Elämänlanka, Ipomoea

Valkoinen. Enkös minä sanonut... Juu sanoin.naurua

Calystegia sepium, isokierto tai karhunköynnös… valkoisena tai eri vivahteisina vaaleanpunaisina. Mutta että sinisävyisenä?

on sinisävyisenä ainakin meijän mökillä ja juu poppius niin sanoitkin, ehkä minä kipaisen käymään optikolla, että osaan seuraavan kerran lukeanauruanaurua

Sandru, onko sulla kuvaa siitä?

Meinaan, se on varmaan punakarhunköynnös, Calystegia sepium spectabilis. Sellainen lilahko?

taitaa olla jossain ukon arkistoissa, laitan sen heti esille kun löydännaurua

toin pienempi kuva, mikä on vaaleanpunainen se kasvaa mökillä ja tämä tummempi eli liilahko kasvoi mulla viime vuonna terassilla,itse kasvatin siemenistä ja tämä sama kasvaa minulla täånä vuonnakin!

Pienemmässä kuvassa on punakarhunköynnös, alemmassa elämänlanka. Ylempi Calystegia, alempi Ipomoea.

Juu, tuollaisia karhunköynnöksiä toki on.

aijaa, mutta kun tilasin ne siemenet, niin siinä pussissa luki ihan selkokielellä elämänlanka eikä mikään karhunköynnös, oo koskaan ees kuullut moisestanauruano-jaa siis sori mä menin itekin vähän sekasin eli joo piti tutkii asia netistä ja tosiaan karhunköynnöshän se on tuo pienempi, pitää sanoakin anopille, että se ei ole elämänlanka! siis juu toi isompi siis on elämänlanka eli sen siemenet tilasin ite

Elämänlanka on “kansankielinen” nimitys karhunköynnökselle - se on ihan nimensä mukainen :slight_smile:

no mä äsken tutkin lisää netistä tätä kyseistä köynnöstä niin sille löytyi vielä sellanenkin nimi kuin peltokierto, ota sit näistä selvää, mutta pääasia on että kesällä rehottaa oli mikä tahansanaurua

Paremminkin isokierto, jos ei pakka ole vielä tarpeeksi sekaisin…

:slight_smile:

no nyt se ainakin on jo sekasinnaurua

minäkin hämmennän vähän.minun mielestä karhunköynnös on monivuotinen ja kierrot ja elämänlngat lisääntyy siemenestä…luulisin.sitten mikä sotkee hurjasti on se että kauppanimet eivät suinkaa aina ole latinalaisia nimiä eikä kasvin oikeita nimiä!!!minusta kauppanimet vois unohtaa kokonaan!

Niin eikös se peltokierto ole sellainen ihan pikkukukkainen joka kasvaa kasvimaalla :stuck_out_tongue: Ainakin meillä. Karhunköynnökseltä ollaan vielä säästytty!

ei mulla oo enää hajuakaan, mikä nimitys sillä kukalla on, mutta mulle anoppi sanos aikoinaan, että se mikä mökillä on, niin se on elämänlanka ja thats it, nii sit se saa olla elämänlankanaurua

Hei, mulla on kaksi kasvikuvastoa missä on näistä kuvat.

Vanhempi on Värikuva-kasvio, Eino Kärki 1952. Siinä on kuvat ; peltokierto ja iso-kierto

Tällaisessa uudemmassa 2005 kirjasessa puhutaan jo myös karhunköynnöksestä.

sekä peltokierto

aihe kiinnostaa kun tyttären pihassa on joutomaata missä myös ns, elämänlanka kuristaa loppukesästä kaiken alleen ja on niin vietävän vaikea niitettävä. Siellä on sekä valkoista että vaaleanpunaista. Niissä on niin valtavat juuristotkin repiä pois ja seuraavana kesänä sama uudestaan. Kumpaahan sielläkin lienee?

elämänlanka, karhunköynnös, peltokierto ja mitä lie vielä, moon ainakin ihan sekasin jo näistä kaikistano-jaa

No nuo kaikki kolme ovat ihan eri kasveja, joskin kiertokasveja kaikki :slight_smile:

Peltokierto on harmiton; karhunköynnös eli isokierto eli puheessa monesti elämänlangaksi kutsuttu on sitkas, joskin kaunis. Mulla kasvaa se punainen muoto purkissa. (Vielä… :wink:

Samaan syssyyn voisi toki mainita ainakin päivänsinenkin.