Härkäpapu, Vicia faba

Kiitti! Sielläpä oli lupaava juttua, vaikka mulla onkin eri lajike.  

Nuu, itsekin tykkään että härkis ei oo paha vatsalle, mutta se oli härkäpapua ja hernettä koskeva artikkeli, joten tuli vaan mieleen.

Weikko, itsekin kasvattelin viimevuonna punaista ja vihreää härkäpapua ja punainen tuntui olevan enemmän minun mieleen. Kasvoi ja tuotti paremman sadon kuin vihreä.

Q, mikä sen sun punaisen lajikkeen nimi on?

Kun mä en muista. Hyötykasviyhdistykseltä tilasin muistaakseni viimevuonna. Katoin tän vuoden lehdestä, mutta vaikutti ettei ollut enää. Piti mummolla kattoo, kun se vanha lehti on siellä, mutta mummo pyörtyi saunan jälkeen ja jäi omat jutut vähän puolitiehen kun piti ambulanssia alkaa tilaileen. Mummo on kyllä ilmeisesti nyt ihan kunnossa, mutta en sit enää siinä rytäkässä muistanut muita juttuja, jäi tomaatitkin kastelematta. Mutta yritän muistaa katsoo löydänkö sen kun käyn seuraavan kerran maapläntillä.

Mukava että laitoit tuon lisäyksen että mummo on nyt kunnossa :slight_smile:

Onneksi säästän kaiken. Siemenlaatikossa oli vielä viimevuotisen tilauksen lasku arkistoituna ja sieltä selvisi, että olivat sellaisia kuin Karmantsyn. Näytti olevan tämänkin vuoden luettelossa, kun tarkemmin katselin, sellaisia kuin Karmazyn, lienee sama vaikka onkin vähän eritavalla kirjoitettu. 50-60cm, vaaleanpunaiset siemenet, maku erityisen herkullinen.

Nuu onneksi satuttiin paikalle, niin saatiin heti auto hätiin. Ei sieltä kyllä mitään selvinny, mutta epäilivät että tuon alzheimerin taudin oireita. Isukki jäi sinne yöksi tarkkailemaan tilannetta, että nyt pysty jo ajatteleen sen verran papuasioitakin, että tuli tämäkin lajikeasia jo selvitettyä :wink:

Hyvä juttu ja kiitti tiedosta.

Tulin pari päivää sitten matkalta ja huomsin, että suurin osa härkäpapujeni kukista ei ole pölyttynyt. Kukkia oli kyllä runsaasti ja kasvit ovat korkeita ja tanakoita. Ovatko kukat voineet jäädä pölyttymättä kuivuuden takia, vai voiko sille olla muita syitä? Kasvualusta on melko hiekkapitoinen, kalkittu ja hevosenlannalla lannoitettu. Mitä voin tehdä, että loput kukat pölyttyvät paremmin?

Eikö herneet ja pavut ole itsepölytteisiä. Olisiko ollut tuulesta puutetta??? :-o

Härkäpavun kukka on aika erikoinen väreiltään - mustavalkoinen.

Mie olen tuota myös ihaillut. Sehän kelpaisi vaikka kesäkukkaistutuksiin.

Minkä kokoisiksi härkäpavut kasvaa? Mulla on ensimmäistä kertaa niitä, mutta kun kaikki kasvaa tänä vuonna mineinä…ei voi tietää millasia niiden pitäisi olla.

Riippuu varmaan lajikkeesta vähän. Maatiaislajit on aika pienipalkoisia, mutta varsinaisista ruokahärkäpavuista esim. Hangdown Green jota olen kasvatellut pääasiassa on n. 15 senttinen paloltaan. Sekin vaihtelee, mutta jotain tuota luokkaa.

ok, entäs koko kasvi? Mulla ruokahärkäpapu, jonka nimeä en muista. Siemenpussikin tuli heitettyä menemään… Nyt ne on about puoleen väliin säärtä. Ajattelin, että miten korkeiksi ne oikeen kasvaa, tarviiko paljonkin tukea jne.

Puoleen metriin nyt ainakin, ehkä metrin korkeita voi tulla joistain. Ei tarvitse tukea pahemmin. Mun kaatuivat kyllä viime vuonna ne, jotka olivat kasvarin vieressä ja tuli todellinen kaatosade, vettä tuli taivaalta ja katolta hiukan liikaa. 

Kyllä härkäpavut kasvavat metrin ainakin ja ylikin. Hangdown:it kasvoi melkein 150 senttisiksi. Tässä kuvassa tänä aamuna kuvattu Red Epicure ja Triple White. Kepit on valmiina, että joku vaikka tukisi ne…Osa on jo maata myöden. Joka vuosi olen kaikki senverran tukenut, etteivät repsota.

(Kukakohan viittis kitkeä noi polut )

Ai, mulla on varmaan ollut vähän erilainen paikka niille, kun ei niistä mitään korkeita tullut, kuivaa savipeltoa ja muutenkin huonoa maata. Mutta rikkoja mulla on kyllä ollut käytävällä vähän rehevämmin :smiley: Satoa kyllä tuli tavattomasti.

Jaa, on muuten mun papuni aika paljon taajemmassakin, tosin riviväli on isompi. Mulla on ne vähän niin kuin perunasängessä.

Sadon aikaistamiseksi, latvoissa asustelevien kirvojen torjumiseksi sekä pystyssäpysymisen edistämiseksi olen katkaissut härkäpapujen latvat, kuten erinäisissä vanhemmissa ja uudemmissa puutarhaopuksissa on myös neuvottu.

Mulla ihan mustanaan kirvoja latvassa abou 10cm. Täytynee suihkutella viikonloppuna…

Mistä tietää että härkäpapu on kypsä? Onko teillä hyviä reseptejä sen käyttöön? Pavut ekaa kertaa kasvatuksessa…