Denrobium victoria-reginae kukkii pitkästä aikaa pikkuisen. On yleensä kukkinut myös syksyisin, mutta olosuhteiden muutos muuton myötä lienee järkyttänyt raukkaa. Viileyden puute lienee myös heikentänyt kukintatulosta tällä kertaa – edellisessä asunnossa oli viileä kolo tarjolla, nyt ei enää ole.
Pitänee vaihtaa tuo pois semihydrosta (tiilimurskaa), kun ei näytä oikein kukoistavan siinä. Minkälaisessa tavarassa kasvatatte, te muut kuninkaallisten palvelijat? Luonnossa tuon juuret kuulemma ovat aina paksussa sammalessa, joten ajattelin kokeilla sitten vaikka paksua sammalta…
Minun kasvini on istutettu kaarnamurskaan. Se olisi varmaankin hyvä alusta muuten, mutta minulla se kuivuu melko nopeasti ja jotenkin vaikuttaisi, että kosteutta voisi olla hieman kauemminkin. Muuten olen pitänyt kasvini talvella viileässä. Ei se minullakaan ole vielä kukkinut vaikka se on aiemmin tehnyt kukat tosiaankin syksyisin että keväisin. Voihan olla, että se lepää vielä, koska apukeittiössä on ollut vielä melko viileää.
Minun kaksi Victoriaani ovat kaarnamurskassa plus vähän sammalta pohjalla ja päällä.
Nyt näyttää siltä, että vanhempi alkaa värkätä jotain; olisiko vaikka kukka. Katsotaan.
Ai, että mä tykkään tuosta…
Mukavat Suomen värit tuossa Denrobium victoria-reginae´ssä onkin.
Dendr. Oligophyllum on alkanut värkätä etanansyömän uuden verson tilalle uutta pikkuista versonpoikasta 
Tätä kasvia uskallan myös varsin vähäisestä tuttavuudestani huolimatta suositella ikkunalautakasvattajalle. Kasvi on helppo, kukki pitkään pikkuisilla valkoisilla tuoksuttomilla kukilla ja viihtyi talvenkin ilman varsinaista lepoa (mitä nyt unohtui kuivumaan ikkunalle ). Ja nyt kevään tullen pukkailee versoa ilman maanittelua. Eli kelpo kasvi minun makuuni Kasvaa hienossa kaarnasilpussa.

Lopuksi pahoitteluni, mikäli pilasin verkkokalvonne noilla kuvillani, joista näkyy näköjään tiskit ja kaikki
Tuo on oikein hyvinvoivan näköinen pikku orkidea. Vaan tuoksutonko? Meillä ainakin siinä on kokoonsa nähden hyvinkin voimakas, hieman pistävä, mutta miellyttävä tuoksu. Talvilepokaan ei ole sille pahitteeksi ennen kasvukautta. Sitten se kukkii melkein koko kesän ja ehkä syksynkin.
Minä ostin sen Orchidehusetilta ja sitä mainostettiin tuoksuvana. Vaan ei kyllä tuoksuneet vanhat eikä uudetkaan kukat vaikka nuuhkin niitä nenä kukissa kiinni.
Ehkä se mun kasvi sai talvileponsa, kun oli aikaslailla kuivan rapsakkana…
Mää oon jo useamman “tuoksuvan” kohdalla todennut, että tuoksut loistavat poissaolollaan… Mikähän siinäkin…?
Jos ne tuoksuu väärään aikaan vuorokaudesta
Mulla yks nobile hybridi tuoksui aivan ihanalta aamulla, päivällä oli turha enää nuuskutella.
Niin, en tiedä mistä tuoksun puute johtui… Nuuhkin sitä aamulla herättyäni, päivällä ja iltaisin SEKÄ öisinkin silloin, kun satuin olemaan hereillä. Eikä tuoksun tuoksua… Ja minun klyyvariini kyllä mahtuu nervus olfactoriuksen säikeitä runsain mitoin joten hajuaistin puutteesta ei ole kyse
Ai niin: huomasin ihan sattumalta ohi kävellessäni, että Museokadulla 3–7:ssä (Helsingissä) oli kukkakaupan ikkunassa “aika” tyrmääviä violetteja nobile-risteymiä!
