Oulun bauhausissa oli joulun alla myös noita violetteja.
Voi käsi sentään. Mikä tämän mun flamingoni ongelma nyt mahtaa olla??
Nyt se joutessaan sulloo tuollaisia punertavia lehtiä! Näitä on tullut kaksi. Mitä miä nyt olen tehnyt päin mäntyä? Noi kyllä tosin ei ole huonovointisen näköisiä lehtiä, ihan kiiltäväpintaisia eikä mitään rupsahtaneita. Huoh.
onkos nuo vauvanpunaisia - meinaan vastasyntyneitä ja uusia?? zamioculkas kasvini säikytteli minua myös kummallisen värisillä lehdenaluilla, nekin vihertyivät sitten kun kasvoivat ja järkiintyivät vanhempana
En miä oikein vauvanpunaisista tiedä… Kun mun mielestä tuossa on aina aiemmin uudet pikkulehdet olleet alusta asti vihreitä kuitenkin… Ja varretkin noissa on punaiset! Ja tuolta näyttää tulevan vielä lisääkin tuollaisia! Herran pieksut sentään…
Safrane, tuo on ihan normaalia pikkulehden väriä ainakin isolle flamingonkukalle. Miulla on ollut parikymmentä vuotta ja aina lehdet ovat tuon näköisiä kunnes kasvavat ja vihertyvät.
Minun flamingoa vaivaa jokin, kuivuus tai märkyys. On kasvanut ja kukkinut koko talven jouluun asti mutta nyt lurpottaa ja jurottaa. Se saa siis muuttaa nyt semihydroon. Jos ei elä niin sitten kuolee.
Tähän aikaan vuodesta voisi kuvitella märkyyden mieluummin vaivaavan kuin kuivuuden. Siis jos ei ole lisävaloa.
Jossain ketjussa jo kehuinkin, kun meillä on ihmeellinen flamingo. Se on kukkinut jo yli 2 vuotta, siis ilman ainoatakaan kukatonta päivää! Ja huonolla hoidolla on, taitaa siis tykätä olla välillä ihan korppukuiva.
Juu, kyllä noi pikkulehdet kasvaessaan näyttää vihertyvän. Meinas vaan paniikki iskeä, kun aiemmin noi pikkulehdet ovat olleet ihan alusta asti vihreät. Ajattelin tässä, että tosiaan vasta viime vuoden loppupuolella (muistaakseni lokakuussa ehkä?) kyhäsin tämän minun pienokaiseni kasaan siitä vanhasta raaskusta joka heitti henkensä… Johtuukohan kasvin nuoruudesta mahdollisesti, ettei ainakaan vielä kuki? Nyt olen laittanut tuon hieman isompaan ruukkuun, mullan sekaan sekoitin kevytsoraa. Tai sitten vaan en yksinkertaisesti saa nauttia sen kukkimisesta ollenkaan…?
Mikähän puutos tai muuta vikaa on Isossa flamingonkukassani, kun lehdet kellastuvat? Onko liian viileässä 17-20C? Valoa ei saa ainakaan liikaa eikä vettäkään.
Ei ollu märkyys syynä minun flamingon lurpotukseen, ihan rutikuiva oli. Oisko päässy kuivuun liikaa talven aikana ko kastelu ei auttanu. Olen kyllä kastellu suht runsaasti ja säännöllisesti ko oli saviruukussa.
Niin eipä ole ketään vastannut, mutta lisään vielä, että lehdistä katoaa niinkun vihreys, muuttuvat sellaiseksi hailun väriseksi, laikukkaaksi, lehtivihreä ikään kuin katoaa ja sitten lehdet kuivuvat. Mitään näkyviä ötököitä en ole nähnyt, mutta lehden hangoissa oli jotain valkoista pehmeää tahnaa, joka pyyhkiessä tuli helposti pois. Onko jotain sienitautia? Auttaiskos tämä jotain?
Viikonloppuna kotiini muutti tällainen.
Nimettömänä ostettu, mutta lienee pikkuflamingonkukka Anthurium scherzerianum tai joku sen hybridi.
Voi elämä miten ihastuttava!!!!!!
Jos vaikka auttaisi, niin tässä kuva siitä kellastuneesta lehdestä.
Mitenköhän saisin flamingonkukkani kukkimaan. Ostin sen pari vuotta sitten ikeasta ja vaihdoin sen vesiviljelyyn. Komeaa on kasvu ja lehdistö mutta, kukkaa ei pukkaa
Olisikohan noihin lehtivikoihin syynä liian vähän valoa kasteluun ja lämpötilaan suhteutettuna. Semmoisia öljymäisiä läiskiä ja kuihtuvia lehtiä silloin tulee.
Kasvi kyllä piristyy ja kunnon lehdet ja kukinnot tulee kun pääsee ulos kesäksi auringolta suojattuun mutta lämpimään paikkaan
Joo, valoa se ainakaan liikaa ei ole saanut. On asustellut jo kauan pohjoisen puolen ikkunan alla. Mutta ei se kyllä paljon vettäkään ole pimeenä aikana saanut ja eikä se lämpösessäkään ole (öisin joskus jopa 17 C, päivällä max 21 C. Nyt näkyy muutama uusi lehden alku, joten toivoa voi vielä olla. Siirränkö heti valoisampaan, mutta vieläkin viilempään tilaan? Ai, että tuonkin voisi viedä ulos kesällä, yöksikin vai? Voinko lannoittaa sitä kukkiville kasville tarkoitetuilla puikoilla (niillä punaisilla)?
Mulla on kokeeksi ollut flamingonkukkia pohjois ja etelä ikkunoilla. Pohjoisen puolella näkyvät kärsivän ja alkaa kellastuttaa lehtiä. Auringossa lehdet ovat napakoita ja kasvit hyvin voivan näköisiä. Kokeiles vaihtaa vähän lämpimämpään paikkaan? Anopillakin tuo kukoistaa ja kukkii taukoamatta auringossa. Kuumimpaan paahteeseen laitetaan säleitä vähän suojaksi.
Tässä uusin höyrähdys. Kukat voi olla valkeita, vaal.punaisia tai sitten punaista. Ei kukkakaupan täti osannut tarkemmin sanoa kun oli tullut joskus lähetys jossa noita värejä oli. Samapa tuo, oli niin kauniin hyöteä etten voinut olla ostamatta.
kuvakoko on S, näkyy siks tekevän tuommoisen ikävännäköisen verkon noihin kuviin...
Kissat selkeästi ihmettelee että missä se paljon puhuttu flamingo luuraa