Fiian puuhamaa

Tämä ''''''''Muscadet'''''''' kidutti hidastelullaan.

Avaudu nyt jo.

Lopputulos on huikea ja hämmästyttää myös koollaan. Pitää vielä käyttää kameraa, jos koko kukinto aukenee samanaikaisesti.

Fiia, mulla on Muscadit vieläki tuon ekan kuvan asteella. Nautin siis toistaiseksi tuosta sinun kuvasta!

Laita Fiia kakaliaa tuon valkopenkin taakse. Tai niin…se kyllä kasvaa enemmän kun 150 cm…taitaa olla parimetrinen. Mutta pysyy paikallaan ja on komea koko kesän.

Satuk-a, ihan tosissaanko? Olen ollut siinä luulossa, jotta se on kova leviämään. Mistä kummasta oon saanu tuon käsityksen? Mulla oli sitä yhtenä kesänä ja "varmuuden välttämiseksi" raivasin sen pois. Komeat lehdetkin kakalialla on. Meneekö se syksyllä ränsistyneen näköiseksi? Pysyykö kakalia pystyssä?

Toisaalta olen pohtinut hyvin kapeaksi lekattua taikinamarjaa, jonka latvusta ei leikattaisi ollenkaan. En tiedä, onnistuisko se.

Naana, tervetuloa nauttimaan Muscadetista Fiian puuhamaahan.

Fiia, jos paikka yhtään sopii, niin kotkansiipi vois olla hieno kasvi sinne valkopenkin taakse.

Kyllä on Fiian pihamaa upea,rehevää ja monipuolista ja tuo mahtava pensaskaali, en ole koskaan nähnytkään, wau !

Nyt lopahtivat syystyöt. Tältä näytti tänä aamuna ja kuitenkin on vasta syyskuu. Että se siitä ilmaston lämpenemisestä.

Ja aamuvarhaisella näytti tältä. En halua talvea vielä.

Näkymä on erittäin kaunis mutta ei vielä syyskuussa.

no huh, kyllä vetää etelän ihmisen taas sanattomaksi.

Muscadit on kertkaikkisen UPEA, siihen ei ole lisättävää. Samanlaiset on näkymät Fiia täälläkin, kiiruulla kiikutin keijunmekkoja pirttiin päin aamulla, yritän jollain opilla saada talvetettua niitä.

Oh-ho!

Huh, kaunis näky sinänsä, mutta ei vielä pliis!

Eiköhän se lumi teilläkin vielä muutamaan kertaan sada ja sula ennen pysyvää lunta.

Kaunista on, mutta liian varhaista!

Kukkahöperö, onneksi keijunmekot ei oo vielä moksiskaan. Mutta hyvä kun muistutit. Miten oikein talvehditat ne? Ne on niin tosi hankalia kasvatettavia siemenistä.

Fiia, mulla oli viime talven keijunmekko ihan roikkumassa sisätiloissa. Siinä purkissa oli kyllä taimia, joita en ulos kevääll vienyt ollenkaan. Ulkoa sisälle kun pitäisi koulia vähän samaan tyyliin kuin sisältä uloskin.

Jestas sentään ja hitsi vieköön, että on sinulla tosiaan ihan varmaan Rollon hienoimpia pihoja. Ei täällä eikä sielläkään ole ennen pihasta puhuttu puutarhana, oli etupiha ja takapiha, vaikka onkin tontilla kasvatettu yhtä sun toista pensasta, kukkaa, peltoa ja kasvimaata m u t t a, mutta nyt on tunnustettava, että sinun pihaasi on peräphojolassakin puhuteltava puutarhaksikukkais pyöritystäkasvava kasvi

Nappailin itselleni tuolta pihaltasi yritettävien kasvatettavien haaveiden joukkoon sinulla menestyneitä komistuksia, joita en ole aiemmin Rollon ja enpä Keminkään korkeudella nähnyt menestyvän. Kaikkia nuita, ei ilmastonlämpeneminen voi yksin selittää, mutta kyllä paljon on todella kasvimaailmassa tapahtunut puolen vuosisadan aikana täällä Lapinläänin alueella.

Noin vehreää oli 60 luvulla ainoastaa Torniojokilaakson pihoissa, kun siellä on sen Torniojoen, muunkin maastonmuodon ja Golf-virran ansiosta ihan korkealle käsivarren kainaloon asti yltävä lauhkeampi kasvullisuusvyöhyke. Tietenkään siellä ei ollut puoliakaan nuita sinun eri kasvisorttimenttejä, mutta vehreys kylläkin oli meikäläisen mieliin kadehdittavana jo pikkulikkana jäänyt. Tetenkin vielä siellä Sveamamman puolella oli kaikki muutenkin erilaista ja ihanampaa, jopa yksin mustikatkin olivat isompia, kasvoivat helpoissa rinteissä, sai sisaallaan kerätä ja taivasta ei näkynyt metsässä Matarengin vaarojen rinteillä, niin oli rehevää. No, se niistä menneistä, ollaan(ko) nyt kuitenkin iloisia tästä viherryksestä ja vehreydestä, vaikka se on saastumisenkin syytäcool.Otetaan ilo irti siitä mihin emme juurikaan voi vaikuttaa ja ollaan sotkematta maapalloa lisää.

Se viininpun.karhunputki ehkä on niin läheinen sukulainen väinönputkelle, että sekin kukkii vain yhden kerran samasta juurakon osasta. Aina pitää Väinönputkenkin antaa tehdä uusi verso tai yksilö,entisen kukkiessa, jos meinaa satoa nauttia joka kesä.

Kuulumisiin ja kiitos opastuksesta tänne sinun sivuillesi ja onnittelut 22 vuoden menestykkeestä kasvatustyöstänne (elikkä Ukkokullallesikin kiitokset ja kannustukset uusiin puutarhahankkeisiin kanssasi)! Kaisamaaria

ps. tulipa mieleen, että tonttinne taitaa olla usein leijuvien sumujenkin ansiosta edullinen kasvupaikka ? liekkö ilmankosteudella isompikin merkitys juuri sinun puutarhallesi ?

Kaisamaaria, meillä on kyllä hyväkasvuinen maaperä. MUTTA muista nyt viitaten äskeiseen viestiisi, että kuvat valehtelevat, kun aina yrittää etsiä parhaimman kuvauskulman. Meillä on liian paljon törkeitä nurkkia suoraan sanottuna.