Elämänlanka, Ipomoea

tällä päivämäärällä, olen laittanut elämänlangan taimet kasvaa isompaan astiaan, pois maitopurkeista! nyt sitten vain odotellaan lämmintä kevättä ja kesää, että saa viedä ulos tuon hökötyksen missä ne nyt kasvaanaurua

Aitoaelämänlankaa laitoin ruukkuun tulemaan 23.5 ja yllätys oli melkoinen, kun jo 30.5 oli siemenet itäneet. Tässä yhdestä taimen alusta kuva...

mulla kukkii jo elämänlanka jeejee

Mullakin on tehnyt yhden kukan jota en sattumoisin nähnyt kuin suppuun jo menneenä, mutta nuppuja on paljon. :slight_smile:

no nii siitä se lähtee, mä en oo ees kattonut paljoko mulla on nuppuja:-)

Täälläkin elämänlanka kukkii. Nopeasti vain menee tosiaan kukka suppuun.

Minunkin aitoelämänlanka kukkii. Laitoin samaan ruukkuun kanariankrassin kanssa. Komea kasvusto, tuen tein harjateräksestä.

Toinenkin elämänlanka kasvusto kukkii. Istutin samaan ruukkuun kelloköynnöksen kanssa. Kukkiipahan ainakin joku, jos kelloköynnös ei kukkaan ehdi...

Onko aitoelämänlanka aidosti yksivuotinen vai kannattaisiko yrittää talvettaa vaikka pistokasta? Olen niin ihastunut tähän kun se kukkii vaikka olen kohdellut sitä todella huonosti ja parvekkeella alkaa olla jo kylmäkin:

Minulla aitoelämänlanka on tehnyt siemenkotia, sellaisia kovia vihreitä "pallukoita". Minusta tuntuu, etteivät ne kypsy ollenkaan. Jos ne irroittaa sisälle kypsymään, saako siemeniä kevääksi. Kokemuksia?

Minulla on muutama samanainen kasvi kuin Fioralla, tosi kaunis. Valitettavasti en tiedä mikä siemenkota on mistäkin kasvista, kun kylvin sekoituksen eri elämänlangoista....

Löysin muuten nyt syksyllä siemeniä tuonvärisestä, mutta kerrotusta elämänlangasta kieli ulkoa

Talvettamisesta ei minulla ei ole kokemusta.

Tämäkin on kivan värinen...

Kerrottu elämänlanka! Mistä?

Jaa tarkotko keisarinkiertoa? Se on kyllä tosi nätti, jostain syystä ei tullut tänä kesänä laitettua.

fiora, ostin gypsy bride nimistä kerrottua valkoista elämänlankaa lifelikeltä. kukkivatkin jo. siemeniä ei vielä pari viikkoa sitten näkynyt.

Taitaa tosiaan olla se keisarinkierto. Kasvattelen elämänlankoja nyt ensimmäistä kertaa. Ensi kevääksi olen jo hommannut sen keisarin Sunrise serenaden lisäksi black knight ja candy pink nimisiä elämänlankoja (vai mitä kiertoja tai päivänsinejä mahtavat ollakaan) Ipomoea kuitenkin lukee pussin kyljessä...

Ihana toi gypsy bride. Voi ei nyt on taas tosi vaikea päättää mistä tilaa. Olin luvannut itselleni että tilaan lähiaikoina siemeniä YHDESTÄ firmasta. Miksi kaikki ihanuudet ovat aina myynnissä eri firmoissa? :frowning: Kummankohan mä nyt haluan kipeämmin tuo gypsy briden vai sen yhden toisen kukkasen… Noh, ehkä voin antaa itselleni luvan tilata taas keväällä lisää :slight_smile:

Noissa kerrotuissa kukissahan on usein se vika etteivät tee siemeniä ollenkaan.

Itse laitoin tänään elämänlankaseoksen purkkiin kasvamaan=)kesäkuussa pitäisi kukkia,jännää oottaa ensimmäisiä alkuja mullasta=)

Toivotar, taitaapa olla isoja ennenkuin saat ne ulos, muutama vuosi sitten laitoin joskus helmi- maaliskuun vaihteessa sisälle kasvamaan, oli liian aikaisin, tosin jo sisällä kukki!

Hei!

Ostin kokeeksi tuommosia aitoelämänlangan siemeniä, kaveriksi hyasinttipavulle.. Kovasti ei vielä oo itänyt, mutta toisaalta vasta äskön multaan laitoin.. Semmosta mietin nyt valmiiks, että kuinkahan tämä kasvi kestää kylmää? Missä vaiheessa uskaltaa pistää ulos parvekkeelle..? Alustavasti oon suunnitellu, että tuossa toukokuun puolessa välissä laitan, jos on lämpimiä oikeen niin äitienpäivänä.. (Tämä kaikki silllä oletuksella, että noiden viiden muutamasenttisen lisäks sieltä vielä pari sais lisäks..) Ei kai sit enää oo hallanvaaraa?

Pari kuukautta edellisestä viestistä, ja nyt on köynnökset ulkona… Tais tulla joskus kesäkuussa laitettua, muista ny justiin… Mietin vaan, että kuinka nopeasti tuommosen aitoelämänlangan pitäis ulkona kasvaa? Tuntuu et sisällä ollessaan kasvo ylinopeasti ihan häiriöks asti, mut ku laitoin pihalle, niin kuukaudessa kasvaneet vaan vajaan yhen säleikön välin, eli n. 20 cm… Nyt kyllä ankara spurtti pitäs ottaa, että olis sen parimetrinen kesän lopus mitä luvattiin. Mikähän meni mulla vikaan?

Se nyt oli varmasti yks, että pistin ne ehkä liian aikasin multaan. Joutuivat kauan odottamaan sisällä ulospääsyä. Ulkonakin pidin niillä hallansuojana harsoa aika kauan… Oli muuten pirun vaikeaa touhua… :stuck_out_tongue:

Istutin niitä aika tiheään, loppuko niiltä tila? Ovat aika sykkyrällä kietoutuneet toisiinsakin ja punoutuneet ylös alas… Istutusvälinä n. 5 - 10 cm, kun aattelin et jos halla vielä vie jonku… Pitäiskö harventaa?

Istutusastiana parvekelaatikko, 60 cm x 16 x n. 16, onko lähtötilanne jo liian vähämultanen?

Kastelu? Säännöllisesti oon pyrkiny pitämään mullan tasasen kosteana, en uittanu enkä kuivattanu.

Lannoitus? Tuommosia valmispuikkoja oon käyttäny…

Leikkaaminen? Joskus ihan alus sisäl leikkasin niitä, kun olivat n. 20 cm pitusia.

Onhan tää toisaalta vasta eka kesä ku yritän mitään köynnösten kanssa, mutta ois kiva tietää mitä vois ens kesänä tehä toisin, että sais tuuhean ja peittävän köynnöksen. :slight_smile:

Luin kärhöistä, että ne tarvii tosi ison multatilan… Olisko nämäkin pitäny nopeammin siirtää tilavampaan astiaan? Aika kauan alkuun olivat siinä pikkiriikkisessä minikasvihuoneessa. Mikä muuten olis sopivan kokonen kasvatuslaatikko aitoelämänlangoille…?

Aitoelämänlanka kukkii humalan seassa vasta nyt, syyskuussa. Oletan, että tämä on nyt se yksivuotinen eikä mikään jatkuva riesa tästä eteenpäin.