Ostin lauantaina Bauhausin orkideapäiviltä asiantuntijan suosituksesta valkokukkaisen Dendrobium phalaenopsiksen. Saa nähdä kuinka pärjään sen kanssa… Aikaisempaa kokemusta vain perhosorkideoista, ja niistäkin vasta vähän.
Löysin tämän “the Uk Orchid forum” ista
ukorchidforum -
onko joku käynyt tutustumassa? Ihan kiva muistilista, minun mielestä ![]()
ihan kiva Dendrolista, helpottaa hahmottamaan mihin kasveihin olisi hyvä tutustua syvällisemmin. Olen itse kasaillut vastaavaa taulukkoa kiinnostavista kasveista exceliin. Sieltä on sitten helppo nopesti vilkaista lämpötila-,valo-, lepokausi- ym. vaatimukset.
Hyvä lista, kiitos, Carmelita! Tosin voin omien kokemusten nojalla korjata sen verran, että wardianum kasvaa ihan herkeämättä ja kukkii siinä sivussa, ei sillä mitään lepokausia ole. Ja vahvistaa, että formosumilla ei ole olosuhteiltaan poikkeavaa lepokautta, vaikka se lepäileekin itse asiassa aika pitkään: tammikuusta heinäkuun loppuun.
Olisi kiva jos meillä täällä olisi oma lista jota voisi muokata tarpeen mukaan
No eikun perustamaan! Kaikenmaailman kokemusperäistä tietoa pitäisi ylipäätään kerätä laji lajilta, jotta tieto kumuloituisi ja perättömät luulot karisisivat. Pääsääntöisesti kaikissa kasvatusohjeissa on lisäksi se lähtökohtainen ongelma meikäläisten kannalta, että ne laaditaan jossain Floridassa tai Kaliforniassa.
Mulla on itselläni pari rehua, jotka ovat kumonneet iloisesti "yleisenä tietona" levitellyt väitteet hankaluudesta, oikukkuudesta ja mahdottomuudesta: Aerangis luteoalba ja Prosthechea vitellina. Molemmat rehottaa ja kukkii kuin viimeistä päivää ihan normaaleissa ikkunalautaolosuhteissa!
Lisäksi epäilen jo tähänastisten kokemusten nojalla, että muutamakin "kylmää vaativa" rehu ei sitä kylmää nyt niin välttämättä vaadi (vitellinahan on tästä jo yksi esimerkki). Olen ylipäätään tehnyt sen johtopäätöksen, että kasvatusohjeet pääsääntöisesti tulevat maista, joissa kesät ovat aivan tolkuttoman kuumia, mihin sitten tietenkin kaatuu kaikkien meikäläisissä kesälämmöissä menestyvien lajien kasvatus. Sitten ne ovat saaneet vaikean maineen, vaikka juuri ne olisivat meille niitä kaikken helpoimpia!
Ruukkutarhuri neuvoi minuakin kuinka Prosthechea vitellinaa hoidetaan. Aloitti kukintansa joulukuussa ja vieläkin kukkii. Ylläolevasta olen samaa mieltä Ruukkutarhurin kanssa.
Uusi dendro löytynyt!
Justiinsa luin Orchid Reviewistä, että teläisestä Vietnamista on sattumalta löytynyt uusi dendrolaji, joka on saanut nimen Den. daklakense löytöalueen mukaan (Dak Lakin maakunta). TOSI kaunis! Nyt kädet kaikilla kyynärpäitä myöten ristiin, jotta saadaan tästä kukoistava kasvatuskanta kaikkien meidän iloksi ja riemuksi!
Zygolta saatu hieno keiki on alkanut reippaaseen kasvuun, kiitos vielä 
Juuret: