Dendrobium, puikkokämmekkä

Piti ihan käydä noukkimassa Paakaripariskunnan culture sheet: viileää lepoa sielläkin, eikä edes suositella täysin korpunkuivaa, vettä ja suihkuttelua silloin tällöin. Ja enemmän valoa lepoaikana kuin kasvukaudella – talvella on aurinkoista, kesällä HYVIN pilvistä.

Jos se ny si vaatii sen viileän, pitää laittaa plantta kiertoon. Täält ei viileyttä heru kuin suvella!

Tai hm, jos huijais sen lepokauden syksylle tai keväälle, kun parvekkeella olis "talviolosuhteet" just optimaaliset. Muistin just yhden kasvattajan tilityksen, miten sen rehuilla (en nyt muista, mitä ne oli) oli "talvi" kesällä ja "kesä" talvella!

Hei, täähän olikin hyvä idea! Jos se vielä haluaa nimenomaan lepoaikana rutkasti valoa, on sitä eniten tarjolla täälläkin kevättalvella!

Jos joku kaipaa varmaa nakkia ikkunalaudalleen, suosittelen Dendrobium Berry "Odaa" lämpimästi. Ostin omani n vuosi sitten Jyväskylästä ja se on ollut melkoinen rehu Kasvaa ja kukkii ilman mitään erityiskäsittelyä tai -kohtelua. Ja kasvaakin kuin rikkaruoho. Viime kesänä se kasvatti 11 uutta versoa kevät- kesä-syyskauden aikana. Kasvi kukkii uusista, valmistuneista versoista ja kukintaa riitti 3,5kk ajan. Kukat tuoksuvat valoisaan aikaan, joten hajuherkille se ei sovi.

Nyt, kun se lopettelee kukintaansa, ajattelin antaa sille lyhyen levon…mutta huomasin että se on taas aloittanut kolmen verson väsäämisen. Eli on hyvin herkkä kasvamaan ja pukkaamaan tuota versoa. Jopa minä olen saanut sen viihtymään, joten uskallan suositella muille saunavihtamaisia kasveja rakastaville.

Onko Berry ‘Oda’ herkkä saamaan punkkeja? Vahingosta viisastuneena koetan selvittää tällaiset asiat etukäteen… Näin noita tänään myynnissä, mutta saita kun olin, 12€ tuntui suurehkolta hinnalta niin pienestä kasvista. Ja varmaan niitä vielä riittää vähäksi aikaa.

Jaa-a, ehkäpä joku viisaampi osaa kommentoida punkkien suhteen. Ainakaan minun Perry Oodassa ei ole ollut vielä punkkeja. Se kasvaa kyllä ihan kamalaa vauhtia - kuin rikkaruoho - joten pienikin kasvi on muutamassa vuodessa iso pehko. Ainakin jos se kasvaa kuten tämä puska.

keskiviikko, 24. maaliskuuta 2010 - klo 10. 35 (yli 325 vuorokautta sitten), s. 61.

Eläköön Ruukkutarhuri! sinä kirjoitit varrastikkukosteusmittarista. Olen itsekseni tuskaillut, että mistä saisi sopivan mittarin. Oletko kokeillut sitä muihin orkkuihin? Onko se jatkuvasti purkissa ja sitten nykäiset sen ihokokeiluun vai kuinka? Tukikeppejä poistaessani olen havainnut saman ilmiön, mutta tyhmyyttäni en tehnyt oikeaa johtopäätöstä. Terveisin kp.

Ruukkutarhuri, mitä tarkoittaa kukitusbuusteri?

Mul on ne varrastikut aina purkeissa. Erittäin näppärä konsti seurata purkin kosteustilannetta sieltä syvemmältä. Toimii kuin öljytikku autoissa.

Kukitusbuusteri on kukinnaninnoittaja saameksi. Siis lannoite, jossa on erityisesti fosforia.

Mun kuvausinto palkitsi tänään itsensä. Poistomyynnistä ostamani puikkarin nimilapusta löytyi sittenkin hyvin pienellä kirjoitettu nimi nobile, . Nyt ihmettelen, että kuinka kauan pitää tätä kasvatella keskiverson saamiseksi täyskavuiseksi? Kasvi on ostettu loka-marraskuussa 2010. Onko se saanut liikaa valoa?

Ei nobile voi saada liikaa valoa! Kasvukaudella sille kannattaa tarjota kaikki valo, mitä löytyy. Suoraa aurinkoa ei pidä peljästyä, kunhan tuuletus toimii – mieluusti ulos aurinkoon.

Versojen valmistuminen vähän riippuu… Mun puskani rupesi kukkimaan kesken versojen kasvattelun, jota se nyt sitten jatkaa. Niin ja projektihan aloitettiin kohta jo vuosi sitten! Niinä vuosina, kun kukintaa ei ole kuulunut, on versot valmistuneet kiikun kaakun vuodenvaihteeksi. Rutkasti lämpöä alle, niin eiköhän rupee saamaan vauhtia. Noiden luontaiset kasvuolothan löytyy meillä päin saunan lauteilta.

