Flamingokukka, Anthurium

Ok, Myskimalva, täytyypä vielä yrittää samalla konstilla :))

Millaisessa kasvualustassa kasvatatte näitä?
Luin jostain julkaisusta, että Flamigokukat kasvavat epifyytteinä eli kai puidenrungoilla kuten lehtikaktukset ja suurin osa orkideoista.

Olen jo kevättalvella siirtänyt omani 70% kaarna-alustaan. En tiiä sitten onko jo liiankin ilmava. Tällä hetkellä ei kuki mutta lehtien kasvu on hyvää.

Ihan normaali mullassa mulla nuo ainakin ovat. Siinä mitä milloinkin on tullut ostettua kun on mullanvaihdon aika. Paraikaa kaikki kukkivat, jopa se “hankala” kirjavakukkainen joka ei ole kukkinut kun sen ainoan kerran kun sen kaupasta toin joskus aikaa sitten.

Ei näitä ketjuja saisi luke, ei sitten edes vahingossa, jälleen yksi mast hääv listaan merkittäväksi :smiley:

Kivaa, saatan saada pistokkaan ystävältä, mutta ei uskaltanut taata, että selviää hengissä, kun on jäänyt vähän huonolle hoidolle :slight_smile: Maltan tuskin odottaa.

paapelo, kyllä näihin(kin) kannattaa hullaantua 

Juu ja minä olen vielä sellainen luonne, että hullaannun turhankin helposti :smiley:

Tänään käskin miehen koluta työpaikkansa kasvit läpi ja tuoda pistokkaita, kuka tietää mitä sieltä sitten löytyykään :smiley:

Psst, sitä kutsutaan kasvin hoidoksi ;D

Kivaa, nyt minulla on hyvän näköiset jakopalat :slight_smile:

Mikähän pikkuflamingonkukkaani vaivaa,kun se jatkuvasti kellastuttaa lehtiään?

Paljoa kyseisestä kasvista vielä tiedä, mutta olisiko multa juntaantunut liian tiiviiksi tai kastelun osalta jotain mistä ei pidä.

Viihtyisikö samanlaisessa multaseoksessa, kun Hoyat? Ajattelin myös, että ehkä tavallisen kukkamulta ei ole sille paras mahdollinen kasvualusta. Mullan olen kyllä vaihtanut tänä keväänä.

Kakapo, minulla nuo kasvaa kyllä ihan tavallisessa mullassa hyvin. Kasvupaikka kannattaa valita mahdollisimman aurinkoinen ja kastelu niin että multa kuivahtaa välillä. Jatkuva märkyys voi kellastuttaa?
Hyvinvoivina kukinta on lähes tauotonta.

Minäkin olen ymmärtänyt, että ei ole niin kranttu mullan suhteen, kunhan pysyy ilmavana :slight_smile:

kakapo Flamingokukka on epifyytti kuten orkideat ja kai hoyatkin pääsääntöisesti.
 Minulla on kaarnasilppuun siirtymisen jälkeen viihtynyt entistäkin paremmin.

Kasvaa itä ikkunalla. Tosin kovimmalla paahteella varjostan sälekaihtimilla. Lannoitettakin kannattaa ehkä vähän miettiä kun kyseessä on epifyytti ja etenkin kun se sinulla on selkeästi heikossa hapessa tällähetkellä.

Minun flamingoni lehdet ovat huomattavasti suuremmat kuin tuossa Myskimalvan upeasti kukkivassa yksilössä. Minulla ei kukkinut edes uutena noin komiasti. Kannattaa siis muskimalvan ohjeille kallistaa korvaansa. Kuvat puhuvat puolestaan.

Ihana kissa!

Kiitos hyvistä neuvoista. Siirrän sen nyt heti ilmavampaan multaan, ja vähennän kastelua.

Bobbie, noita flamingoja on olemassa myös isompilehtisinä kuin tuo minun kuvassa oleva. Ja kissahan oli tottakai kärppänä perässä kun siirsin tuon kasvin ikkunan luota kuvauksen ajaksi.
Kerroit suojaavasi sälekaihtimilla paahteelta. Minä taas en tee tuota vaan annan auringon porottaa suoraan. 
Kuivahtaminen ja epäsäännöllinen lannoitus=takuuvarma kukinta 

Laitoin nyt omat pienet jakopalat multaan. Sekoitin orkideamultaa ja tavallista multaa sekaisin, koska tuo tavallinen multa oli sen sorttista, että junttaantuu jo ekasta kastelusta.

Toivotaan, että viihtyy, jos ei niin multa vaihtoon vain :slight_smile:

Paapelo, mulla noi on kaupan halvimmassa mullassa

Mies osti minulle yhtä multaa, joka on tappanut vaikka kuinka monta kukkaa minulta, joiden PITÄISI olla sitkeitä, joten pelasin varman päälle :smiley: