Dendrobium, puikkokämmekkä

Cassiopen joka nivelestä pullistelee, mutta eivät kai nämä ole kuitenkin keikejä?  
Sitten niitä tulee paljon. Muissakin nobile-hybrideissä on paljon nupun/keikin alkuja, kun nyt olis jossain nuppujakin…

tämäkin on zygolta saatu dendron keiki, laitoin sen kaarna-hiili alustaan.

onkohan tuo kaarna-hiili seos sopiva tuollaiselle dendron keikille? pienistin kaarnan aika pieneksi

Minulla ainakin tuollainen pieneksi rouhittu kaarna, joukossa vermikuliittia tuntuu toimivan dendron keikillä hyvin.

selvä, jätän siis dendron keikini tuohon kaarna-hiili seokseen.

Dendrobium secundum aukeaa pian. Tämä kasvi on alkujaan surkeasta bulbin kappaleesta ja palkitsee nyt ensi kertaa kukillaan. Englannin kielellä tätä kutsutaan muuten nimellä toothbrush orchid eli hammasharjaorkidea. Taustalla näkyy D. jenkinsii, joka sittenkin työntää tänä keväänä useamman kukan.

Pahoittelen päällekkäisiä kysymyksiä… jos vaikka vastaus kaikkeen tästä ketjusta löytyisi. Mutta luotan siihen että joku viisas dendrojen kasvattaja osaa minulle pikaohjeet kasvatukseen antaa. No niin… minulla on siis kolme dendrobiumia, nobile, Berry oda ja phalenopsis.

Voinko kasvatella niitä suunnilleen samalla tavalla, eli kasvukaudella lannoitusta, lepokaudella viileää ja valoisaa ja niukemmin vettä. Ja kesäksi ulos…

Vai eroavatko heidän vaatimuksemnsa kovasti toisistaan?

Ainakin nämä kolme tulokasta ovat eri rytmissä tällä hetkellä, Berry oda lepäilee, phalenopsis kukkiija nobile pukkaa uutta kasvua ja keikiä.

Tarkoitus olisi sada nämä uudelleen kukkimaankin joskus, vaikka kohtuullisen tuoreita tulokkaita ovatkin ikkunalaidoillani.

Jos sinulla on aito Dendrobium nobile, se kannattaa viedä kesäksi ulos, kastella ja lannoittaa reippaasti. Syksyllä viileämpään ja vähemmän kastelua, lannoitus lopetetaan kun uusi kasvu on valmis (= päätylehti kasvanut). Sitten vain satunnaisesti vettä, viileää jopa 10 astetta, paljon valoa, tämä vähintään kolmen viikon ajan. Kun kukkanuput ovat muodostuneet kannattaa kasvi upotuskastella perusteellisesti. Mutta jos sinulla on nobile-tyypin risteymä, pääset noista toimenpiteistä helpommalla, sillä risteymät yleensä kukkivat syksyllä sisääntuonnin jälkeen ja tähän aikaan vuodesta jo kasvavat täyttä päätä uusia versoja.

Dendrobium Berry Odassa on 50 % D. kingianumia, joka on viileän/kylmän ja kuivan kauden kasvaja. Vaatimuksia pienentävät suuresti D. canaliculatum ja D. bigibbum toisella puolikkaallaan, jotka ovat lämpimän kasvatteja. Tämä kasvaa risteymän lailla helpohkosti, pitää myös kesän ulkoilusta.

Kolmas dendrosi, D. phalaenopsis = D. bigibbum nykyiseltä nimeltään. Tämä on lämpimän kasvaja, jota ei kannata viedä ulos ellei ole tosi lämmin kesä, lähinnä yöt.

Mulla on nobile-tyyppinen dendro, jonka olen tulkinnut Spring Dreamiksi, ja se on ottanut tavakseen, että ensin se tekee uudet puikot syksyllä valmiiksi, lepäilee keskitalven ja tässä kevään korvalla rupeaa kukkimaan ihan ikkunalaudalla ilman sen kummempia kommenvenkkejä. Vähän lisävaloa se on saanut loisteputkella. Nyt toisessa viime syksyn puikossa on nätit valkoiset kukat ja toiseen se värkkää parasta aikaa nuppuja. Oon kastellut ja lannoittanut kesällä runsaasti ja pitänyt talvella vähän kuivempana mutta ei mitään äärikidutusta. Että näilläkin on milloin mitäkin rytmejä

Ja sitten on minun puskat joista osa värkkää nyt toista kukintaa kukittuaan aika komeasti syksyllä. Tosin vähemmältä näyttää nyt ja vanhoihin versoihin valtaosa kukista tulossa. Pari yksilöä kukki jo kesällä ja niistäkin toinen tekee nyt nuppuja. Eli risteymillä ei ole mitään tolkkua :slight_smile:
Kiitos Olivialle aidon D.nobilen ohjeista, sain sen myöhään syksyllä Luckelta ja on ollut talven lämpimässä, kasvaa nyt tarmokkaasti. Ihan hyvä koska lisäkoko on sille tarpeen. Jos sitten seuraavana keväänä kukkisi.

‘‘Nora Tokunaga’’ väsää ilokseni nuppua, kovin pientä vielä mutta toivottavasti saa sen valmiiksi asti. Samaan aikaan on uusi verso lähtenyt kasvamaan. Harmi kyllä ''Roy Tokunaga siirtyi talvella taivaalliseen orkideakaartiin.

Aivan! Näissä nobile-tyypinkin dendroissa on paljon erilaisia yhdistelmiä. Esim. tuo Spring Dream on monen polven risteymä. Siinä yhtenä on D. signatum, joka on kesäkukkija, muut  nobilen lisäksi ovat D. finleyanum ja D. heterocarpum, ovat kevätkukkijoita.
Kun oikean kasvurytmin kasvistaan löytää, siitä kannattaa pitää kiinni.

Vielä: laitoin tuonne Kaisaniemi ketjuun siellä parhaillaan upeasti kukkivan aidon D. nobilen kuvan, käykääpä ihailemassa!

mitähän tämä dendro tekee, onko keiki? voikohan sen irrottaa kun tuosta kasvaa isommaksi?

Kiitos ohjeista! Näillä mennään ja katsotaan mihin päädytään. :slight_smile:

Keltaokran dendro tekee tosiaan keikiä, kannattaa odottaa että on reilusti isompi ennen irroittamista.

Olivian kuva nobilesta on upea, ehtisiköhän sitä livenäkin katselemaan…

norle, kiitos tiedosta!

Mainiosti ehtii, osa oli vielä aika tuoreen oloisia. Ovat siellä perähuoneessa (sisään tultaessa rakennuksen vasemmassa päässä, monen oven takana, lummeallashuoneestakin ohitse). Samassa kuin lumikuningattaret.

EBay UK:ssa olis ollu VALTAVA aito nobile myynnissä, ja meni ihan pilkkahintaan, 20 puntaa. Suorastaan harmitti, ettei sille ole täällä meikälässä olosuhteita………

Piti käydä ihan asiasta tehden kattomassa niitä nobileita. Ihan kelpais mullekin sellainen! Siitä olin yllättynyt, että kukinta ei ollut mitenkään runsasta. Kauneimmat kukat kuitenkin, mitä tähän asti olen nobileissa nähnyt. Sain hienoja otoksia, kun olin varustautunut "taustafondilla".

Hämmästyttävän vähän orkideoita heillä siellä. No, onhan koko laitos hämmästyttävän pieni!  Omat rehut näyttää nyt kuitenkin suorastaan luksus-priimalta – kasvitieteelliset vihannekset oli aika, hm, elämää kokeneen näköisiä…