Dendrobium, puikkokämmekkä

Kiitos perusteellisesta selvityksestä. Jää nähtäväksi, onko minun nobileni lukenut kasvatusoppaansa. Luulen, että se on kesytetty versio kantaemoonsa verrattuna. Kovin viileää paikkaa sille ei ole, mutta se on ikkunalaudan viileimmässä kohdassa. Olen talvella kastellut n. joka toinen viikko upottamalla ja välissä kevyemmin ruiskupullolla, mutta tällä säällä uudetkin puikot rypistyvät aika nopeasti ja niitä tietenkin käy sääliksi. - Viikon vinkkiä ei tarvitse ottaa erityisesti huomioon tämän kasvin osalta, sillä se kasvoi niin paljon viime kesänä, että ruukku onkin aika ahdas. Keksisi joku vielä miten sen saisi kasvamaan pystysuoraan eikä joka suuntaan longertelevana pehkona…

Sain lahjoituksena tämmöisen nobilen. Kyllä sekin on melkoinen puska.
Voiko ja milloin ja kannattaisiko sitä jakaa?
Tuttavani sanoi, että hän antaa sen pois, kun se ei pysy enää pystyssä…

Minun ei ole vielä tuollainen… Entä jos irrottaisit siitä keikejä ja istuttaisit ne yhteiseen ruukkuun? Saisit kokonaan uuden kasvin. Paljon juuria näkyvissä…

Minä palellutin alkutalvesta mummulta saamani dendron Olen kuitenkin liotellut niitä vedessä, ja nyt niissä on muutama pieni, kolmesenttinen alku. Istutanko ne vain orkideamultaan, vai mikä olisi fiksuinta? Ja voiko niitä vesiviljellä laittamalla ne vain läpinäkymättömään astiaan lecasoran kanssa?

Vau tuota Zygon saamaa nobilea! Melkoinen rehu

onpa upea kukka zygolla.

Zygo, komppaan Teenjuojaa. Onkohan pöheikkö koskaan kukkinut, vai onko vain kasvatellut keikejä? On aika, hmm… villin näköinen!

Keikeillä on niin valtavat juuret, että olisivat joutaneet omaan kotiin jo aikapäiviä sitten. Ohjesäännön mukaan paras aika istuttaa on juurikasvun juuri alettua – ovatko juurien kärjet vihreät? Siitä näkee, että ne  ovat kasvussa. Nythän on kevättalvi, siis juuri h-hetki!

Näin se kukki syyskuun alussa vielä entisessä kodissaan.

Rupeampa tekemään apuharvennusta…

Viherpiiperö, semihydro lecasorassa tai perliitissä sopii dendrolle hyvin, jos se on joku Nobile-tyyppi. Myös vaalea kuivatusturve, Kekkilän luonnonturve tai rahkasammal käy juurien kasvatteluun hyvin.

Kuinka kukaan tosta luopuu, upea. Saisiko tuosta joskus yhden keikin kun niitä näyttää jokunen olevan?

Nyt kaikki jaolle! ISOJAKO käynnissä!

"Jonoon järjesty!"…

Kovin ovat tosiaan pitkiä nuo keikien juuret ja osin kuivakkaita. Juurtuisiko keiki semmoisilla juurilla?
Katselen ja tuumailen tuota jonkin aikaa…

mullekkin kelpais joku pieni jakopala!

Meidän mummi kasvattelee orkideoitansa näppituntumalla ja sen mukaan mihin nekin saa sopimaan. Joulun jälkeen kippasi tavallisen äitienpäiväkukka/hybridinobilen kylmälle kuistin ikkunalle. Nyt siinä on paljon nuppuja. En uskalla kysyä, että mihinkä sen seuraavaksi tuuppaa.

Löysin tänään Tapiolasta tämän D.x  delicatumin joiden kauppoihin ilmaantumisesta Törnrosa vinkkasi. Aika kiva ja iso puska. Herätti vain pientä hämmennystä kun lappu viittasi Berry Odaan, googlatessa havaitsin jossain puhuttavan valkoisesta Berry Odasta. Onko kuitenkin delicatum? Itse kasvissa on mielestäni eroa Berry Odaan vaikka kukka on aika samantyyppinen. .Berry Odan viereen kuitenkin sijoitin…

Itselläni ei ole tuota D. delicatumia (D. kingianum x D. taberi), mutta kuvasin sen joskus vuosi sitten erään haastattelun yhteydessä. Kuva on huono, mutta siitä näkyy aika rotevat varret. Samoin lehdet ovat aika jäykät.

Tässä vielä kukasta lähikuva

Tässä linkki josta näkyy hyvin kasvin habitus

Harrastapa vertailevaa tutkimusta. Jotenkin minusta tuntuu, että kasvisi olisi kuitenkin valkokukkainen Berry Oda.

Joo, se se varmaankin on. Täytynee miettiä tilata varsinainenin delicatum jossain vaiheesa niin pääsee vertailemaan. Saattavat nämä kaupoissa liikkeellä olevat olla kaikki Berry Odaa?

Viime keväänä oli kyllä myös delicatumia, ja ihan tavallisissa marketeissa ja kukkakaupoissa. Yllä oleva on tavallisesta pienestä kukkakaupasta, tosin jo kaksi vuotta sitten.

No muihin samantyyppisiin en ole törmännyt vaikka on vähän ollut haku päällä. Täytyy edelleen kyttäillä :slight_smile: