Hankalimman savipeltohistoriikki (II)

2008

2012. Harmillisesti eri kuvakulma, kun ei tullut tällä kertaa kiivettyä naapurin katolle.

WAU! Kerro, mitä heiniä tuossa isojen kivien juurella? Pysyvätkö hyvin paikallaan vai onko ne rajattu?

2008

2012

Se on sininata. Ihana heinä. Kaksi vuotta nuo on tuossa olleet ihan rajaamatta ja toistaiseksi ainakin ovat pysyneet paikallaan.

Ne kaunistivat pihaa pitkälle talveenkin, kunnes lumi peitti ne alleen.

Hienoksi olette uurastaneet! Nostan hattua!

Näkymä etupihalta 2008

Ja pari otosta samasta paikasta vuodelta 2012.

Loistava kuva savitenavasta!! :slight_smile: Havut ovat tosi kauniita. Onks se kuusi pesäkuusi? Pitääkö suojata keväällä? Ja onpa kaunis se sininata. Munhan täytyy sellainen saada edes purkkiin, kun täällä ei yhtään ole tuollaista soraikkoa.

Kun aina tuntuu niin keskeneräiseltä, niin on hyvä välillä katsella noita viiden vuoden takaisia kuvia ja huomata, että ai tuollaistako täällä olikin, eihän tässä nyt ihan samassa jamassa enää olla. Olen niin kovin kiitollinen tästä kaikesta.

Laitoin nyt helmikuussa 53:n eri perennan siemeniä hangen alle, ensimmäiset perennakylvökseni ikinä,  kiitos penttiläisille!  enkä panisi päätäni pantiksi että niistä meikäläisen kyvyillä kovin mittava sato tulee, mutta entäs jos ne itävätkin! Mihinkäs ne istutetaan?

Tässä ensi kesän projekteja:

Tähän samanlainen vallikivikohopenkki kuin viime keväänä nousi takapihan rinteeseen. Kohopenkin on tarkoitus yltää tuon takavasemmalla näkyvän perheomenapuun ympäri, maan lisäys puun juuristoalueella max 20 cm ja halkaisijaltaan vähintään 60 sentin suoja-alue tyven ympärille, luultavasti turveharkoilla.

Punakanelin (uskomatonta ettei mulla ole siitä parempaa kuvaa) ympärille pitäisi saada istutusalue myös. Sanomalehteä alle, multaa päälle ja se min. 60 cm rinkula tyven ympärille. Istutusalueen reunus on ratkaisematta, mutta kai siihenkin tulee pari kerrosta vallikiveä. En ymmärrä mitä ajattelimme kun istutimme puun noin, ilman minkään sortin kumpua.

Muok. Keinujen takana näkyvälle savikummulle pitäisi tehdä joku naamiointitoimenpide myös..

Kiitokset kehuista!

Juu, saviukkelin alla olevassa kuvassa on pesäkuusi. En ole suojannut, mutta aika pitkään tuossa on lumi päällä kun "puu" on niin matala. Ympärillä olevaa kasvustoa joutuu vähän hillitsemään jotta kuusen alaoksat saisivat valoa. Muuten ne pudottavat neulasensa.

Ei meilläkään mitään soraa missään luonnostaan ole, tuohon isojen kivien eteen sekoitin saveen hiekkaa ja multaa ja katteeksi toin keinutyömaalta yli jääneet turvahiekat.

Ja sitten tämä puutarhasuunnittelun helmi.. Tuo polku pitää muuttaa kokonaan istutusalueeksi tai ainakin kaventaa jalanjäljen levyiseksi. Se menee kahden omenapuun oksien alta niin ettei siitä pääse kuin ryömimällä.

Ja viimeisenä sekä työläimpänä...

tämä kulmaus, jonka suunnittelemisessa on ollut suuria vaikeuksia. Näkyvyys risteyksessä pitäisi säilyttää ja kuitenkin saada merkittyä oma reviiri tyylikkäästi - ja lisäksi tähän kasataan lumet sekä kunnan että omalta puolelta. Olen saanut suunnitteluapuja täältä pentistä ja naapurilta ja jonkinlainen suunnitelma on viimein olemassa. 1-3 lehtipuuta, juurelle matalia havuja, maksaruohoja ynnä muita kivikkokasveja ja sipulikukkia. Kiviä pitäisi tuoda kuorma ja maata vähän kohottaa, eihän tuossa savessa mikään elä.

