Dendrobium, puikkokämmekkä

Laita kuvia, että saamme mekin ihailla…

Nonni, laitoin sinne muutaman.

Kasvaako kovavartisille, bigibbum-tyyppisille dendroille jokin tyypillinen lukumäärä uusia versoja vuosittain vai kasvattaako uusin puikko aina vain yhden uuden puikon kerrallaan? Hankin viime syksynä kolme sentyyppistä kasvia ja nyt jokainen on kasvattamassa yhtä uutta versoa suurimman vanhan puikon tyveltä, nopeimmalla se on jo melkein entisten puikkojen kokoinen. Kuvittelin versoja nousevan enemmänkin. - Tämän ketjun sivulla 48 on kerrassa upea Harin dendro, minun kukkani eivät taida vielä vähään aikaan yltään samaan!

Mulla kasvatti isompi sentyyppinen dendro viime vuonna kolme uutta versoa ja kolmea se näyttää nytkin pukkaavan. Pienempi kasvatti vain yhden. Kumpikin kukki kyllä hienosti, toinen teki vanan yhteen uuteen puikkoon ja yhteen vanhan puikon lehtihankaan, siis puikkoon joka oli jo kertaalleen kukkinut, ja toinen teki kaksi vanaa siihen ainokaiseen uuteen puikkoon

Mitäköhän tämä Dendrobium Phalaenopsis puuhastelee kevään kunniaksi? Keikiä…? Vanhan verson toiseksi ylimmän ja ylimmän lehden väliin kasvaa jokin tuumorimainen pallukka ja verson kärjestä, vanhan kukkavanan vierestä taas tunkee jokin hassu terävän tupsumainen…



Ompas hävyttömän näköinen plotti, josko kukkavanaa?

Mutku kukkavanat ei ole tässä kasvissa olleet tuon näköisiä, ja toisaalta taas tämä on aina kukkinut uuden verson valmistuttua siitä uudesta versosta. No, aika näyttää, mitä noista oikein tulee Jotenkin vaan näyttää niin kummalliselta…tekisi mieleni halkaista tuo möllykkä ja kurkistaa iiiiihan varovaisesti sinne sisälle ja sitten tikata se taas umpeen

Kehittelepä Tiipap tuohon hommaan hiukan hellävaraisempi menetelmä :slight_smile: Mites olisi laser? Tai röntgen? Voisi olla kysyntääkin laitteella.

Aika usein tuollaisista tulee uusia keikejä, mutta aika vaikea on vielä sanoa sen tarkempaa.

Kevättä rinnassa itse kullakin,hmmm…=D

Ei olleetkaan keikejä ne Cassiopen nuput vaan olivat sen muotoisia alussa että heräsi epäilys. Oppia ikä kaikki. Nyt näin pitkällä:



Myös Nora Tokunagan nuppu edistyy

Tuosta Cassiopestä sanotaan, että se voi kukkia mihin vuodenaikaan hyvänsä. Ja usean kerran vuodessa.


Dendrobium secundum



Vau…

JP69:n secunda on ihana

Minun Dendr. Phalaenopsis "möllykänkasvattaja" on edistynyt seuraavasti:



Siitä möllykästä on tulossa jotain kaksinkerroin…

JP69llä hieno hammasharja :slight_smile: Tiipapin möllykkä on kyllä mielenkiintoinen…

Voisikohan Tiipapin möllykkä olla kaksinkerroin oleva kukkavana? Mulla oli kerran sellainen perhosessa, ja se näytti alkuun ihan tuommoiselta.

Minä otin berryodani äsken ruukustaan tarkistaakseni, miksi pari juurenpäätä on kasvanut kaarnasta ilmaan happea haukkaamaan. Koko aikana en ole oikein tiennyt milloin tuota pitää kastella. No syykin selvisi: juuriston keskellä luurasi se tavallinen tuppo, tällä kertaa ei kai sammalta vaan jotain muuta märkyyttä pidättävää kuitumaista materiaalia . Päältä päin kasvualusta näytti hyvältä ja olen pitänyt ruukun melko kuivana. Tekisi melkein mieli lähetellä palautetta noiden viljelijöille. Kovin moni ostaja ei tajua, että rehut voi vaikka testamentata jälkipolville, kunhan älyää vaihtaa niille kasvualustan heti kukinnan jälkeen.

Oma kasvini jakselee kyllä aika hyvin, väsää kukkavanaakin, mutta turhaa stressiähän se joutuu kestämään. Ruukkuun (9 cm) asettelin paksulla neulepuikolla juurien väliin työnnellen seosta, jossa oli Kekkilän tuotteesta seulottuja isompia palasia ja ruukkusoraa. Kasvirukan juuret muuttuivat kunnolla vihreiksi ensimmäistä kertaa vasta nyt, kun liotin ja pesin ne istutusta varten.

Miten muuten on tämän kasvin lannoituksen laita? Se on ollut minulla helmikuusta eikä ole saanut kuin merilevää. Aloitetaanko lannoitus normaalisti vasta kun uusia versoja nousee? Heti istutuksen jälkeen en tietenkään anna lannoitetta.

Orkideoita ei pidä lannoittaa, elleivät ne ole kasvussa.

Nyt huolestuin tuosta Teenjuojan viestistä. Pitää minunkin tarkistaa uusien dendrojeni ruukkujen sisällöt, niitä kun en ole kaivellut vielä ollenkaan. Tuli mieleeni, kun kerran oli eräässä ruukussa sellainen potti, etten saanut kaikkea pois juurten ympäriltä. Päältäpäin näyttää hyvältä, mutta sisältö voi olla ihan jotain muuta. 

Suosittelen kasvualustan tarkistamista. Minulla on viisi tavallista kaupasta ostettua dendroa ja vain yhdellä ei ollut minkäänlaista kosteaa tuppoa tyvellään, mutta silläkin oli mielestäni liian turvepitoinen kasvualusta. Kahdella oli ihan kelvoton sisältö ruukussaan. Yhdeltä poistin sammaleen ja panin samat kaarnat takaisin. Kaikki kuitenkin elävät ja kasvavat. On vaikea kastella kasvia, jonka alusta on keskeltä märkä ja reunoilta kuiva. Dendrot eivät taida kasvattaa uusia juuria vanhoihin puikkoihin (?), mutta uudet versot kyllä pärjäävät.

Vertailukohteina 11 tavallista perhosorkideaani ovat olleet paremmin istutettuja, kasvualusta muutamalla tiiviinpuoleinen, mutta olen tullut siihen tulokseen, että kastelemalla varovaisesti ja tekemällä reikiä ruukun kylkiin sekä huuhtomalla kastelun yhteydessä möhjöä pois ne pärjäävät ilman kasvualustan vaihtoakin. Ihan alussa yksi perhonen heitti henkensä ilmeisesti liian  turpeisen kasvualustan seurauksena.