja
Joup, kokeillaan mitä käy kun basilikaa vaan juurelle ja tomaattien viereen kasvamaan… Joilla myös on basilikaa juurellaan. Mutta ei kai basilikaa voi koskaan olla liikaa:)
Havahduin tänään, että nythän on kevät! Viherpeukaloni heräsi samantien ja kaivelin chilin siemeniä varastoista (ja ihan vähän kaupastakin) multiin. Yllätyin, kun luulin olevan ihan ajoissa liikenteessä, mutta täällähän on jo tammikuusta asti kylvetty chilejä! No, yritän keretä vielä mukaan joukkoonne Harmi, kun siemenkirjeet ovat jo kerenneet kiertää. Olisi kiva ollut päästä kokeilemaan uusia lajeja. Nyt on mullissa Habaneroa, Hungarian Hot Waxia ja jotakin tuntematonta lajiketta, jota olen kasvattanut useampana vuotena aikaisemmin. Saa nähdä itävätkö nämä vanhimmat siemenet, kun on nyt ollut pari vuotta taukoa tästä harrastuksesta.
Imzadi, tervetuloa kevääseen Kyllä chilit vielä ehtivät, ainakin, jos on hyvä kesä. Ja sehän tietysti on
Eilen palattu lomareissulta ja tänään katsastettu chilit. itävyys: 1/3 Aji fantasy x Aji cristali ja 2/3 Aji Fantasy. Huomenissa vois kylkää jamaican kellot ja Lombardot.
Miten suosittelisitte chilin koulinnan ajankohdaksi? Eli kylvin nuihin pikkupotteihin (mustat, muoviset, neliön malliset). Kannattaako odottaa, että juuret tulevat pohjasta läpi, vai parin lehtiparin jälkeen? Viimevuonna koulinta meni aikasta myöhään, ja satoa alkoi tulla vasta alkusyksystä. Kituivat rappanat pikkupoteissa ihan liian kauan. Ajattelin tänä vuonna koulia nuihin isompiin kanervaruukkuihin, suoraan mustaanmultaan. En halua, että käy niinkuin viimevuonna, että alkaa lehtiä pudottaan huonon kasvualustan vuoksi. Kokeilin myös tomskuille hyväksi havaittua tyyliä, eli korkeaan purkkiin (leikelty maitopurkki) puolet mustaamultaa, päälle kylvömultaa ja vermikuliittia. Todella hyvin ovat kasvaneet nuissa.
Mimmosia kokemuksia muilla?
Taimet kannattaa koulia omiin pottehinsa alkuvaiheessa, en muista oliko mulla edes sitä kahta lehtiparia siinä vai laitoinko jo aikaisemmin. Mut silloin viimeistään, pieninä se onnistuu helposti eikä ne edes huomaa että niihin on koskettu. Sitten annetaan kasvaa omissa poteissaan kunnes on ruukunvaihdon aika. Vaihdan ruukkua isompaan muutamia kertoja kun juuria näkyy pohjasta hiukan.
No hupsista! oltiin lomalla ja sinä aikana chilit on tulleet esiin ja kasvaneet honteloiksi. Oliskohan aika koulia vaikka ei viellä olikohan se nyt sirkkalehtiä näykkään Laitanko koko hontelon varren multaan vai mitä teen?
Mä olen lautalla keikkuneet hujopit upottanut kaulaa myöten multaan, eivätkä ole moksiskaan olleet.
Ei voi kun kauhistella chilien siemenien hintaeroja! viherlandiasta ostin Jamaican bell siemeniä Lord nelssonilta hinta 4,50€ ja Jämsän oppilaitokselta Lombardon siemeniä jotka on Hortukselta hintaan 0,90€. Jamaican bell siemeniä oli 4kpl ja lombardoja nelisenkymmentä.
Minäkin sain vihdoin ja viimein chilit lautalle itämistä aloittelemaan. Yksi lajike oli hassu pilleröity. no pilleri on haljennut jo päivässä ja siemenkin toivonmukaan saa kosteutta nyt:) Aikaisemmin olisi pitänyt saada nämä itämään mutta reissun vuoksi en laittanut kun mies on tumpelo taiien hoidossa eikä olisi osannut tehdä mitään jos joku olisikin 2 viikon reissun aikana riehaantunut kasvuun:) antavat satoa sitten myöhemmin. Viimeisin chilipalko tuli korjattua joulukuussa ja sitten puskalle iski joku suuttumus. ei ötököitä tms nuutui vain pois ja arvelen syyksi valon vähyyttä ja vetoa etenkin kun oli vesiviljelyssä ikkunan vierellä lattialla.
Mä meinasin eka olla laittamatta Bolivian Rainbouta kylvöön, mut sit löysin tän kuvan viimevuodelta ja pakkohan noin kirjavaa chiliä pari on olla
Mä laitoin kans tuota, komea on. Chilit kuin pieniä värivaloja.
Tarvitseeko ruukussa kasvava Lombardo tukea vai pysyykö ihan itse pystyssä myös satoaikaan?
ChiliWiki kertoo Lombardosta, että saattaa tarvita tukemisen.
Odotus palkittiin nopeasti täällä. Hungarian Hot Wax ja kaksi tunnistamatonta chili lajiketta näyttävt jo itämisen merkkejä. Toisen näistä nimettömistä ristin Amarilloksi, sillä siemenet on otettu talteen Amarillon hampurilaisannoksen tulisesta chilistä. Habanero antaa vielä odottaa itseään.
Meillä chilit itää Lombardo 3/3 ja Jamaican bell 3/3