Daalia, Dahlia

Parhaita ovatkin ne vanhat.

Voinko ostaa nyt tarjouksesta daalian mukuloita ja mitä niille tehdään? Siis laitanko vaan pussin kellariin odottamaan kevättä (tuleeko niistä enää mitään?) vai talvehtivatko ne maassa? Sorry jos on tyhmä kysymys, mutta ei ole mitään kokemusta daaliasta, intoa kuitenkin :slight_smile:

Tyhmiä kysymyksiä ei ole. Mukulat säilytetään viileässä kuivassa paikassa. Mie pidän saunan eteisessä +6 asteessa, pari kertaa talvella takistan etteivät pääse kuivumaan. Jonain talvella ole pikkasen lorauttanut vettä yleensä en. Meidän kellari on liian kostea paikka niille.

Maassa eivät talvehdi.

Kiitos Kurppa. Istutetaanko ne siis ruukkuun vai pidetäänkö vain jossain laatikossa turpeen tms. seassa? Eikä mulla edes kellaria ole, autotalli vain, ja siellä on noin +10-15 astetta talvella, käyköhän se?

…tähän aikaan tarjouksessa myytävät lienevät keväällä myymättä jääneitä ja kesän joko myymälässä tai takahuoneessa säilytettyjä. ainakin hyvin tarkkaan katsoisin juurakoiden kunnon ennen kuin ostaisin vaikka kuinkakin halvalla saisin.

Joo, kuivuneita ja pehmeitä ei kannata ostaa.

Syksyllä nostan maasta, karistan mullat pois ja pinoan kasaan sisälle saaviin, laatikkoon yms.

Autotalli käy oikein hyvin jos ei mene pakkasen puolelle.

‘‘Golden Emblem’’, sivun 166 seinäruusu.

‘‘Mystery Day’’

Onpa mukava juttu lukea, liian usein kuulee kuinka edesmenneiden tarhureiden vaivalla säilyttämät kasvit hävitetään joko tarkoituksella tai vahingossa.

http://yle.fi/uutiset/arvi_vaalii_vaimovainaan_dahlioita_-_suurimmat_parimetrisia/6814364

Meillä on nyt ekaa kesää daalioita ja täytyy kyllä sanoa, että olen myyty! <3

Rilla, kyllä on kauniita daalioita Niitä on ihan pakko saada puutarhaan joka vuosi. Ovat niin kiitollisia kukkijoita ja ovat mun mielestä helppohoitoisia.

Eräässä kahvilassa käyneenä Järvenpäässä, löysin kahvilan pihalta tuollaisen daalian…muuta en voinut kuin hämmästelllä kukan kokoa, läpimitta oli n. 45cm kukalla …oisko kellään tietoa mikä tän nimi mahtaisi olla ? Hotsittaisi laittaa ensikevään ostoslistalle :wink:

Olen aivan in lööv näihin meidän daalioihin! Aika myöhään vaan tulivat kukkaan ja paljon olisi vielä nuppuja tuloillaan, eivät vaan taida ehtiä. :-/ Istutin ne varhain keväällä suoraan maahan - pitäisikö niitä ensikesänä ihan hieman kasvatella ensin alkuun sisällä ja siirtää sitten penkkiin? Tosin selvästi aurinkoisemmassa penkissä kukkiminen alkoi aiemmin… Ehkä ensikeväänä annan pienten alkujen tulla ja sitten ulos. On nää vaan mahtavia - ja valtavia! <3

Tämänkin daalian kukka on valtava, halkaisija 22 cm.

Kevään alemukulasta kasvatettu pieni ryppynen kukkanen

Rilla, upeita! Mitä nuo sinun vaaleanpunaiset ihanuudet ovat nimeltään? Meidänkin markilla on tänä kesänä ekaa kertaa daalioita, ja olen myös aivan myyty! Näitä laitetaan ensi vuonnakin, meidän penkeissä kun on vielä aika pitkään tyhjiä koloja… Mutta nyt huomaan, että näin syksystä haluaisin enemmän värejä, nämä valkoiset, vaikka ovatkin ihania, niin ovat vähän - no, tylsiä.
Eveline:

Crazy Love:

Nää vaaleanpunaiset on sellaisia kuin "Lavender Perfection". Keväällä istutin kaksi ja molemmat kukkivat nyt hurjasti ja kukat on aivan satumaisen kauniita ja aivan valtavia. Kunhan hallat iskevät, niin nostan juurakot varastoon talveksi. :slight_smile:

Elämäni ensimmäinen dahlia oli tämä ihanuus, tummalehtinen Bishop of Dover

Kurppa, sattuisitkohan tämän huomaamaan :slight_smile: Sullahan on siellä puuhamaan penkissä aika pitkä rivi daalioita. Muistan, että kukkivat tosi upeasti jossain kuvassasi. Esikasvatitko niitä kaikkia ennen penkkiin istuttamista?

Mulla on tänä kesänä ollut ekaa kertaa elämässäni daalioita. Ne ovat olleet ruukuissa terassilla, mun mielestä isoissa ruukuissa. Ihan hirveästi niitä on joutunut kastelemaan ja lannoituskaan ei ole meinannut riittää millään. Paljon vaativammilta ovat tuntuneet kuin pelargoniat, joita kasvatin monta monta vuotta, niin että olivat jo tosi isoja.

Ihastelin daaliotasi siellä penkissä ja mietin, olisko kasvattaminen penkissä helpompaa, kun saisivat juurensa isommalle alueelle. Mutta jos haluais näyttävän ryhmän, niin aikamoinen esikasvattaminen, jos ne on pakko esikasvattaa, jotta ehtisivät kukkia kunnolla. Näitä tämänkesäisiä esikasvatin kyllä jonkin aikaa, mutta aika myöhään ne vasta alkoivat kukkimaan. Melkein vasta silloin, kun ensimmäiset hallanvaarat ovat jo mahdollisia. Onneks ei tänä syksynä ole halloja näkynyt.

Vastatkaa toki muutkin kokeneet daaliankasvattajat :slight_smile: