On yksi vuotinen ja kaunis. Minulla on kasvanut ja kukkinut tänä vuonna todella komeasti, kymmeniä kukkia!
Muutin tuon otsikon laajemmaksi, mahtuu sen alle nyt kaikki elämänlangat sovussa
Kopioin tähän alle myös Pipun "Kylvöt 2010"-ketjuun laittaman viestin koska siinä on tietoa joka on hyvä saada talteen tähän asiaketjuun:
"Ipomoea alba on kuuelämänlanka
Ipomoea nil on keisarinelämänlanka
Ipomoea purpurea on aitoelämänlanka
Ipomoea tricolor on päivänsini
Nämä kaikki ovat kiertokasveja (heimo). Mutta Convolvulus tricolor onkin kirjokierto. Sekin kuuluu kiertokasveihin. Jospa tästä olisi apua jo siemenet kylväneille. Näistä eroista ja nimistä on muistaakseni keskusteltu keväisin, mutta olisivatko ne jutut kunkin kasvin kohdalla? "
Päivänsini -ketjuun on tässä linkki, se on siellä omassa ketjussaan kuten ennenkin.
…ja minä voinkin sitten käydä poistamassa sitä sun tätä-ketjun jutusteluni:-)
edit - poistettu…
Kurkkaa halutessasi myös Päivänsini, Ipomoea tricolor-ketjuun
Ensimmäinen kylvös-kukka…
Siemen kylvetty 1.1. Lajikkeen piti olla Blue picotee mutta ei tuo nyt ihan siltä näytä.
Pitääkö siemeniä liottaa tms ennen kylvöä?
Jee, ensimmäinen aitoelämänlanka on itänyt. maanantaina taisin sen kylvää. En ole siemeniä liotellut, eli varmaankaan ei tartte, mutta kastelin kylvöksen aika märäksi, joten aika kosteassa olivat ensimmäisen vuorokauden ajan.
Korjaan, siis tiistaina kylvin. Maanantaihan oli vielä pyhäpäivä.
Kohta neliviikkoiset, kertaalleen koulitut elämänlangat

Nuo edelläkuvatut ovat kasvaneet huimasti. Minua rupesi mietityttämään, että pitäisikö niille tarjota jonkinlainen kiipeilyseinä?
Googlesta löytyi täältä 
Edit. Muutettu linkki 
Minä luulin, että ehdin kylvää vielä elämänlankaa ja nyt hoksaan, että ei ne niin kovin sutjakkaasti kasvakaan jos Viherpiiperönkin taimet on jo kuukauden vanhoja. Tosi vahvannäköisiä taimia ovat. Pitänee unohtaa elämänlanka tältä keväältä.
Mulla on vaan tämän vuoden kokemus, mutta eikös niitä vielä voisi laittaa. Minä laitoin liian aikaisin, kukkii jo, mikä on tietysti ihan kiva, mutta kyllä niitä saa monta kertaa leikellä ennen kesää. Kasvoivat hurjaa vauhtia sen alun jälkeen.
Jep, mä laitoin tänään useamman itämään ja taidan laittaa vielä lisää.
On noita siunaantunut niin montaa eri väriä “jostain” ![]()
Pitäisköhän munkin laittaa vielä "muutama"?? Hmm, jos vaikka vielä tuota Keisarinkiertoa "Sunrise Serenade".
Minulla ovat kolmesta siemenestä nyt tämänkokoiset

Pikkupioni kyllä niitä vielä kerkee laittaan, en ole vielä laittanut kun ne on kyllä aika mahottomia kasvamaan!Mutta tarttis munkin pikku hiljaa ruveta niitä kylvämään.
No hyvä. Minä tosiaan suunnittelin laittavani elämänlangat nyt huhtikuun puolessavälissä. Meni vaan vähän pasmat sekaisin kun näin täällä jo näin upeita taimia ihmisillä.
Havina, kuinka kauan sinulla meni kylvöstä kukintaan…noin suurin piirtein?
Suurinpiirtein viisi viikkoa.
Minä siirtelin hieman elämänlankoja, ja niissä oli kiertelemistä, kun olivat kiertyneet sinne ja tänne, yksi oli kiertynyt sähköjohdonkin ympärille. Siirsin ne uuden kukkahökkelin reunalla, kaikki neljä tainta, ja koitin kiertää niitä ylöspäin. Yksi oli jo tänään havainnut uuden kiipeilytelineen, ja kiertynyt parin sentin verran.
Nuo kyllä kasvaa hirveää tahtia, kunhan saavat paljon valoa.
Viime vuonna kylvin maaliskuun puolessa välissä ja kasvu oli hidasta, kunnes alkoivat saada kunnon luonnonvaloa.
Tänävuonna kylvin vasta tässä kuussa ja kasvavat suoraltakäsin nopeasti. Kesällä venyvät ja venyvät sitten urakalla.
Eli hyvin ehtii ![]()