Minä olin sitten yllytyshullu ja kävin ostamassa itselleni oman berryodan. Onhan se aika kaunis harakankello. Kuusi kukkavanaa ja osa vielä nupulla. Rutikuiva oli, joten kastelin sen varovasti ja suihkuttelin vedellä. Mitään eläimiä ei näy, joten jätin raidpullon rauhaan. Ilmeisesti kaikki berryodat eivät ole täsmälleen samanlaisia, sillä kaupassa oli yksi, jonka kukat olivat tummemmat ja hiukan suuremmat kuin muissa, vaikka lapussa luki sama nimi. Minä otin kuitenkin sellaisen jossa on lähinnä kaksiväriset kukat, ehkä vähän vaaleammat kuin Tiipapilla.

Ruukkutarhuri; Minun täytynee siirtää Nobilet lauteille, sillä siellä on jo useat perhoset… (kun en koskaan käytä saunaa…) Loisteputki riippuu katosta.

Kiitos neuvosta. Kestääkö nobile eteläikkunan paahdetta kesällä?

Mää en oikein pitänyt tuosta Dendrobium Berry ‘‘Oda’’:n tuoksusta. En pysty sietämään hunajan hajua, enkä makua.

Zygo, sullahan on sitten ihanneolot! Löylyä lissää! Taitaa kyllä olla parempi lisätä muutama putki, että valo riittää kukintaan.

Kivipekka
, kestää, jos tuuletus toimii. Yhtäkkinen porotus on kuitenkin mille hyvänsä kasville liikaa, totuttelu pitää aloittaa vähitellen. Rehulle määrätään "niin paljon valoa kuin lehdet palamatta kestävät". Pitää sit myös muistaa kastella ja lannoittaa sen mukaan: sitä enemmän, mitä enemmän valoa.

Täällä toinen hajuvammainen, myös hunajan suhteen. D. kingianumin haju ei sinänsä nenään vaikuta, mutta alkaa ahdistaa keuhkoputkessa, siis jonkinlaista allergiaa, ei pelkkää nenännyrpistystä. Myös osa katleijoista aiheuttaa samaa.

Mutta onneksi maailma on pullollaan soveltuvia ihania tuoksuja!

Antte81, juuri siksi sen Sinulle annoinkin… MInäkään en pitänyt sen tuoksusta. Onko se vielä Sinulla?

Ei, se pikkuhiljaa pudotteli lehdet ja heitin sitten menemään.

Dendrobium Berry ''Oda''

Minun berryodani on tosiaan vähän eri näköinen kuin Tiipapin. Tällä oli oikein nimilappu ja siinä kasvatusohjeet, lämpötilaksi neuvotaan kesällä 10-25 astetta ja talvella 5-20 astetta. Aika kylmäverinen otus. "Hän" ei  ainakaan vielä tuoksu voimakkaasti, pitää nuuhkaista.aika läheltä; mukava tuoksu.

Osaisikohan joku arvata, mitä minun nobileni suunnittelee? Siinä on kuusi viime syksynä täysikokoiseksi kasvanutta puikkoa, jotka ilmeisesti eivät kuitenkaan olleet vielä syksyllä kukintaikäisiä. Kukkia tuli kahteen vanhaan puikkoon. Kukkivatkohan viimekesäiset puikot ensi syksynä vai jo sitä ennen? Kun viimeistään huhtikuussa lienee aika aloittaa lannoittaminen, eihän lannoitus kai sitten pilaa tulevaa kukintaa? Kasvi on suunnilleen Spring Dream ‘Kumikon’ näköinen. Se pääsee parvekkeelle heti kun sää sallii (ellei parvekeremontti vielä yllätä) enkä ole lannoittanut sitä muistaakseni elokuun jälkeen. Vettä se kaipaa nyt jo auringonpaisteessa aika paljon.

Säännön mukaan sen pitäisi mennä niin, että kasvukaudella valmistuneet puikot kukkivat talvilevon jälkeen keväällä. Mun hybridinihän rupesi kehimään nuppuja edellisvuoden versoihin viime syksynä, kesken kasvukauden siis, ja kukki jouluna. Risteymien käyttäytyminen saattaa siis olla aika "kuritonta".

Juuri valmistuneet versot "kypsyvät" vasta lepokauden aikana, eivätkä siis kuki heti kasvun lopetettuaan. Kun nyt olet pitänyt kasvin levossa – toivottavasti viieässä, sen pitäisi kukkia myöhemmin keväällä – alkukesästä.

Peinteisestihän Nobile on neuvottu pitämään täysin vedettömänä koko lepokauden siihen asti, kun nuppuaiheet ilmestyvät. Nyt on kuitenkin kokeellisesti todettu, että kukinta on parempi, kun kasvia ei pidetä aivan kuivana, mutta kylläkin viileässä.

Lepoaikana kasvin kotioloissa on myös kaikkein eniten valoa ja jopa aurinkoa, koska puut pudottavat lehtensä ja taivas on kirkas – päin vastoin kuin kasvukaudella, jolloin on koko ajan pilvistä. Kasvin vesitaloudesta ei siis tarvitse ihan äkkiä huolestua. Vaikka onkin aurinkoista, neuvoisin pitämään kastelun niukkana, kunnes nuppuaiheet tai uudet versot ilmaantuvat. Puikkojen kurttaantuminen ei ole vaarallista.

Lannoittamista ei missään nimessä pidä aloittaa, ennen kuin kasvi "sanoo HEP" – eli siis alkaa puskea uutta kasvua. Eikä sittenkään ole mikään hätä, parempi on aloittaa pikku hiljaa hivuttamalla sitä mukaa, kun uudet vesot – ja siis myös uudet juuret – kehittyvät.

Viikon vinkki: Dendrot kukkivat paremmin ahtaassa ruukussa.