Flamingokukka, Anthurium

Varot vaan liikakastelua niin hyvin pärjäät! Tuo merileväsumuttelu tekee hyvää kasveille, kunhan et liikaa lotraa siinäkään tuon veden kanssa. Näin talvisaikaan on parempi antaa noiden mullan kuivahtaa ihan kunnolla, ei ne siitä näy kärsivän.

Tukihenkilöksi en menis kovin kehumaan, omia kokemuksia voin jakaa kyllä mielelläni, mitkä konstit parhaaksi olen noiden suhteen katsonut.

Lueskelin tätä flamingopalstaa ja ihastuin, kun löytyi lämpimästä pitävä kukkiva kasvi. Ongelmapaikka on tosi valoisa, mutta aina lämmintä yli 20. Tälläiseen sit ihastuin plantageenissa. Ostin myös altakasteluruukun, mutten taida siihen laittaa, jos kerta saapi kuivahtaa välillä kunnolla?

Hienon kasvin olet löytänytkin!  En laittaisi tuota kyllä altakasteluruukkuun, eikä mullanvaihdollakaan ole kiirettä.

Myskimalvalle kiitos tiedosta:D. Tämä on kyllä kiitettävän monipuolinen ja mielenkiintoinen palsta koskien kaikkea kasvatettavaa!

Valkoinen flamingo sai rinnalleen punaisen, lapussa luki täydellinen punainen ja nimikin on, mutten ny muista. Kurkkaan kun kastelen kaverit tonne korkeuksiin:D Aikas pieni vielä ton ison rinnalla, mut kyl se kasvaa.

Hienoa, kaiku! Siitä se karkaa mopo käsistä aina kun kohdalle sattuu uus väri  Mutta on nuo kyllä niin ihania sitten kun kukkivat lähes tauotta. Ja  kun niitä on useampia hankittuna niin jatkuvasti on jossain kukkia. Ainoa noista omistani joka kiukuttelee tuon kukinnan suhteen on liiteristä hankittu punavihreä kukkainen. Muut kyllä paikkailee sen kukkimattomuutta sitten senkin edestä . Edelleen etsiskelen violettikukkaista flamingoa mutta eiköhän se vielä vastaan kävele 

Kävin ystävälle etsimässä tuliaisia ihan heidän paikallisesta kukkakaupasta ja sinneppä oli juuri tullut lasti uusia kasveja. Tälläisen liilan flamingon ostin edellisten kahden kaveriksi, en vaan saanu siitä silmiäni irti eli nätti on.
Huomasin myskimalvan myös etsivän tän väristä ja en yhtään ihmettele miksi.
Kuvasta varmaan näkee, että tää on muuten lehdiltään  erilainen ja toi kukan suojalehti myös on tollanen kapean mallinen.

Aivan ihana löytö! 

Kiitos Myskimalva!

Oli muuten ainoa tän värinen, toinen oli sellanen vaaleanpunaiseen vivahtava valkoinen ja molemmat oli aika herkkuja:D

Tiedätkös, kaiku, että tuosta kuvasta johtuen mun tarttee varmaan viikonloppuna käydä kiertelee tän kylän kukkakaupat…

Mie äidille uutta löytöä kuhhuin ja se oli sitä mieltä, et mulle pittää laittaa kohta porttikielto kukkakauppoihin:)))

voi ku ihana kaikulla!

Tässä vielä tosta pötikästä kuva teidän iloksi.

Kiva pötikka :slight_smile:

Kukkiiko vanha flamingokukkanne parhaillaan, ellei siis ole vasta kaupasta ostettu?
Omani ja ainokaiseni on kukkinut jouluntienoolta eli ostosta asti ja nyt viimeinenkin kukkakorsi kuivuu pois.

"Kai" tuommoinen kukinta tauko on ihan normaalia, mutta kuuluuko se erityisesti jotenkin tähän vuodenaikaan, eli onkohan hän ns. lyhyenpäivän kukkija?

Vai onko kyse kauhulla odottamastani vakavasta hoitovirheestä? Meinaa nousta herne nokkaan, kun olen koko ajan tarkkaillut sitä peläten pahinta. Edellinen ja ensimmäinen kasvatuskokeiluni meni kymmenkunta vuotta sitten täysin metsään.

Onneksi täällä myskimalva antoi realistisia täsmäkasvatusohjeita. Niitä olen yrittänyt talven noudattaa. Nythän pitäis kuitenkin jo alkaa helpottamaan kun kevät on tullut, mutta hirvittää silti.

Uusia kukkanuppuja en ole huomannut, lehdet sensijaan näyttävät mielestäni rauhoittavan hyväkuntoisilta(?) lähinnä ne kasvattavat tällähaavaa vain kokoaan.

Kyllä mulla nuo flamingot kukkii lähes kokoajan, pieniä taukoja lukuunottamatta. Paitsi se lidlin kirjavakukkainen jurottaa, on kukkinut vain ja ainoastaan sen kerran kun sen kaupasta kotiin kannoin. Ja yhä edelleen kasvatan noita täydessä auringonpaisteessa, harvoin laitan edes sälekaihtimia suojaksi. Enkä pidä aluslautasella lekasoraa jossa olisi vettä vaan annan kuivahtaa ihan reilusti ennenkuin kastelen taas. Siis päinvastoin kuin kukkakirjat ohjeistavat.

Minulla flammareiden kukat tulevat ensin valkeavihertäviksi, ja sitten ruskistuvat. Kokeilin laittaa valoisalle ikkunalle, sama juttu. Minulla on punainen, vaal.punainen ja valkoinen. Kaikilla sama juttu. Kastelen reippaasti kerran viikossa, lannoitan nyt n. joka toinen vko.

Kuningatar, mitä tarkoitat valoisalla ikkunalla? Olen itse huomannut ainakin että pohjoispuolella eivät tykkää kasvaa vaan alkavat tehdä hidasta kuolemaa. Mahdollisimman lämmin, aurinkoinen paikka on noille mieleen ja kerran viikossa kastelua normaalisti, ei liikaa. Annan mullan kyllä kuivahtaa välillä ennen seuraavaa kastelua. Kanankakka puikkoja laitoin joskus aikaa sitten, olen hyvin epäsäännöllinen kukkien hoitaja. Noilla ohjein pärjäävät ainakin minulla ja kukkivat.

Myskimalva, kiitosta. Nuo minun ikkunani ovat etelä-länsi-ikkunoita.Aurinko paistaa porottaa suurista 70-luvun tiilitalon ikkunoista sisään koko iltapäivän-illansuun (ja talvella yllä on sensijaan loisteputkivalaisin fluora. Onkohan paiste sitten liian kuumaa, vai juuri sopivaa? Saan kyllä eteen valoverhon, mutta rajaakohan se sitten liikaa? Toinen vaihtoehto olisi itä-ikkuna, jossa 2 fluoraa lisänä.

Hei Kuningatar! Enpä usko että nuo liiallisesta paahteesta kärsisivät koska samanlaisella kasvupaikalla omanikin ovat. Mullakin saa kyllä sälekaihtimet tarvittaessa eteen mutta harvemmin niitä kyllä laitan. Ja talvella ei ole mitään erikoislamppuja noiden päällä.