Näiden projektien lisäksi pitäisi tietysti jokaista pihan perennaa vähän siirtää ja jos vaan puoliso ehtii niin kovasti toivon että hän rakentaisi köynnösportin tai pari.

Kivoja suunnitelmia! Tuosta polusta tuli mieleen, että entäs jos omenapuista sahaa alimpia oksia pois, niin ettei ihan ryömiä tarttis. Vai ovatkos jo aivan liian isoja poistettaviksi? Tää nyt ei varmaan ollut kokonaisuuden kannalta muutakuin hölmö mieleenjuolahdus. Omppupuiden suojaus on kuitenkin helpompaa, jos ei päästä oksia kasvamaan kovin matalalta.

Sama tuli mulla mieleen, sillä sitten kun on mennyt 20 vuotta, niin se matalalla oleva hyvin paksuksi kasvanut oksa aiheuttaa vielä enemmän liikkumishankaluuksia.

Itse sain leikkuuohjeeksi alhaalla oleville oksille, että 1/3 oksanpituudesta pois vuoden välein, kunnes oksasta päästy eroon. Tämän pitäisi samalla kiihdyttää puuta kasvattamaan uusia oksia runkoon ylemmäs, sillä ko. puussa oli vähän rungosta lähteviä oksia, ja osa vähistä tosiaan ihan liian alhaalla. 

Tosikko, kiitos tuosta neuvosta. Tuolla keinollahan voi varmaan poistaa jo vähän isompiakin oksia. Meidän uudemmista omenapuista olen älynnyt poistaa jo nuorena alimpia oksia. Jatkan sitä kunnes olen tyytyväinen siihen, miltä korkeudelta alin lähtee.

Hienosti kehittyy Hankalimman piha :slight_smile:

Toskikko, tuo olikin hyvä neuvo! Myös meillä tarpeen poistaa jokunen alaoksa.

Siis voi että te ootte ihania! Ei meille olis tullut varmasti ikinä mieleen sellainen vaihtoehto! Ja kun puut ovat vasta 5-vuotiaita, eivät varmaan ota nokkiinsakaan oksien poistosta, varsinkin jos tekee vielä tuon Tosikon saaman ohjeen mukaan. Voi KIITOS! 

Niin paljon kuin olen lukenut puutarhalehtiä ja -kirjoja niin eipä ole kyllä penttiläisten tietopankin voittanutta.

Mun saama ohje on puutarhamessuilta peräisin. Oli jokin ohjelmaosuus omenapuiden leikkuusta, ja mulla sattui olemaan täsmäkysymys aiheesta.

Kömmin tänään viikon sairastamisen jälkeen petistä pihalle katselemaan omenapuiden alaoksia sillä silmällä. Olkoot nyt vielä muutaman viikon, ei viitsi peuraverkkoja aukoa. Meidänkin pihalla on muuten nyt aina niin muodikas vesiaihe:

Ja takuuvarma lapsenvahti. Autotallin syöksytorvet ja sadevesiviemärit on vielä laittamatta.

Yritin kuvata putoavaa vesipisaraa. Tämän lähemmäs en osunut, pitää jatkaa harjoituksia. Mutta keväältä tämä kumminkin näyttää.

Varjon puolella uinuvat hankikylvökset lapsilta ja muilta luontokappaleilta suojattuina.

Enpäs malta olla kehumatta että autotallissa on kipsilevyt paikallaan seinissä ja katossa. Naapurista lainatun levyhissin korkeus loppui vähän kesken, mutta kätevä isäntä askarteli jatkopalan. En mä nyt muuten niin intoilisi tämän autotallin edistymisestä, mutta kun se on valmis, rakennustarvikevuori siirtyy mun tulevasta "puutarhavajasta" tänne ja "vaja" alkaa puolestaan edistyä.

Makeet suojukset noilla hankikylvöillä  Mun hankikylvöjen päällä on talsineet irtokissat ja jänikset.