Esikko, Primula

Hoyabella, taitavat olla huone-esikoita, P. obconica, eivät talvehdi ulkona, mutta sisällä sitä voi talvettaa viileässä, ei välttämättä ole kertakäyttökasvi.

Anoppi laittaa ain huone-esikotkin pihalle kesällä ja useampi on talvehtinu ja kukkinu seuraavana keväänä :) Meinasin itekki(jos saan nuo pysymää hengissä) laittaa kukkapenkkii kesällä ja kokeilla mitä tapahtuu

Minun kokemukseni mukaan monet esikoista ovat vahvempaa tekoa kuin uskoisikaan. Ja joskus ilahduttavat kahdellakin kukinnalla: keväällä ja jopa marraskuussa…;))

Kattelin aamust noita min esikkoja ja taas se alkaa surullinen Ensi kuivattaa lehtiä ja koht kuolee koko kasvi. Mä en vaan osaa. Nyt en oo päästäny kuivumaan, enkä myöskää pitäny ihan märkänä. Mie niin tykkäisin noista, mut onnistun tappamaa ne kuukaudes paris... surullinen Tarvitsen itku hymiön!

onpa tuo peukaloisen tiibetinesikko samannäköinen kuin kesäesikko (primula florindae) jota löytyy keltaisena ja punertavana... Onko tiibetinesikko myös tuoksuva?

tässä Primula florindae ''''Red Strain''''

Hei tässä on minun esikkoni(kait) englanninkielinen nimi on primrose. On kait aika erikoinen en ainakaan löytänyt täältä samanlaista. Ilmoitelkaa jos jollain parempaa tietoa =)

limit, kaikki esikot ovat englanniksi primrose. Esikkojen tunnistaminen tarkalleen on hiukan vaikeaa, jokin risteytyshän tuo varmaan on…

Tietääkö kukaan mistä johtuu, että joka kerta ku innostun keväällä ja ostan kauniin, punaisen esikon, se pysyy sen värisenä vain hetken ja uudet pienet kukat ovat vaaleankeltaisia, eikä niistä tule isoja? Vai muuttuisivatko ne punaisiksi jos kukista tulisi isoja? Tuntuu että sitä saa kastella monta kertaa päivässä, aina kun silmä välttää niin se on ehtinyt jo nuukahtaa. :frowning: En vaan osaa.

Kyselisin esikoiden kylvöistä. miten ja milloin kylvän seuraavat esikot:

tav. kevätesikko,Kesäesikko, Venäjänkevätesikko, Etelänkevätesikko, Loistokevätesikko ja Japaninesikko. Siemenet ovat peräisin siemenketjukirjeistä ja haluaisin nyt kokeilla tätä esikoiden kylvöä oikein huolellisesti ja oikeaoppisesti. Siis, neuvoja, pliis. Kylvänkö nyt sisälle viileään, vai ulos saamaan kylmäkäsittelyä vai suoraan huoneenlämpöön ?

Vuos takaperin miä kylvin japaninesikkoa. Laitoin purkin ulos kylmäkäsittelyyn ja itäminen oli sata varmaa. Samoin taimet kasvoivat hyvin ja olin ihmeissäni niiden kans. Monelle laitoinkin sit postia menemään taimien muodossa.

Tässä kevättalvella. Oli silloin viel lunta toisin kun nyt. Purkki oli hyvä laittaa pihalle ja lunta päälle.kun ilmat lämpenivät siemenetki itivät saamallaan kosteudella. Loppukesällä olivat suurempia kun emotaimi.

Mulla olis menossa kevätesikko ulos ja vielä on jäljellä lehto- ja syysesikko. Kannattaako nuo jälkimmäiset laittaa sisälle vai ulos?

Luntakin riittää vielä päälle nakattavaksi jos on tarvis.

Löysin upeat primula-sivut, linkki alla. 2500 kuvaa ja kylvämisestäkin puhutaan.

http://www.primulaworld.com/PWweb/index.shtml

Kaikille esikkojen ystäville ja kevätmielisille tervehdys! Kevätesikon kukat ikkunalla piristävät kummasti mieltä.

laitoin jo helmikuussa neljä vai viisi saamaani esikon siementä(joku loistoesikko) mutta eipäs ne kovin suuriksi ole ehtineet kasvaa yhdessä taitaa olla jopa 4 pienen pientä lehteä muissa varmaankin kolme.. mitäs niille teen? jos istutan nuo pienet esikot ulos niin luultavasti nypin ne myöhemmin pois rikkaruohoina, vai saavatko jonkun kasvupyrähdyksen pihalla?...vai jätänkö ne sisälle vaan kasvamaan ja odottamaan ensivuotta? niin tai voisinkai ne laittaa ulos johonkin purkkiin....

Minä kasvatin loistoesikoita viime kesänä. Annoin taimien kasvaa purkissa koko kesän. Loppu kesästä ne oli jo hyvän kokoisia ja istutin ne penkkiin. Ja näyttäs siltä että ovat selvinneet talvesta.

Minäkin kylvin viime kesänä loistoesikoita purkkeihin ja taimettumisen jälkeen laitoin ne purkkeineen multaan.Olivat jo syksyllä ihan hyvänkokoisia, mutta en ehtinyt laittaa niille aiottua penkkiä valmiiksi, niinpä jätin ne edelleen purkkeineen maahan.Näyttävät selvinneen talvesta hyvin ja nyt ovat sitten helposti siirrettävissä oikeille paikoilleen.

Kiitos Hoyabella, kauniita kukkia odotettavissa!

Näistä tuli kaunis yhdistelmä!

Mikähän esikko mahtaa olla tämä, sain sen viime kesänä Venäjän tuontina.