Fiian puuhamaa

Komea on pihasi, Fiia! Vai ei sadetta ole tullut puoleentoista kuukauteen? Niin kai, kun me täällä Etelä-Suomessa ollaan imaistu ne kaikki! Mieluusti olisin muutaman sadepilven kyllä lähettänyt sinne pohjoiseenkin…

Fiorella, kiitos. Sadelahja olis otettu ilolla vastaan. Lämpöä kyllä on piisannut täälläkin.

Fiia, onko tuo väinönputkesi lilakukkainen niin kuin kuvassa näyttää? Jos on, niin sehän on sitten varmaan vielä komeampi kuin se tavallinen vihertävän värinen. Ja aivan upeaa voisi ehkä olla sekaryhmä. Minulla ei ole omalla pihallani väinönputkea, mutta olen sellaista kyllä joskus kauan sitten nuoruudessani kasvattanut. Ja jostain syystä viime aikoina olen muistanut sen ja alkanut kaivata sitä pihalleni. Nyt kun näin tuon lilan, niin olen ihan myyty.

Tuomipihlaja, se on vähän makuasia, onko kukinto lila vai t.punainen. Vois ehkä sanoa väriä myös tummaksi viininpunaiseksi. Jos siemenet ehtivät valmistua, voin lähettää sinulle. Muistuta elokuun lopussa.

Näyttää siltä, että se ei eka vuonna vielä kuki. Mutta en ole ollenkaan varma, että se olis vain 2-vuotinen, koska se kasvaa joka kesä suurin piirtein samassa kohdassa. Ei ole ainakaan täällä kova leviämään muiden putkien tavoin.

Kiitos, Fiia olisi aivan ihanaa saada siitä siemeniä. Muistuttelen sua kyllä sitten lähempänä elokuun loppua. Värinä tumma viininpunainen kuulostaa aina vaan paremmalta :slight_smile:

(Tuomipihlaja, Angelica gigas on jättikarhunputki, ei väinönputki.)

Hups, niinpäs onkin. No, ei nimi putkea pahenna - komea on :slight_smile:

Karhun- vai väinönputki,en tiedä. Karin Berglundin kirjassa "Unelmien kotipuutarha" käytetään nimitystä jättiväinönputki. Kuukkelista löytyy nimitys jättikarhunputki. Mahtaako kasvi olla sitten jomman kumman lajike? Latinalaisissa termeissä kyseiset putket ovat samaa sukua, mutta tosin eri lajia. A. sylvestris, A. archangelica subsp. archangelica ja A. gigas. Sitten on vielä mm. meriputki A. archangelica alalaji litoralis.

Ihanan näköistä on täällä. Kova työ on ollut noitten kukkien laittamisesta.

Ei pahenna nimi, ei. Se on hieno!

(VKN:n mukaan jättikarhunputki.)

Joo, minullekin on itse asiassa aikoinaan opetettu, että A. archangelica on väinönputki ja sen alalaji litoralis on meriputki. Meriputki onkin minulle ihan tuttu meren saarista ja väinönputkeenkin olen törmännyt Lapin matkalla ja kasvattanut sitä itsekin joskus vuosia sitten. Puutarhakasvien tieteelliset nimet ovatkin jo sitten vähemmän tuttuja, kun en ole niitä missään yhteydessä joutunut opettelemaan eli A. gigaksesta en ollut koskaan ennen kuullutkaan. Tieteellisen nimen perusteella A.sylvestris ja A. gigas ovat kumminkin eri lajeja. Kuvasta vaan luulin kasvia ihmeelliseksi värimuunnokseksi väinönputkesta, kun en nimeä sen tarkemmin miettinyt. Mutta kiva on oppia nimiä näin komeille kasveille. Minua näyttää kiehtovan koko Angelica suku, koska aina olen kovasti tykännyt ihan tavallisesta karhunputkestakin, enkä oikeen ole mieltänyt sitä ainakaan rikkaruohoksi.

Tuomipihlaja, eihän karhunputki mikään rikkaruoho olekaan! Sehän on komea kasvi! =)

Luonnonkasvien lat. nimet mullekin ovat olleet tutumpia, kun aikoinaan piti opetella niitä aika moinen liuta. Toki suuri osa on unohtunut, mutta vuosien takaa saattaa putkahtaa vielä muistilokeroista jotakin yllättävää.

Tässäpä otos mun valkopenkistä, joka muotoutuu vähitellen. Tarkoitus olisi saada eri lajeihin selkeyttä. Näkee, että kasveja on hankittu/saatu yksin kappalein. Mutta mitä vihreää, paikallaan pysyvää ja n. 120 - 150 cm korkeaa vois istuttaa tuonne taakse?

Ja tässä lähempi kuva, jossa on punaisia liljoja vielä tässä vaiheessa.

Kultapallo kurkotteloo.

Tämä näkymä on joka kesä erilainen.

eipä taida tuo olla "kultapallo" rudbeckia laciniata ′goldball´. syyspäivänhattu rudbeckia lasiniata pikemminkin.

Keijuangervon kukinta on jo lopuillaan.

Mai-Lee, totta on. Ei ole se kerrottu kultapallo, vaan myytiin mulle nimellä yksinkertainen k.pallo. Lat. nimi on juuri tuo, minkä sanoit ( R.laciniata)

Kellokärkö komeilee elokuussa.