Meidän vanhempien naapurilla oli valtava gardenia ikkunalla ja täynnä kukkia keväisin. En tajua mitän oliki kasvanu niin isoks ja komeeks…
Aivan upeita kukkia. Melkein haistan tuoksun… Minä olen onnistunut tappamaan kaksi keikaria. Ensimmäisen mullanvaihdossa muutama vuosi sitten, kun en älynnyt laittaa hapanta multaa. Toinen meni kaksi kesää, mutta toinen talvi oli liikaa. Se tiputteli lehtiään ja oli melkein pelkkää puutunutta rankaa. Luultavasti tein jotain pieleen senkin kanssa. Siinä on kyllä ihana tuoksu ja kukat vaihtavat väriä kirkkaan valkoisesta melkein kermaan ennen kuin kuolevat ja samalla tuoksunkin vivahde muuttuu.
Harmittaa, etten osaa pitää sitä hengissä.
Kyllä se gardenia kasvaa todella jätti kokoiseksi. Minulla oli edellinen valtavan suuri ja siinä sattoi olla yhtä aikaa kymmeniä kukkia auki. Silloin kyllä tuntui, että tukehtuu sen tuoksuun. Lopulta se oli raakasti kannettava kompostiin, kun vei niin paljon tilaa. Nyt taas kukoistaa ja kasvaa kovaa vauhtia ja juo kuin juoppo konsanaan.
niin ja gardenia on todella kaunis ihan viherkasvinakin mutta kukkivana aah niin kaunis.
thaimaassa se oli iso koristepensas enkä ensin edes ymmärtänyt että on keikarinkukka… kukkien hieno muoto,tuoksu ja lehtien upea kiilto kuitenkin paljasti ison pensaan keikariksi:) …Tänään en vain voinut vastustaa gardenian viekoittelua ja oli aiwan pakko ostaa upea tuuhea nuppuja rahkanaan oleva keikari… Onhan tuo vanha keikarikin vielä elossa nippanappa 3 kuivahkolla rangalla joissa lehtiruusukkeet päässä…En kuitenkaan saa siitä vielä piiiiitkään aikaan pistokasmateriaalia kun tässä uudessa komistuksessa on runsaasti uutta kasvustoa… Kunhan kukinto on ohi niiiiin ihan oikeasti on pakko saada edes yksi pistokas juurrutettua vedessä hydroon laitettavaksi.
laitoin kaikille eilen ostetuille provadopuikkoa multaan ihan varmuuden maksimoimiseski… minulla kun ei ole ikinään mitään öttiäisiä ollut muuten kuin ostokukista levinneenä. Yhden puikon laitoin keikarille…Nyt siinä oli ihanasti nuppu auennut ja ah lisää aukeaa, laskeskelin että ainakin 20 nuppua on vielä eli kukinto on ihan aluillaan ja oivon että aukaisee kaikki kun yleensä tipittelee nuput ja lakastuu koko kasvi alta aikayksikön… Laitan sille erikoisolot jotta ilmankosteutta olisi riittävästi ja otan hänet suihkuun mukaan hengittämään höyryä joka päivä:)
ihanaa nyt on alkanut uusia nuppuja aukeamaan ja parasta aikaa on 3 nuppua auki… on se niiiin kaunis ja ihanaa kun saan sen jatkamaan kukintaa kun yleensä het tiputtaa nuput kun kaupasta kotiin kiikuttaa:) Tuo raasku ja tämä uusi keikari ovat joka päivä suihkuhuoneessa höyryhengittämässä kun käydään iltasuihkussa lasten kanssa…se ehkä auttaa että ilmakosteutta saa siten lisättyä edes hetkellisesti.
Viisi kukkaa auki ja kaksi avautumassa. Kylläpä on ihana näöltään ja tuoksultaan.
Ovat hätäisiä kukkia kun lakatuvat parin päivän sisällä…Meillä on niin lämmintä kun teen puuhelalla ruuat että kukat kukkii tosi nopeasti
Uuteen kämppään muutettiin, ostin taas uuden gardenian, nyt niitä on kaks. Ihan eka kuoli liian emäksiseen multaan.
Muttamutta, hyvin tykkäävät uudesta kämpästä, ilma jotenkin parempilaatuista kun edellisessä kämpässä ja tilaa enemmän. Nyt nuppuja paljon ja yksi olikin avautumassa tässä perjantaina, mutta nyt kun ollaan täällä mökillä niin saanen nähdä että miltä näyttää kun huomenna menen kotiin, onko kukka auennut.
Gardenia kasvaa ja kukkii. Kukkia on tänäkin keväänä parhaimmillaan auki 22kpl. Muuten on todella juoppo, kun minulla on saviruukussa.
Mun gardenia avas ekan kukkansa äsken! Aivan mieletön tuoksu täyttää koko asunnon. Mulla on kestokasteluruukussa ja kastellaan sadevedellä. Multa on melkein litimärkä koko ajan.
apuvaaaa keikari on ihan kärsimässä minun hoidossa… kukki osan kukista ja osan tiputti nuppuina alas ja alkoi kellastuttaa ja ruskettamaan lehtiä… öttiäisiä ei ole mutta veikkaan kuivaa ilmaa vaikka joka päivä onkin mukana suihkussa. Saisi nyt siitä edes yhden pistokkaan juurtumaan vedessä niin avot.
Auts!
Omani ovat nyt aika hyvässä kunnossa, kun pääsivät uuteen kämppään. Jotenkin ilmanlaatu erilaista ja parempaa kukille. Kukat kyllä tykkää tästä kämpästä.
On sitten komea Rea gardeniasi. Itsellä aika uusi tuttavuus sain sen maaliskuussa ja kukki silloin kellertävän vaalein kukin, nyt on nuppuja täynnä. Muistan myös, että kukka vaiheessa tuoksuu hyvälle.
Tuli vähän pimeä kuva, kun täällä etelässä on jo pimeää.
Aika nättejä teidän gardenianne ovat. Mitähän ihmettä voisi tehdä sille, kun gardenian lehdet haalistuu vaaleanvihreiks :S ?
Lisää valoa, kalkitonta vettä ja lannoitetta!
Vain mitenkäs saan kukkimaan? Kasvaa kyllä ja lehdet ovat tumman vihreät mutta kukkia ei vain näy.
oi ja voi minua ja minun ei niin vihreätä multapeukaloa… Näkisittepä sen minun uudemman keikarin… Se on ihan kuollut koppura vaikka olen sitä yrittänyt pitää sopivan kosteana… Yksi oksa enään jossa vihreitä lehtiä… Vein sen eilen suihkuun ja vaihdan siihen huomena mullat ja koitan antaa sille tekohengitystä kovemmalla ilmankosteudella… en taida saada tuostakaan pistokasta juurrutettua vedessä vesiviljelyyn laitettavaksi:/