Daalia, Dahlia

Tää on ollu mulla varmaan viis tai kuus vuotta. Tummalehtinenkin on. Olisko kellään nimeä tälle??
tummalehtinen daalia

Dahlia Bishop of …jotakin…ryhmä, ovat tummalehtisiä daalioita, niitä kannattaisi varmaan googlailla.B. of Llandaff tjk. on varmaan tunnetuin, monessa puutarhaohjelmassakin esitelty, mutta se on oikein punainen.

Koiruuden daalia näyttää Fascination-lajikkeelle, suosittu, runsasti kukkiva, hieno ja myös minun lemppari. Bishop sarjassa on vähän erinäköä, korkeampi ja kapeampi kasvutapa ja yksinkertainen/puolikerrattu kukka.

Valkoista ja punaista.

Pallerot on sööttiä.

Iki-ihanaa vaaleanpunaista.

Kiitos Nelumbo!!! Nyt on nimi tälläkin pitkäaikaisella elätillä. Tykkään ite tästä myös ihan sikana kun on niin tummat lehdet ja kukinto on hyvin lehtiin sopiva.

Jo kolmas kukka katkennut, mutta on se kaunis maljakossakin! 

Peukut kuvalle, kukan värille ja mahtikoolle. Ei siis sille, että on katkennut. Vaan eipä ihme, tuon täytyy olla painavakin.

Terkut Kastehelmiselle. Eka kukka auki.

Miks mummulla kasvaa kaikki paremmin!! Hälle lahjoittamani jättidaalia kukkii komeesti ja on ihan vihreä, kun taas meidän tontilla olevat ovat ei-kukkivia ruskeia karahkoja…

sellaisia ne mummot on…

Sitruunankeltainen …

… ja vähän muitakin.

Tämä alkoi vasta nyt kukkia. Hirmu hidas laji. Yleensä halla tulee nuppuvaiheessa ja se siitä sitten.

on kovasti samannäköinen kuin minulla on ‘Color Spectacle’, joka on kukkinut hyvinkin kaksi kuukautta…täällä taivassalossa!! Tosin om maassa kasvamassa ja jo parivuotta vanha juurakko…

Niin ja jännä ominaisuus on tuossa ‘color spectacle’ daaliassa se, että tekee kahdenlaisia kukkia! Sellaisia joiden terälehden kärjet ovat ‘kastettu’ valkoiseen ja tuollaisia kuin tässä kuvassa…!!!

Tämä mun daalia on jo 9 vuotta vanha ja maassa se myös kasvaa. En muista nimeä, mutta ei se color spectacle ole.

Mitä näille pitäisi tehä? Heitänkö pellolle kun uusia laitan siemenistä ensi vuonna, vai onko jotain helppoa talvetuskeinoa tjms. Muoks: kuva unohtu