Härkäpapu, Vicia faba

Falafel pyörykät on parasta herkkua niistä tehtyinä, vähän työläs mutta mahtavaa!!!  Makaronilaatikossa korvaa keitettynä jauhelihan- herkullisinta ovat keskenkasvuiset palot kokonaisina keitettyinä ja vaikka voin tai vaikka bearnaisekastikkeen kanssa syötyinä, tai pelkät pavut lautasella paloista lautasella esiin kuopsutettuina. Meillä koko perheen herkku ja kukkapenkin komistus samassa!

On kypsä kun palot tummuvat, tummilla lajeilla. Vihreillä muuttuvat nahkamaisiksi ja pavut(3-5kpl kussakin)  pullottavat selvästi palon sisällä. Alimmaiset kypsyvät ensin, niillä voi testata…

Voi olla, että eri härkäpapulajikkeet maistuvat hieman eriltä. Meillä on jonkinlainen maatiaislajike. Monen mielestä kai maistuvat alkuun hieman oudolta, kun eivät ole tottuneet. Muistan itsekin aluksi ajatelleeni, että ne maistuivat ruusuiselta tai hajuvedeltä.

Papuja ei saa päästää tuleentumaan, paitsi ne jotka käyttää seuraavan vuoden siemeneksi.

Jos vierastaa härkäpavun makua sinällään, niin tulisissa ruuissa maku on kuitenkin todella paikallaan. Tässä oma reseptini:

“Texmexkastike härkäpavuista”

Härkäpapuja keitettynä (voi myös soseuttaa,jos haluaa)Olen siis käyttänyt vain papuja, en palkoja.

tomaattimurskaa

kesäkurpitsapaloja (tai pakastettua sosetta)

sipulinvarsia

valkosipulia

vähän ranskalaista rakuunaa

mäkimeiramia / oreganoa

chilimausteseosta

suolaa

kermaa

Ainekset yhdistetään ja keitellään kastikkeeksi.

Tuomipihlaja; kyllä niitä tuleentuneitakin voi käyttää ravinnoksi; 10h liotus ja 1h keitto; vähä niin kuin herneet, näin minulla suurin osa päätyy ravinnoksi, osittain pakastimen kautta.

Keväällä kun rokkaherneistä oli vajausta lisäsin sekaan Kontua niin tuli syöntivaiheessa kommentti että onks täs jotain pähkinöitä, mutta maku oli ihan jees.

Joo, itse asiassa meilläkin on joskus liotettu ja keitelty niitä siemeniksi kerättyjä ja kuivattuja, kun niitä on ollut ihan liikaa. Että kyllä nekin ruuaksi kelpaa tosiaan.

Kiitos Tuomipihlaja hyvästä reseptistä!

Mulla kasvaa paljon härkäpapua. kylvin koko pussillisen ja kaikkihan ne iti yllättäin. Lajike on Kontu ja jää alle metrin mittaiseksi. Kasvaa hyvin maassa ja ruukuissa. Piti ottaa lisätilaa ruukuilla, kun pelto tuli täyteen. Ja kukka on kaunis!

Tänä syksynä taidan saada elämäni ensimmäiset härkäpavut maistettavaksi:)

Kurppa, nuo näyttävät kyllä jo aivan syömäkelpoisilta.

Sittenhän pitääkin jo tällä viikolla maistaa.

Mun papujani on jo joku maistanut :frowning: Onneksi sentään vaan muutamista löytyi asukkaita.

Kurppa, ne maistuu parhaalta kun niiden siemenien väri on vielä heleän vihreä (jos se on Hangdown-lajike). Siitä se väri alkaa muuttumaan vaaleammaksi tuleentumisen myötä. Silloinkin ihan syötäviä, ei paljon maku muutu, keittoaika kuitenkin vähän pitenee mitä vanhemmiksi ne siemenet ovat tulleet.

Minä olen jo muutaman viikon ajan kerännyt satoa - syönyt ja säilönyt - ja nyt kasvimaalla kasvaa oikeastaan enää se osa satoa jonka jätin tuleentumaan ensi vuoden siemeneksi. Varmaan siitäkin muutamaan ruokaan vielä on herkut poimittava elokuun aikana :slight_smile:

Juuri kuukkeloin eri valmistustapoja. On se ihmeellistä kun tämänikäinen opettelee ensikertaa tuoreita papuja syömään;)

Purkkipapuja olen syönyt kyllä ja kuivattuja käyttänyt.

Keitä noin 10 minuuttia suolalla maustetussa vedessä. Ja sitten valinnan mukaan :

Syö sellaisenaan. Tai paistele sipulia ja mitä nyt sattuu pannulla ja lisää ne siihen mukaan. Tai kaada päälle tomaattikastiketta. Tai tee laatikkoruokaa vaikka punajuuresta ja lisää sinne niitä mukaan. Tai jauha tehosekoittimella soseeksi ja lisää vaikka ruokakermaa pieni tilkka.

Ihan miedon makuisen kalan kanssa ei ehkä kannata tarjota koska härkäpapu on senverran voimakkaan makuinen, mutta muuten se minusta käy melkein mihin vaan mukaan.

Taidankin tehdä huomenna punajuurijauhelihalaatikkoa johon härkäpapua mukaan.

Eikä tarvitse edes sitä jauhelihaa jos et maun takia sinne halua, koska härkäpapu on niin täyttä ruokaa kaikin tavoin :slight_smile:

Tota noin…ihanko oikeastikko keität Nuu tuoreita härkäpapuja 10 minuuttia? Siis niitä kuoristaan irtiplokattuja? Sehän on ihan liikaa!!!

Tai no, jokaisella on oma tapansa, mutta tuoreet, just riivityt härkäpavut (ja kyllä muutkin pavut) kypsyvät nopeasti. Ne kipataan sinne jo valmiiksi kiuhuvaan veteen ja niitä kytätään koko ajan. Kun väri on muuttunut kirkkaaksi (ja sen kyllä huomaa), niin pavutkin ovat kypsiä. Myös ne isommat kalvolliset. Eikä siihen mene kuin 3-5 minuuttia.

Keitän kymmenisen minuuttia niitä isoja, ja aina kalvollisina. En koskaan ota sitä kalvoa pois. Pienemmät tietty tulee nopeammin mutta nämä isot mötikät on minusta vaatineet sen ajan ja niitä pieniä jos on mukana niin tosi vähän eli menee siellä samassa sitten. En kippaa valmiiksi kiehuvaan veteen vaan laitan suoraan kattilaan ja kiehunta-ajan lasken siitä kun vedessä alkaa olemaan elämää. Niin ne mulle maistuu. En tykkää että ne jää koviksi :slight_smile:

Kun ryöppään pakastamista varten, annan vaan kiehahtaa elikkä alle minuutti.

Okei, minä taas en tykkää jos ne on niin pehmeitä, että ovat viittä vaille mössöä (emmääkään sitä kalvoa ota pois ennen keittämistä ja hyvin harvoin jaksan nähdä vaivaa ottaa nittä pois keittämisen jälkeenkään).

Taas vain yksi todiste, että härkäpavut ovat suosiossa kaikenlailla tehtyinä =)!

Juu, ja minä olen vielä toistaiseksi syönyt härkäpavut raakana! Tuosta on monenlaista informaatiota puolesta ja vastaan - haittoja ei ole ilmennyt…

Tyhmä kyssä, mutta keitetäänkö palkoineen vaiko otetaanko pavut palosta pois? En ole vielä ehtinyt testaamaan…

Pavut pois paloista :slight_smile: