Niillä on hyvä kuulo…. Moni on kertonut, että kun uhkaa kompostilla ja jopa alkaa kukkia ilmestyä…
Sinäkin morkkasit väriä…
Ne ottaa niin helposti nokkiinsa!
Tässä siis koko rotisko, unohtui kuvata eilen:
Onpas melko pitkät versot.
Kasvaako se olutmukissa?
Minä laitoin Victoriani (2 kpl) viime kesänä saviruukkuihin, jotta pysyisivät
paremmin pystyssä ja värkkäsin niille koiraverkosta kehikot.
Tänään sitten löysin laatikon pohjalta helmiä, joilla koristelin kehikot.
Myöskin Cympidium erythrostylumilla on kehikko, koska valoisia amppelipaikkoja ei ole ja
täten ne vievät vähemmän tilaa. 
Vau, mikä himmeli!
Juu, 70 senttiä ei oo ihan vähän. Ja tääl ei mikään kasva olutmukissa! Ihan on lasimaljakko, ja joutui sinne, kun ei enää pysynyt ilveellä eikä millään siinä pikkuruisessa ruukussa, jossa se alunperin asui. Oli pakko vaihtaa järeämpään astiaan, johon sai tarpeeksi ballastia pohjalle, et rotisko pysyy pystyssä.
No, jo minä ajattelinkin, että eihän se pystyssä pysy olutmukissa edes uskon voimalla…
tai ainakaan muki ei pysy pystyssä.
Nyt Stardust teki sen myös minulle! Pieni taimeni alkoi kellastuttaa lehtiä ja tänään auringonpaisteessa huomasin, että siihen on pesiytynyt kehrääjäpunkkikolonia. Taimi on ollut korkeassa lasipurkissa, sopii toivoa, että punkit eivät ole levinneet muualle. Raahaan vielä tänä iltana sen lähimmät vieruskaveritkin suihkuun.
Dendr. oligophyllumissa näkyy verson alku Se näyttää rakastavan lämpöalustaa ja kosteutta, on hyvin tormakan oloinen. Tosin ennen tätä se oli unohtuneena muiden taakse ja oli hyvin kuivakka ja kellastuttanut sekä nahistuttanut lehtiään…joten kaipa se nyt riemuitsee saatuaan edes vähän edellytyksiä elämään.
Stardust on kuuluisa punkki-imuri! Aivan toivoton tapaus…
Stardust on kuuluisa punkki-imuri! Aivan toivoton tapaus… Kirjoitti ruukkutarhuri.
Eikö ole hyvä olla joukossa yksi imuri niin pääsee ongelman kimppuun enen kuin se on iso ongelma?
Hyvä pointti!
Mutta kun se ei ole tainnut olla vain imuri vaan myös etäispesäkkeitä lähettävä solmuke… Jo kahdessa muussa kasvissa havaittu samoja seittejä, ei tosin kummempia vaurioita. Ihme kyllä toiset dendrot ovat vielä säästyneet. Pitäisikö suosiolla heittää koko rehusto roskiin… olisi muutakin tekemistä kuin käyttää noita alvariinsa suihkussa. No, heikot sortuu elon tiellä.
Älä nyt leikistä suutu…
Auttaisko Provado?
Pasuunakukathan ovat myöskin samanlaisia imureita. Omani säästyivät viime kesänä, kun kaikille laitoin Provado-puikkoja multaan. Puikot voi myös liuottaa veteen ja suihkuttaa sillä.
Se on kumma, ettei ne kummiskaan tartu kaikkiin rehuihin.
Nyt tekisi mieleni heittäytyä lattialle kiukuttelemaan… Vasta muutama päivä sitten havaitsin Dendr. oligophyllumissa uuden, n 1cm mittaisen ihanan uuden verson alun ja hehkutin sitä innoissani. Äsken tarkastelin kasveja ja huomasin tuon ihanan hennon verson päällä pienen kotilon Kotilo sai kyytiä, mutta verson se oli jo kovertanut lutteroksi
Tämä rehu tuli loppusyksystä Ruåttista ja siinä sekä lumikuningattaressa oli kasvualustassa kotiloita. Luulin vain jo tuhonneeni kaikki. Mutta ei, ei, ei.
Zygo, Provado ei tietääkseni punkkeihin tehoa(paitsi tuote nimeltä Provado plus, mitä en ole Suomessa nähnyt…), että pyretriinillä punkit lähtee… Ja punkit eivät elä kosteassa ilmassa, että jotain kaappiakin vois koittaa(ja saastuttaa koko kaapin samalla… No kaappiin on helppo sitä pyretriiniä suihkutella…)
Niin, eix tää ollu just tää hyönteiset/hämähäkkieläimet-dilemma: Provado tehoaa hyönteisiin, ei hämiksiin.
No, niinhän se näyttää olevan (hämähäkkieläin…). Provadon ei näköjään pitäisi tehota niihin, mutta
jostain syystä se näytti auttavan Pasuunakukkiin viime kesänä. Tai siihen oli jokin muu syy…

Dendrobium ´Formosa Star´ päätti myös aloittaa kasvukautensa. Tällaiset uudet verson alut ovat aina tervetulleita.
Hauskat karvaiset jalat hänella ![]()