Viime keväänä kylvin kaikki Piment d’Espeletten pussin siemenet (7 kpl), vain yksi ainoa iti. Tänä vuonna yritin ottaa varman päälle saadakseni edes pari chiliä ja kylvin 12 kpl Lombardoa, josta sitten kaikki päättivät itää! Mulla ei esikasvatustilat ollu ajateltu niin monelle chilille, kun on paljon muitakin esikasvatettavia, joten täytyy varmaan alkaa miettimään lahjoituskohteita
Vähäsen myöhässä idättelin Rocotot ja muutkin chilit. Kuvan PI585273 iti tapaninpäivänä. Nyt on pieniä nappuloita täynnä.
Autotallikasvattamo.
Muutama chinense ja valkeassa ruukussa kumkvatti.
Lombardit taitaa olla varmoja itämään: laitoin 2 siementä turveruukkuseen, jossa kaktus/taimimultaa ja päälle perliittiä taimipoltetta torjumaan. Molemmat siemenet itivät muutamassa päivässä, täytynee pian istuttaa ruukkunen taimineen isompaan astiaan lisävalon alle.
White bullet habaneroja
Lombardot iti mullakin kaikki, mutta habaneroja laitoin 2 siementä ja kumpikaan ei ole noussut. Kuitenkin 27.2 laitettu, joten eivät taida nousta ollenkaan.
Tuolla paprika ketjussa oli keskustelua lopullisen ruukun koosta niin jatkan chilien osalta täällä Suosittelisin koulinnan yhteydessä katsomaan juuriston kokoa ja sen mukaan valitsemaan ruukun koon. Mulla oli viime vuonna keskimääräinen ruukun koko kolmen litran tienoilla Tarkoituksella jätin aika pieniin tilan säästämiseksi, tänä vuonna sit vähän isompiin. Kunhan huolehtii kastelun ja ravinteet niin hyvä tulee
Joku varmasti korjannee, jos on huono tapa valita ruukku juuriston koon mukaan Itse koin sen ihan hyvänä.
Miikos, vahvistit juurikin miun ihan maalaisjärjellä funtsiman asian, aattelen jotenki silleen että jos ja kun multatilaa on turhan paljon kasvi keskittyy kasvattamaan juuristoa, miulla on ollu joskus tomaattejakin 2,5 litran purkeissa (amppeli-) ja jatkuvaa kasteluahan se oli mutta sadossa ei moittimista.
Mulla oli Lombardo viime kesästä lähtien 15 cm halkaisija ruukussa, nyt siirsin sen 17 cm ruukkuun (2,2 litraa lukee pohjassa). En haluaisi että se paljon isommaksi kasvaisi kun pidän sitä talvella ikkunalaudalla.
Kiitos ruukun kokovinkeistä. Eriparilla näyttää olevan sama ruukun alusvatisysteemi kuin minullakin: ruokatarvikkeista vapautuneet muovirasiat vaan pestyinä uusiokäyttöön! Lombardoni nyt “lastentarhassa” taimimullassa maitotölkissä, joten on vielä aikaa miettiä ruukun kokoa ennen kun siirto tulee ajankohtaiseksi.
Heippa Kaikki!
Olen itse tähän mennessä kasvattanut vain kesäksi jotain thaimaasta ostettua chiliä, merkistä ei tietoa, mutta en ole ajatellutkaan että se selviäisi talven yli!? Talvehditatteko ne jotenkin vai otatte sisään ihan “huonekasviksi” talveksi?
Minä siis en itse chiliä edes käytä mihinkään, mutta tykkään kasvattaa kun on niin mahdottoman kaunis!
Tänä vuonna minulla on ensimmäistä kertaa kasvihuone ja muutama muukin chili lajike kuin tuo aikoinaan thaimaasta tuomani, siitä olen keräillyt siemeniä aina seuraavaa vuotta varten
Chilejä voi pitää ympäri vuoden huonekasveina ja ne saattavat siten elää montakin vuotta. Minulla on nyt seitsemättä kesäänsä aloittelevia ikkunalautachilejä. Ulkona kasvatettuja tuon myös joka syksy sisään, mutta siinä piilee ötökkävaara, joten leikkaan ja raidaan ne ennen sisälle tuontia. Kaikki eivät ole selvinneet hengissä ilmastonvaihdosta, mutta yleensä aina jokin jää henkiin seuraavaan vuoteen.
Olen myös kuullut joidenkin onnistuneesti talvettaneen ulkochilejä perunakellarissa tai jossain viileässä varastossa.
Olen kasvattanut Bolivian Rainbowia ihan siksi että se on niin nätti mielestäni. Talvetin sitä joskus viileällä eteläikkunalla ja se onnistui hyvin. Kyllähän siitä maisteltiin hedelmiäkin joskus.
Mahtavaa!
Tuota thaikku-chiliä täytyy ainakin leikellä jos meinaa siirrellä, siitä on aina tullut semmoinen 1,5mx2m iso tuuhea pusikko <3
Jännityksellä odotellaan millaisia noista muista tulee, onko jollakin tietoa Hyötykasviyhdistyksen “HotStuff”-lajitelmasta, onko nekin noin valtavan kokoisia kasveja?
Täytyykin testata tänä vuonna sisällä kasvattaa kokonaan ainakin yksi! Kiitos!!
Ja minulla mies ja sen ystävät onneksi käyttää niitä, muuten olisi hyllyt täynnä kuivattuja chilejä!
Kirjoita tähän
JenniJ.J oliskos siulla vipata muutama siemen siitä thaimaalaisesta? Kiinnostas siksi koska itsekkin kasvattelen chilejä lähinnä ulkonäönvuoksi, ja nää mitä minulla on eivät kasva niin suuriksi kuin sinun chilisi. Tai ainaskaan aikaisemmin olleet. Nyt muutama uusi plaatu kokeilussa, mutta ei nekään luultavasti ainankaan avomaalla kasva suuriksi.
Viialiini, voin lähettää yhden chilin jossa siemenet sisällä, kuivuneen, semmoisista olen itsekkin kasvatellut, yleensä itäneet hyvin, ei tosin kaikki… Alkuperäisiä siemeniä ei enää ole jäljellä. Jos tämmöinen riskillinen kelpaa niin voin kyllä lähettää
Kuinka kauan chilin taimet yleensä jurottavat koulimisen jälkeen?
Nimim. malttamaton
Jos ne nätisti koulii niin eivät ne juro mielestäni ollenkaan. Tai jos ne koulii kovin isona niin sitten voivat juroa.
Täällä chilit kasvaa kovaa vauhtia :)
Aji fantasy
Aji fantasy x Aji cristal Tämän satoa odotan isolla mielenkiinnolla